۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۴۵۲۸۷۶

همایش گفت‌وگوی ادیان در یونان برگزار شد

همایش «گفت‌وگوی ادیان و همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان» در جزیره سی‌رس یونان برگزار و نمایندگان کلیسای ارتدوکس، کاتولیک و مسلمانان، بر ضرورت مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم تأکید کردند.
گفتگوی ادیان در یونان

به گزارش خبرگزاری رسا، در همایش گفت‌وگوی ادیان در یونان نمایندگان کلیسای ارتدکس، کاتولیک و مسلمانان، مقالاتی در زمینه ضرورت ایجاد فضایی دوستانه بین پیروان تمام ادیان و انسان‌ها، ضرورت مقابله با افراط‌گرایی و اقدامات ضدانسانی تروریست‌ها ارایه کردند.

علی‌محمد حلمی، رايزن فرهنگی ایران در يونان، در سخنراني خود در اين همايش، بر ضرورت مبارزه با ریشه تروریسم و افراط‌گرایی تأکید کرد. وي گفت: باید با ریشه پدیده شوم تروریسم، افراط‌گرایی و تعصب‌گرایی مقابله کرد و این فقط با توقف حمایت برخی از کشورهای اروپایی، آمریکا و تعدادی از دولت‌های کشورهای عربی از گروه‌های افراط‌گرا و تکفیری مانند داعش و النصره، امکان‌پذیر خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره بر تأکید ادیان ابراهیمی بر زندگی مسالمت‌آمیز پیروان تمام ادیان الهی و تمام انسان‌ها، گفت: متأسفانه شاهد کمک‌های مالی، تسلیحاتی و آموزشی تعدادی از دولت‌های غربی، آمریکا و تعدادی از کشورهای عربی از این گروه‌های تروریستی هستیم.

حلمی افزود: خدمت به پناهجویان و ارایه کمک انساندوستانه به آوارگان کشورهای سوریه، عراق، افغانستان، لیبی و دیگر کشورها، بسیار ارزشمند است؛ ولی کافی نیست و جامعه جهانی، سازمان‌های بین‌المللی و اندیشمندان مذاهب توحیدی باید تلاش كنند تا حمایت از این گروه‌های تروریستی و افراطی متوقف شود و جنگ و خونریزی به پایان برسد.

الکسندراس مارکونیروس، نماینده کلیسای ارتدوکس يونان هم با اشاره به تعلیمات ادیان ابراهیمی در کتاب عهد قدیم بر اساس اعتقادات مسیحیت، اظهار کرد: پیروان ادیان الهی در واقع پیروان سه مذهب بزرگ از این دسته هستند و هدف از گفت‌وگو، پذیرش و احترام به تفاوت‌هایی است که در طول تاریخ به دلایلی بین پیروان ادیان ابراهیمی به وجود آمده‌اند.

وی با بیان اینکه زمینه رسیدن به تفاهم و تأکید بر اشتراکات که جامعه جهانی را مملو از صلح، آرامش کند، به نفع همه بشریت خواهد بود، ادامه داد: مسیحیت اعتقاد به صلح و آرامش برای همه انسان‌ها دارد و از این رو کلیسای ارتدکس یونان از پناهجویان بدون توجه به اعتقاداتشان و رنگ پوستشان کمک‌های انساندوستانه را به آنان ارایه می کند.

گریگوریس جرجیو، نماینده كاتولیک‌های یونان در اين همايش نیز با اشاره به زندگی مسالمت‌آمیز مسیحیان ارتدکس و کاتولیک‌ها در یونان، گفت: در حال حاضر 45 هزار کاتولیک در یونان زندگی می‌کنند و به کار اشتغال دارند و در کنار تمام پیروان ادیان دارای زندگی مسالمت‌آمیزی هستند.

وی در ادامه افزود: یکی از تعلیمات مهم مسیحیت کاتولیک، دارا بودن زندگی مسالمت‌آمیز برای همه بشریت است و همه باید بر اساس ارزش‌های والای انسانی و تعلیمات الهی، برای سعادت بشری تلاش و همکاری كنيم.

نعیم القندور، ريیس انجمن مسلمانان يونان هم در این همایش با اشاره به تعلیمات و آموزش‌های دین مبین اسلام، گفت: اسلام، دین برادری و احترام به ارزش والای انسانی است و سال‌های متمادی مسیحی‌ها در کشورهای اسلامی با احترام و آرامش زندگی کرده‌اند و مسلمانان به آنان با دیده احترام می‌نگریسته و می‌نگرند.

وی افزود: در حال حاضر حدود 800 هزار مسلمانان در شهرهای مختلف یونان و حدود 300 هزار مسلمان در شمال یونان ساکن هستند، به عبارت دیگر می‌توان گفت؛ در حال حاضر بیش از یک میلیون مسلمان در این کشور به صورت برادرانه و دوستانه در کنار دیگر شهروندان یونان زندگی می‌کنند و به کار اشتغال دارند.

القندور در ادامه گفت: من به عنوان ريیس انجمن مسلمانان یونان، مسأله اسلام‌هراسی را شدیداً محکوم می‌كنم و دست دوستی و برادری به همه شما می‌دهم؛ زیرا آموزه‌های اسلام به احترام به ارزش‌های والای انسانی، دوستی بین تمام انسان‌ها و داشتن زندگی مسالمت‌آمیز بین پیروان تمام ادیان الهی تأکید دارند.

به گزارش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نعیم القندور همچنين در پاسخ به پرسش یکی از شرکت‌کنندگان در همایش درباره اسلام‌هراسی، گفت: غرب، جنگی را تحت عنوان اسلام‌هراسی به راه انداخته است و بر کسی پوشیده نیست که گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی، دست‌پرورده تعدادی از کشورهای غربی برای رسیدن به منافع نامشروع خود هستند و براساس یک توطئه‌ای از پیش تعیین‌شدهن برای برهم زدن صلح و آرامش و اجرای نقشه خاورمیانه بزرگ و تأمین منافع رژیم صهیونیستی به وجود آمده‌اند.

وی در ادامه افزود: گروه‌های تروریستی داعش و دیگر گروه‌های افراطی هیچ ارتباطی با اسلام ندارند؛ زیرا اسلام دین صلح، آرمش و عشق ورزیدن به نوع بشراست و این گروه‌ها در واقع مزدورانی هستند که با انجام دادن جنایات در کشورهای اسلامی همچون عراق، سوریه و دیگر کشورهای اسلامی، فقط درصدد تأمین منافع تعدادی از کشورهای غربی و رژیم اشغالگر فلسطین هستند.

در پایان این همایش، فیلمی مستند برگرفته از اشعار سعدی، حافظ و دیگر شاعران معروف ایرانی که نشان‌دهنده تأکید و اصرار شاعران مشهور ایرانی بر زندگی مسالمت‌آمیز تمام انسان‌هاست، برای حاضرین در سالن اجتماعات شهرداری شهر سی‌رس، به نمایش گذاشته شد که با استقبال گسترده حاضرین مواجه شد./847/ب102/د

ارسال نظرات