۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۴۵۲۹۹۰
ظریف در صحن علنی مجلس:

تغییر امیر عبداللهیان سیاسی نبود/اجازه نخواهم داد همکارانم در مجلس مورد سؤال قرار گیرند

وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس گفت: ما با کمال قدرت و شجاعت در برابر زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی می‌کنیم و اجازه زیاده‌خواهی هم نخواهیم داد؛ برجام فقط برای حل مسئله هسته‌ای بود.
ظریف در صحن علنی مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه صبح امروز یکشنبه 11 مهر در صحن علنی مجلس شواری و در جریان پاسخ به سوالات آقایان؛ پور ابراهیمی داورانی و کریمی قدوسی، گفت: وزارت خارجه در دولت یازدهم تلاش خود را به کار بسته است تا در راستای توسعه اقتصاد کشور و رسیدن به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تلاش کند.

وی افزود: فرهنگ وزارت خارجه در گذشته کاملا سیاسی و امنیتی بود، به همین جهت تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا به جریان توسعه‌ای نثیز نگاه داشته باشیم.

وزیر امور خارجه در خصوص فعالیت‌های اقتصادی وزارت خارجه، عنوان داشت: تلاش شده است با آموزش سفرا و کارشناسان وزارت خارجه به روند اقتصادی و تعامل در این بخش کمک شود. امروز ما همچنان در ابتدای راه هستیم، زیرا فکر می‌کنیم نباید بار مالی برای دولت باشیم، بلکه بهتر است برای دولت ایجاد درآمد نیز کنیم.

ظریف در پایان، گفت: در سه سال اخیر تلاش شده است با تعدیل شرایط منطقه به جذب سرمایه‌های خارجی کمک شود، بر همین اساس این موضوع را یک دستاورد برای وزارت خود می‌دانیم.

وزیر امور خارجه با برشمردن آسیب‌شناسی وزارت امور خارجه در زمان تحویل گرفتن مسئولیت، گفت: همکاری با ایران در آن هنگام هزینه‌بردار بود اما امروز افتخارآفرین شده است و برای ورود به ایران صف کشیده‌اند.

وی با ذکر این نکته که به علت جنگ و تحریم‌های متعدد گرایش برای انتصاب سفرا بیشتر سیاسی و امنیتی بود، اظهار داشت: سعی کردیم در این چند سال این ملاک را به اقتصادی جلب کنیم.

ظریف به ضعف کارشناسی در وزارت امور خارجه اشاره کرد و گفت: در دانشگاه روابط بین‌الملل رشته دیپلماسی ایجاد کردیم و برای جذب کارشناس نیز به متخصصان اقتصادی اهمیت دادیم.

وی نگرانی سفرای کشور از متهم شدن به فساد اقتصادی را یادآور شد و افزود: برای وزارت خارجه حساسیت نسبت به فساد همکاران خود ضروری است و الان اعلام کردیم تا زمانی که با رعایت مصالح کشور در خدمت پیشرفت و پیگیری منافع ملی باشند نباید نگرانی از بابت متهم شدن به فساد اقتصادی داشته باشند و ما با هرگونه اتهام به آنان برخورد می‌کنیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در جلسات خود با مسئولین اتاق بازرگانی اعلام کرده است که وزارت خارجه در حوزه‌های اقتصادی و کنسولی باید در خدمت مردم باشد، در ادامه تصریح کرد: مشکلات ساختاری وزارت خارجه از دیگر مسائل ماست.

وی در این باره به تغییر چند باره ساختار وزارت خارجه پس از انقلاب و زیان همیشگی بخش اقتصادی در نتیجه آن اشاره کرد و بیان داشت: جهت پیگیری هماهنگی میان بخش‌های وزارت خارجه، قائم مقام وزارت امور خارجه مسئولیت یافته است و خود من نیز همواره به جهت پیگیری منافع اقتصادی توجه داشته‌ام.

