۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴
کد خبر: ۴۵۲۵۹۵
در برنامه پرسمان تاریخی مطرح شد؛

علت تدفین شبانه حضرت زهرا سلام الله علیها

مدير گروه تاريخ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) علت تدفین شبانه حضرت زهرا(س) را با انگیزه سیاسی و به علت نارضایتی ایشان از دستگاه خلافت و شخص خلیفه اول عنوان کرد.
شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد رضا جباری، مدير گروه تاريخ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) شامگاه امروز در برنامه «پرسمان تاریخی» رادیو معارف با بیان اینکه حضرت زهرا(س) دردانه دختر حضرت رسول(ص) و سرور و سیده زنان عالم تا قیامت هستند، گفت: عده‌ای به خاطر اینکه ماجرای تدفین شبانه و مخفی بودن قبر حضرت زهرا(س) را به شکلی در طول تاریخ توجیه کنند بیان می‌کنند که از آن جایی که حضرت زهرا(س) حجب و حیای فراوانی داشتند و نمی خواستند که مرد نامحرمی در تشییع جنازه ایشان شرکت کنند به حضرت علی(ع) وصیت کردند که قبر ایشان مخفی بوده و تشییع جناره ایشان شبانه برگزار شود.

وی افزود: حضرت زهرا(س) سه خواهر دیگر نیز داشتند که قبل از ایشان رحلت کرده بودند و تمامی مردم در تشییع جنازه این سه خواهر اعم از زن و مرد شرکت کره بودند و این موضوع نشان می‌دهد که حضور مردان در تشییع زنان از نظر شرعی مشکلی نداشته و از آن جایی که این کار حضرت به نوعی مخالفت با سیره رسول خدا(ص) محسوب می‌شد به همین علت باید دلیل خاصی برای این کار داشته باشند.

استاد دانشگاه باقر العلوم تصریح کرد: همانطور که گفته شد ناراحتی از دستگاه خلافت و شخص خلیفه اول (که این موضوع در صحیح بخاری معتبر ترین کتاب اهل سنت نیز مورد تأکید قرار گرفت) و ایجاد پرسش برای نسل های بعدی در این زمینه و به عبارت دیگر انگیزه سیاسی علت وصیت خاص حضرت زهرا(س) در خصوص تدفین شبانه و مخفی بودن قبر ایشان بود.

حجت الاسلام جباری با تأکید بر اینکه ابن ابی الحدید در کتاب خود بیان می‌کنند که حضرت رسول (ص) سه دختر دیگر به غیر از حضرت زهرا(س) داشتند که این سه دختر زینب، رقیه و ام کلثوم هستند، گفت: زینب در دوران جاهلیت به عقد ابوالعاص بن ربیع در آمده بود و در جنگ بدر که ابوالعاص دستگیر شده بود رسول خدا(ص) در برابر آزادی او برگرداندن دخترشان زینب را به مدینه خواستار شدند که ابوالعاص پذیرفت و زمانی که زینب با کجاوه عازم هجرت به مدینه بود توسط بعضی از رجال مشرک مکه که به خاطر شکست در بدر عصبانی بودند مورد هجوم قرار گرفتند و در اثر این هجوم ترسیده و فرزند ایشان سقط شد که حضرت رسول(ص) خون مردی را که مرتکب این حمله اعلام شده بود مباح اعلام کردند.

وی افزود: ابن ابی الحدید بیان می‌کند که اگر حضرت رسول(ص) در قید حیات بودند و ماجرای آتش زدن درب خانه حضرت زهرا(س) و سقط فرزند ایشان را می‌دیدند یقیناً حکمی مانند حکمی که برای قاتل فرزند دخترشان زینب تعیین کرده بودند تعیین می‌کردند و شاید به علت جایگاه خاص حضرت زهرا(س) در نزد حضرت رسول(ص) این حکم برای قتل فرزند و خود حضرت زهرا(س)شدیدتر می شد.

مدير گروه تاريخ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)با اشاره به اینکه فدک هدیه‌ای بود که خداوند به پاس خدمات حضرت خدیجه(س) به اسلام به دخترشان حضرت زهرا(س) بخشیده بود، گفت: فدک از زمین‌هایی بود که یهود در آن سکونت داشت اما پس از فتح خیبر، ساکنان فدک با پیامبر (ص) حاضر به صلح شدند و فدک را به ایشان دادند و از آن جایی که احکام حاکم بر این زمین با زمین‌های که در جنگ فتح می‌شد و جزو غنایم اسلامی بود متفاوت بود به همین علت این زمین‌ها طبق آیه قرآن در اختیار رسول خدا(ص) قرار گرفت و حضرت رسول (ص) با درآمد حاصل از این زمین‌ها به نیازمندان و مستمندان کمک کردند تا این که بالاخره جبرئیل بر حضرت رسول (ص) نازل شد و از ایشان خواست آن زمین را به حضرت زهرا(س) ببخشند.

حجت الاسلام جباری ادامه داد: اما با گذشتن تنها چند روز از رحلت رسول خدا(ص) خلیفه اول، فدک را به خاطر تضعیف جایگاه اقتصادی امامت از حضرت زهرا(س)به زور گرفت و حتی خواندن خطبه فدکیه توسط حضرت زهرا(س) هم نتوانست او را از این کار منع کند به همین علت مورد غضب حضرت زهرا(س) قرار گرفت و پس از آتش زدن درب خانه، و دستگیری حضرت علی (ع)، حضرت زهرا(س) به هیچ وجه حاضر نشدند که این افراد در مراسم تشییع و تدفین ایشان شرکت کنند./۹۶۸/ت302/ی

ارسال نظرات