۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۴۵۲۷۷۵
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

استفاده شیعه از برنامه های مبتذل ماهواره ای دل امام عصر را به درد می آورد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: شیعه ای که با تماشای برنامه های ماهواره ای خود و خانواده اش را در معرض گناه، فساد و گمراهی قرار می دهد علاوه بر معصیت، دل امام زمان خود را نیز به درد می آورد.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به شرح و تفسیر آیه 41 سوره نسا پرداخت و اظهار داشت: در این آیه شریفه خدای متعال می فرماید: «چگونه خواهد بود آن روز كه از هر امتى گواهى بياوريم و تو را بر اين امت به گواهى فرا خوانيم؟».

وی افزود: بر اساس آیات قرآن کریم و روایات پرودگار متعال علاوه بر شاهد بودن خود بر همه اعمال ما شواهدی دیگر را در روز قیامت علیه امتها و افراد بشر اقامه می کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع)، گفت: بر اساس کلام امیرمؤمنان(ع) خداوند منان از صدای حیوانات وحشی در بیابان، معصیت انسانها در خلوات، حرکت ماهی ها در قعر اقیانوسها و موجهای ایجاد شده در دریاها و به طور کل از همه چیز با خبر است.

وی با بیان اینکه در روز قیامت خدای متعال شواهدی را علیه ما انسانها اقامه می کند، ادامه داد: فرشتگانی که اعمال ما را ثبت می کنند، زمینی که بر روی آن زیسته ایم، اعضا و جوارح پس از مهر زدن به دهانها و انبیا و اولیای الهی(ع) در روز قیامت علیه ما شهادت می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی به احوال بد دوزخیان در روز قیامت اشاره و اعلام کرد: بر اساس سخن خدای متعال معصیت کاران در روز قیامت پس از مشاهده عذاب خود افسوس می خورند که ای کاش به دنیا نیامده بودیم و وجودی نداشتیم.

وی به شرح و تفسیر کلمه شهید در قرآن کریم از نگاه مفسران پرداخت و افزود: برخی از مفسران نظر قطعی شان در مورد واژه شهید عدم بکارگیری آن در معنای کشته شده در راه خدا است و آن را به معنی شاهد و ناظر می دانند، ولی برخی از مفسران معتقدند که در بعضی از آیات شهید به معنای کشته شده در راه خدا است.

امام جمعه ارومیه گفت: بر اساس آیات و روایات پیامبر اکرم(ص) به اذن الهی صاحب بسط ید و فراخی خاص روحی هستند که شاهد اعمال ما بوده و علیه ما در روز قیامت شهادت می دهند.

وی توضیح داد: در نماز به طور مستقیم به پیامبر اکرم(ص) سلام می دهیم و این مسأله نشان از حضور حضرت و توجه ایشان به کلام و بیان ما است، اگر پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) شاهد و گواه اعمال ما نبودند خطاب مستقیم ایشان بی معنی بود به مانند اینکه فرد بیماری طبیبی را که غایب است صدا بزند و دچار هزیان گویی شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: بر اساس آیات و روایات رسیده اولین موجودی که خدای متعال خلق فرموده وجود نازنین و بسیار ارزشمند رسول خاتم(ص) است که معنا و مفاهیم شهید و گواهان اعمال انسانها در روز قیامت را تنها امام معصوم و خود پیامبر(ص) می توانند معرفی بفرمایند.

وی ادامه داد: جای تأسف است که در زمان حیات معصومین(ع) افراد فهیم که از اهل بیت(ع) علوم دینی و معارفی را به خوبی جویا شده و آنها را ثبت کنند یا وجود نداشته اند و یا معارفی که آنان ثبت کرده اند در طول زمان از بین رفته است و امروز برخی از مجهولات در مورد مسائل معرفتی دین اسلام وجود دارد که تنها معصوم(ع) قادر به پاسخگویی در اینگونه موارد است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: امام علی(ع) در زمان حیات خود مردم را به پرسش هر نوع سؤالی از خود پیش از هجرتشان از دنیا دعوت می فرمودند، حضرت سوگند می خوردند که از هر آنچه تا به روز قیامت در دنیا است از من سؤال کنید اما عرب جاهلی از تعداد موهای سر خود سؤال می پرسید.

وی به ویژگی شهادت رسول خاتم(ص) در روز قیامت از دید مفسران اشاره و اضافه کرد: برخی از مفسران معتقدند سعه وجودی پیامبر اکرم(ص) به حدی وسیع است که نه تنها علیه امت خود بلکه علیه امتهای پیشین یا در مورد اعمال انبیای پیشین که آیا به وظیفه خود درست عمل کرده اند یا نه شهادت می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی عنوان کرد: در روایات است که پیامبر اسلام(ص) در مجلس می نشستند و می فرمودند قرآن بخوانید و خود ایشان با اینکه آیات قرآن از زبان ایشان جاری شده بود به قرائت ها گوش می دادند و مقام معظم رهبری نیز با بر پایی محافل انس با قرآن و استماع قرائت های قاریان قرآن کریم فرهنگ تلاوت جمعی قرآن را در جامعه تبیین فرمودند.

وی افزود: تلاوت قرآن اثری خاص دارد و گوش کردن به تلاوت دیگران نیز اثر خاص خود را بر روح، روان و ایمان افراد می گذارد که خدای متعال به استماع آیات قرآن کریم در هنگام تلاوت آیات جاودانه آن امر فرموده است.

امام جمعه ارومیه به دشواری شهادت علیه امت خود بر نبی خاتم(ص) اشاره و ابراز کرد: در روایات است که هنگام تلاوت آیه 41 سوره نساء در محضر رسول اکرم(ص) اصحاب متوجه شدند که حضرت مشغول گریه کردن و اشک ریختن هستند که چگونه باید در روز قیامت علیه امت خود که مورد علاقه ایشان است شهادت داده و به عذاب شدن برخی از آنان رضایت دهند، حال پیامبر رحمت(ص) به مانند پدری است که باید علیه فرزند خود شهادت دهد تا او را در خور خطایی که کرده است مجازات کنند.

وی ادامه داد: به ما سفارش شده است که هرگز اهل بیت(ع) را با اعمال خود مورد رنج و عذاب قرار ندهید و دل امام عصر(عج) را با عملکرد خود به درد نیاوریم، به طور مثال شیعه ای که با تماشای برنامه های ماهواره ای خود و خانواده اش را در معرض گناه، فساد و گمراهی قرار می دهد علاوه بر معصیت دل امام زمان خود را نیز به درد می آورد.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: اگر فرزند ما تبدیل به یک انسان مؤمن متدین و کاردان شود سبب افتخار است و بر عکس اگر قاچاقچی و زندانی شود مایه شرم است و انسان سعی دارد این مسأله را از دیگران پنهان کند.

گفتنی است، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم از سوی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در مسجد امام جعفر صادق (ع) ارومیه برگزار می شود./936/202/ب2

ارسال نظرات