ظریف با اشاره به همراهی بیش از 60 بنگاه در سفر رئیس‌جمهور به آفریقا عمده محور مذاکرات در این سفر را موضوعات اقتصادی برشمرد و گفت: افزایش صادرات غیرنفتی، افزایش ورود سرمایه و فناوری کشور دستاوردی جدی در این اصل است.

وی به مسئولیت داشتن دستگاه‌های متعدد در حوزه روابط اقتصادی خارجی اشاره کرد و افزود: در جلسه‌ای با حضور‌ آقای جهانگیری و وزرای اقتصادی دولت و نیز رئیس بانک مرکزی مدل‌های مدیریت روابط اقتصادی خارجی در کشورهای مختلف مورد بحث قرار گرفت.

وزیر امور خارجه با تصریح بر این نکته که هنوز در داخل کشور دیدگاه مشترک در این زمینه نداریم، گفت: هنوز مشخص نیست آیا ما همانند کره جنوبی، ژاپن و استرالیا و فعالیت اقتصادی خارجی خود را در یک حوزه متمرکز کنیم و یک فرد متولی آن باشد یا اینکه نیاز داریم دستگاه‌های مختلف این کار را بکنند؛ تا زمانی که به این حد از اجماع در حد ملی به چنین اجماعی برسیم نیاز داریم تقویت ستاد هماهنگی روابط خارجی که در این دولت برای اولین بار تحت مدیریت قائم مقام وزارت خارجه تشکیل می‌شود را تقویت کنیم.

وی به ضرورت تبدیل این ستاد به شورای زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور اشاره کرد و ادامه داد: ان‌شاءالله هر چقدر پیش می‌رویم در جهت اهداف نماینده سؤال‌‌کننده حرکت خواهیم کرد.

ظریف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را در خدمت پیشرفت و کارآفرینی و وارد کردن سرمایه و فناوری و صادرات خدمات فنی و مهندسی و کالاهای غیر نفتی عنوان کرد و گفت: در حد توان و مقدورات پیشرفت‌های بسیار خوبی حاصل شده است.

وزیر امور خارجه با تقدیر از مجلس به واسطه تصویب هماهنگی دستگاه‌های مختلف کشور در حوزه روابط اقتصادی خارجی با وزارت خارجه گفت: معتقدیم با همکاری همه دستگاه‌های کشور سیاست خارجی می‌تواند حافظ منافع آرمانی و اقتصادی کشور باشد.

گفتنی است در پایان این سخنان وزیر امور خارجه، آقای پور ابراهیمی مشروط بر اینکه 3 ماه دیگر محمدجواد ظریف گزارشی از عملکرد خود در حوزه اقتصاد در سیاست خارجه را به صورت مکتوب به مجلس ارائه دهد، از جواب وزیر امور خارجه قانع شد.

در ادامه اظهارات وزیر امور خارجه، کریمی قدوسی سؤالات خود را خطاب به ظریف طرح کرد.

تغییر امیر عبداللهیان سیاسی نبود

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالات آقای کریمی قدوسی در خصوص علت تغییر آقای امیر عبدالهیان، موضوع هلوکاست و برجام، گفت: در موضوع تغییر آقای امیر عبدالهیان هیچ انگیزه سیاسی وجود نداشته است. به طور کل ما تمام افراد وزارت امور خارجه را سرمایه خود می‌دانیم.

وی افزود: آقای امیر عبداللهیان قرار بود به عنوان سفیر ایران در کشور مهم عمان منصوب شوند که به دلیل مشکلات خانوادگی ایشان، این موضوع به تعویق افتاده است. به طور کل نیز اگر این موضوع مطرح شود که تغییرات بر اساس فشار سیاسی بوده است، این حرف نوعی توهین به نظام است.

ظریف در خصوص شرکت نکردن در نمایشگاه هلوکاست در خارج از کشور نیز، گفت: به طور کل متعقدم موضوع هلوکاست دستاویزی شده است برای مظلوم نمایی صهیونست‌ها و بر همین اساس هم به مردم مظلوم فلسطین فشار آورده می‌شود. دلیل شرکت نکردن من به ان نمایشگاه نیز همین بوده است.

