۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۴۵۲۲۶۸
تولیت آستان قدس رضوی:

امتداد جریان عاشورا جاهلیت مدرن را به چالش کشیده است

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه امتداد جریان عاشورا، جهل زدایی از جامعه بشری در هر عصری است، گفت: جاهیلت مدرن بسیار پیچیده و اتو کشیده است که خودش را با "ایسم" ها مزین کرده و قصد دارد جامعه بشری را با جهل و نادانی نگه‌دارد اما امتداد جریان عاشورا جاهلیت مدرن را به چالش کشیده است.
مراسم اهداي پرچم  متبرک به هيئات مذهبي سراسر کشور (2)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی ظهر امروز هفتم مهرماه در مراسم تقدیم پرچم متبرک آستان قدس به هیأت های مذهبی سراسر کشور که در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: هیأت های عزاداری، مجمع دلدادگان به ساحت ابا‌عبدالله(ع) و اتصال به خاندان عصمت و طهارت و کلاس درس انسان‌سازی و سبک زندگی حسینی هستند.

نقش آفرینی جوانان هیأتی در سیاست

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: جوانانی که رشدشان در هیأت های و مجموعه‌های ارزشی و حزب‌الهی شکل میگیرد، انسان های با جوهره‌ای هستند که در فراز و نشیب‌های زندگی اجتماعی دچار آسیب نمی شوند، در مقابل امواج سیاسی و اجتماعی و موج آفرینی‌های اجتماعی از خود مقاومت، ایستادگی و پایمردی نشان می دهند و به جای تأثیر پذیری، انسانهایی تأثیرگذار در تمام عرصه‌ها هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: این افراد نیروهای موثر و نقش‌آفرین در حوزه های مختلف اجتماعی و سیاسی هستند و این ‌ویژگی ها همه برخاسته از رشد و آموزش هیأت است؛ آن هم نه هر هیأتی بلکه هیأتی که قصد دارد با فلسفه قیام امام حسین(ع) فضا را عطر‌آگین کند، هیأتی که فلسفه قیام ابا‌عبدالله(ع) جهت اصلاح امت پیامبر(ص) را محدود به سال 61 هجری نمی‌بیند و معتقد است خون امام و اصحابش منشاء تحولات و اصلاح امور اجتماعی در جامعه بشری خواهد شد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان به بیان رسالت هیأت های عزاداری پرداخت و افزود: معرفت افزایی، بصیرت آفرینی، دین مداری و ولایت مداری، ایجاد احساس مسؤولیت و مسؤولیت پذیری، ‌نقش ایفا کردن به عنوان انسان های موثر در عرصه امور اجتماعی آن‌هم به نام دین و ارزش های دینی احیای ارزش های الهی در هر مکان از جمله رسالت های اصلی هیأت های عزاداری و کلاسهای درس مزیّن به نام اباعبدالله(ع) است؛ کلاسها و مدرسه‌هایی که باید انسانهایی حسینی و زینبی و فرهیخته و مصمم پرورش دهند که بتوانند در هر عرصه ای ایفای نقش کنند.

تحولات اجتماعی دنیا امتداد خط عاشورا است

وی با بیان این که در کلام امام حسین(ع) اصلاح دین تنها به حکومت اموی و سال 61 محدود نشده است، اظهار کرد: قرار عالم بر آن است که مبتنی بر این خون پاک، عالم و انسان ها تحول یابند و آنچه در ایران اسلامی اتفاق افتاد و این تحول اجتماعی که امروز در عالم در حال رقم خوردن است نیز در امتداد همان جریان عاشورا و خون پاک امام است؛ به برکت بیداری آفرینی عاشورا، جهل زدایی در پرتوی تعالیم عاشورا صورت گرفت و خیزش ها و نهضتهایی پس از عاشورا در امتداد روشنگریهای امام حسین(ع)، امام زین العابدین(ع) و حضرت زینب(س) به جریان افتاد.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر این که عاشورا رمز بقا و تداوم همه خوبی های عالم است، بیان کرد: ‌در تابلوی عاشورا تمام مظاهر خوبی ها و مظاهر عالی اسلامی که برای انسانیت تعریف شده قابل مشاهده است؛ برای درک خوبی ها، جمال و زیباییِ این حادثه و سخن حضرت زینب(س) که بیان کرد «در این حادثه جز زیبایی ندیدم»، به چشم زیبا بین نیاز است تا بتوان با آن وفا، توکل، ایمان، برادری، ایثار، صبر، اوج و قله عبودیت پروردگار، مظاهر عالی کمال، بصیرت، دشمن شناسی و دشمن ستیزی را مشاهده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به این که امتداد جریان عاشورا، امتداد جهل زدایی از جامعه بشری در هر عصری است، گفت: جاهیلت امروز بسیار پیچیده و اتو کشیده است که خودش را با "ایسم" ها مزین کرده و قصد دارد جامعه بشری را با جهل و نادانی نگه‌دارد اما امام حسین(ع) و خون، پیام و امتداد جریان عاشورایی‌اش این اجازه را نداد و از جامعه بشری جهل زدایی کرد.

