۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹
کد خبر: ۴۵۲۴۴۰
کارشناس مسائل دینی تأکید کرد؛

ضرورت ارائه برنامه های تبلیغی و ترویجی برای مسجدی شدن جوانان

حجت الاسلام خداجویان بر ضرورت ارائه برنامه های تبلیغی و ترویجی با هدف مسجدی شدن جوانان تأکید کرد و گفت: اگر می خواهیم مسجد را محل رجوع مردم به ویژه جوان ها قرار دهیم باید نیازهای آنان را آنجا مرتفع کنیم.
مراسم اعتکاف در حرم رضوی

حجت الاسلام مهدی خداجویان، سردبیر سابق نشریه مسجد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تشریح برنامه های تبلیغی و ترویجی برای مسجدی شدن جوانان پرداخت و گفت: جریان مسجدی شدن جوانان یک جریان اجتماعی است ما اگر بخواهیم جوان هایمان درگیر ماجرای مسجد شوند هیات مسجدی داشته باشند یا فعالیت های خودشان را انجام دهند یا قرار دهند باید به مسائل روز و جریانهای اجتماعی پرداخته شود.

وی ادامه داد: یعنی اینکه اگر ما مباحث مرتبط با خانواده را می خواهیم بررسی کنیم جریان مسجد باید در این مساله تاثیر داشته باشد یا اگر در مسائل اقتصادی می خواهیم تصمیم گیری کنیم مسجد باید سهم داشته باشد، اگر در جریان مرتبط با خود جوانان برنامه های تحصیلی آموزشی، رشد فرهنگی، فکری و اعتقادی بچه ها می خواهیم کار کنیم مسجد باید نقش داشته باشد.

حجت الاسلام خداجویان با بیان اینکه مسجد در اول انقلاب سنگر و پایگاه اجتماعی انقلاب بوده است، افزود: البته هنوز هم این سنگر هست و این ما هستیم که حضورمان را در این سنگرها کم رنگ کرده ایم.

وی اظهار داشت: در زمانی فعایت اقتصادی جامعه تحت عنوان تعاونی های مساجد در مسجدها انجام می شد، در آنجا فعالیت های صورت می گرفت و کمک می شد تا جریان اقتصادی جامعه را بتوانند مدیریت کنند.

حجت الاسلام خداجویان اضافه کرد: اول انقلاب که جریان از این هم شدیدتر بود، بچه های بسیح آن زمان که تازه بسیج را شکل دادند فعالیت های این چنینی را را در مساجد انجام می دادند.

 کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه پایگاه رشد بچه های مسجدی و مذهبی حضورشان در مساجد بوده است، ابراز داشت: در واقع بچه مذهبی ها و بسیجیان مساجد را محلی برای خدمت رسانی به مردم کرده بودند.

حجت الاسلام خداجویان تصریح کرد: این ادبیات که ما تحت عنوان مشارکت اجتماعی و حضور اجتماعی که الان می گوییم تنها ادبیاتش نبود، بلکه اول انقلاب عملش در مساجد بوده است؛ بنابراین امروزه باید عمل این اتفاقات توی مساجد باشد، برنامه آشنایی مردم حتی برنامه های مرتبط با ازدواج و عقد و این جور چیزها تو مساجد ضرورت می گرفته است.

 کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه مساجد پایگاه اعتماد مردم بوده است، ابراز داشت: به عنوان مثال اگر من می خواستم برای دختر یا پسرم همسر مناسب پیدا کنم توی مسجد می گشتم یا از مسجدی ها سراغ می گرفتم برای اینکه آنها معتمدین محل و جامعه بودند.

حجت الاسلام خداجویان تصریح کرد: اگر می خواهیم مسجد را وارد این فضاها کنیم و محل رجوع مردم خصوصا جوان ها قرار دهیم باید نیازهای جوانان را آنجا مرتفع کنیم که مهم ترین نیاز جوانان نیاز عاطفی، نیاز شکل گیری شخصیت اجتماعی و شکل گیری شخصیت فردی اش است، اینها  باید در مسجد اتفاق بیفتد.

کارشناس مسائل اجتماعی افزود: بزرگان و فعالان مساجد بایستی برنامه ریزی هایشان  را بر این اساس قرار دهند که جوانی که وارد مسجد می شود نیازی به بیرون مسجد برای رفع آن خواسته هایش نداشته باشد اگر جوان می خواهد وارد مسجد شود احساس کند اینجا عزت اجتماعی دارد دانش فردیش اضافه می شود.

حجت الاسلام خداجویان در پایان گفت: جوانی که وارد مسجد می شود می بیند افزون بر اینکه یک سری خدمات می گیرد و استفاده می کند خودش را عامل خدمت رسانی به جامعه می بیند که در آن نهضت خدمت رسانی سهم دارد و پایگاه این اتفاقات مسجد است همه اینها را که کنار هم بگذاریم می شود، مسجد سنگر است سنگرها را باید حفظ کرد./875/ت302/ی

ارسال نظرات