وی در خصوص سوال مرتبط با بحث برجام نیز، گفت: آنچه که در خصوص گزارش برجام به مجلس ارائه کرده‌ایم این است که توانسته‌ایم حق هسته‌ای ملت ایران را به رسمیت بشناسانیم. حتی شورای امنیت نیز این موضوع را تایید کرده است و از کشورها خواسته است به حق هسته‌ای ایران احترام بگذارند.

ظریف بیان داشت: تا کنون دو گزارش به مجلس ارائه داده‌ایم، اما این پرسش مطرح است که اگر گشایش‌هایی در زمینه نفت و بیمه صورت گرفته است، نباید به مردم گفت؟

وی ادامه داد: بدعهدی‌های طرف مقابل و تعلل‌هایی را نیز که داشته است را به در گزارش‌های خود ارائه داده‌ایم. امروز تلاش داریم وضع معیشت، اقتصاد و صادرات را مساعد کنیم و در این راه تلاش می‌کنیم.

ظریف در پایان، گفت: بدعهدی‌های آمریکا امروز پاسخ داده می‌شود، ضمن اینکه آنقدر فشار از سوی متحدان آمریکا زیاد شده است که؛ جان کری مجبور می‌شود هر دو روز بگوید امریکا به تعهدات خود عمل کرده است.


مسؤولان مقاومت از من تشکر کردند

ظریف در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سؤال کریمی‌قدوسی درباره علت تغییر امیرعبداللهیان، اظهار داشت: متأسفم وزیر خارجه‌ای که موظف است دستورات رهبری را اجرا کند، در صحن علنی مجلس به عنوان زمینه‌ساز تغییر سیاست خارجی در منطقه عنوان می‌شود. این حرف از هیچ کسی پذیرفته شده نیست، بهتر است برای ملاحظات زودگذر و کوچک سیاست داخلی وجهه ایران را در جهان خدشه‌دار نکنید، چه کسی جرأت دارد مقاومت اسلامی که سند افتخار این نظام و جمهوری اسلامی ایران است را خدشه‌دار کند؟

وی اضافه کرد: خوشحالم که مسئولان مقاومت از بنده تشکر می‌کنند، افتخار می‌کنم برادر بزرگوارم قاسم سلیمانی، برادر ارجمندم سید حسن نصرالله و همچنین برادر ارجمندم رمضان عبدالله هر روز در تماس با بنده، از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنند، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر سیاست‌های مقام معظم رهبری و رهنمودها و میراث امام راحل است را زیر سوال نبرید، به خاطر منافع کوچک و کوته‌نظرانه داخلی اینگونه با وجهه انقلابی جمهوری اسلامی ایران بازی نکنید.

اجازه نخواهم داد همکارانم در مجلس مورد سؤال قرار گیرند

ظریف خطاب به کریمی‌قدوسی گفت: چه کسی از صحبت خصوصی آقای سرمدی با آقای امیرعبداللهیان به شما گزارش داده است؟ شما چگونه به خود جرأت می‌دهید که در صحن علنی مجلس خلاف بگویید؟ بنده که می‌دانم چه گذشته است، بنده برای حفظ احترام همکارانم سکوت می‌کنم و اجازه نخواهم داد هیچ یک از همکارانم در صحن مجلس مورد سؤال قرار گیرند.

وی تصریح کرد: هیچ‌گاه هیچ دستگاهی جرأت ندارد در مورد یک کارگزار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به ما توصیه‌ای بکند، بنده هیچ‌گاه چنین چیزی را اجازه نمی‌دهم، به شما (کریمی‌قدوسی) هم اجازه نمی‌دهم چنین تهمتی را به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بزنید و اجازه دهید که دشمنان این کشور و انقلاب، جرأت پیدا کنند که این لاطائلات را بگویند.