وی تصریح کرد: امروز انقلاب اسلامی به نام امتداد عاشورا و با درس گرفتن از آن در حال جهل زدایی و مقابله با جاهیلیت مدرنی است که استکبار جهانی با استفاده از امپراتوری خبری و رسانه‌ای اش در حال ایجاد آن بر جهان است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان عنوان کرد: اگر بخواهیم یک وصف و ویژگی برای عاشوراییان بیان کنیم این است که آنها بصیرت هایشان بر شمشیرهایشان حکم رانی می کرد وگرنه جریان مقابل هم مدعی پیامبر(ص) دوستی و قرائت قرآن و اقامه نماز بودند اما چشم دل شان کور بود و مسیر زندگی،‌ دوست و دشمن را نمی شناختند و امروز هیأتهای عزاداری جایگاه و مرکز ایجاد معرفت، معرفت افزایی و بصیرت آفرینی هستند.

 همجنس گرایی؛ نماد تمدن جاهلان امروزی 

وی با تأکید بر این که امتداد جریان عاشورا جاهلیت مدرن امروزی را به چالش کشیده و چهره‌اش را برملا کرده است، اظهار کرد: جاهلیت مدرن در حال معرفی اخلاق های جاهلیتی، فساد، فحشاء، بدترین و زشت‌ترین فعالیت ها و جریان همجنس گرایی، که یکی از پلیدترین شکست‌ها و فجایع اخلاقی است، به عنوان پدیده‌هایی تمدنی و تغییر شاخص مدنیت است؛ به نحوی که اگر در جامعه‌ای پدیده همجنس‌گرایی وجود داشت آن جامعه را متمدن و اگر وجود نداشت آن جامعه را بدون تمدن معرفی و تلقی می‌کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که مدنیت عالم و تمدن آینده بشری با خون و نام امام حسین(ع) و یارانش رقم خواهد خورد، عنوان کرد: امروز معرفی پیام و بیان اهداف عاشورا، شناسایی معروف و امر به نیکی و شناسایی زشتی، پلیدی و منکرات فکری،‌اخلاقی و عملی در زندگی انسان معاصر است.

استکبار جهانی انکر منکرات است

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: امروز و در زمان معاصر انکر منکرات و زشت ترین و پلیدترین چیزها، نظام استکباری است که در حال تحمیل فرهنگ، آداب و رسوم و سبک زندگی خودش در عالم و جوامع بشری است و قصد دارد ذائقه ملت ها را به وسیله رسانه ها و تهاجم فرهنگی و جنگ نرم عوض کند.

وی در پایان به نقش انقلاب اسلامی ایران و فرهنگ مقاومت و پایداری اشاره و تآکید کرد: دشمن نمی خواست به نام اسلام و عاشورا چنین اتفاقی (انقلاب اسلامی ایران) رخ بدهد اما این اتفاق در عالم به وقوع پیوست و امروز کشورهای اسلامی از این اقدامی که در ایران صورت گرفت درس مقاومت، ایستادگی، حماسه و حماسه آفرینی فرا گرفتند؛‌ امروز در تمام دنیا برتری نصیب کسانی است که  اهل ایستادگی و مقاومت در راه هدف هستند. /1308/پ201/ج

ارسال نظرات