وزیر امور خارجه تأکد کرد: امکان ندارد چنین حرفی از جمهوری اسلامی ایران صادر شود، امکان ندارد ما برای پیام دادن به این یا آن، نسبت به تغییر همکاران‌مان اقدام کنیم؛ سیاست خارجی ما بر اساس اصول انقلاب است، اصول انقلاب است که سیاست خارجی ما را توانمند ساخته تا در صحنه بین‌المللی حضور فعال پیدا کند؛ سیاست انقلابی ماست که این امکان را فراهم کرده که به عنوان یک قدرت نوظهور در جهان کنونی حضور پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه جهان کنونی، جهان مبارزه و تقابل ایده‌هاست، گفت: جهان کنونی، جهان قدرت معنایی است، قدرت معنایی ایران از باورها نسبت به مقاومت این مردم نشأت گرفته است، این باورها را خدشه‌دار نکنید و زیر سوال نبرید؛ این مردم ما، رهبری ما و نظام ما مبنای قدرت کشور ماست، این مبنای قدرت کشور را پاس بدارید.

ظریف همچنین توضیح داد: در بحث هسته‌ای نیز همین موضوع مبنای قدرت بود که توانست قدرت‌های بزرگ را وادار به پذیرش قدرت جمهوری اسلامی ایران کند، هر روز وزیر امور خارجه آمریکا در برابر موجی از انتقادات در آمریکا قرار دارد، پذیرش برجام برای آنان بسیار سخت بود و اجرای برجام برای آنان سخت است.

وی متذکر شد: این افتخار ملت ماست که حکومتی را که هر روز به این سو و آن سو می‌رفت و با کمال افتخار هزینه برای ارتباط با جمهوری اسلامی ترسیم می‌نمود، امروز ناگزیر است اعلام کند که من به دلیل تصمیمات گرفته‌شده در برجام تحریمی باقی نگذاشته‌ام؛ ما باید این موارد را به عنوان نقاط قوت نظام و نقاط قوت رهبری و نقاط قوت توانمندی کشور بشناسیم.

قصد نداریم در حوزه های غیر هسته ای وارد مذاکره شویم

ظریف همچنین با تأکید بر اینکه ما اجازه نخواهیم داد که در هیچ حوزه‌ای هیچ یک از طرف‌های برجام از حدودشان تخطی کنند، گفت: ما با کمال قدرت و شجاعت در برابر زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی می‌کنیم و اجازه زیاده‌خواهی هم نخواهیم داد، همانطور که در سخنرانی بنده شنیدید، تأکید کردیم که برجام فقط برای حل مسئله هسته‌ای بود، اگر روزی قرار باشد جمهوری اسلامی ایران راجع به سایر موضوعات با شما بحث کند، بدانید که خواسته‌ها، دیدگاه‌ها، دلایل، نکات مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران و انتقادها از رفتار شما حتماً فراتر از حرفی است که شما می‌زنید، ولی ما این تصمیم را نگرفتیم و قصد نداریم در حوزه‌های دیگر وارد مذاکره شویم.

نشانی اشتباه به طرف مقابل ندهید

وزیر امور خارجه در پایان خطاب به 1+5 گفت: شما موظفید وظایفی را که در برجام پذیرفتید، اجرایی کنید، ما اینگونه با طرف مقابل صحبت می‌کنیم، چرا نشانی اشتباه به طرف مقابل می‌دهید، چرا ادعا می‌شود که طرف ایرانی در برابر حقوق ملت کوتاه می‌آید، هیچ‌گاه چنین نبوده و به یاری خدا هیچ‌گاه چنین نخواهد بود.

نمایندگان از پاسخ ظریف قانع شدند

گفتنی است پس از این سخنان و استماع سخنان کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد مقدس اعلام کرد که از سخنان ظریف قانع نشده است.

لازم به ذکر است در بخش رای گیری برای سوال آقای کریمی قدوسی، نمایندگان با 135 رای موافق، 105 رای موافق و 9 رای ممتنع از پاسخ وزیر خارجه قانع شدند و سوال آقای کریمی قدوسی را وارد ندانستند./856/پ200/ج

ارسال نظرات