۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۴۵۳۱۴۸
استاد حوزه علمیه:

شناخت غرب از انسان در حد زیست شناسی است

استاد حوزه علمیه قم گفت: بشر امروز انسان را بر اساس وحی نشناخته است و انسان شناسی غرب زیست شناسی است که امروز مدعی همه علوم انسانی هستند.
حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مهدوی کرمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام غلامرضا مهدوی کرمانی استاد حوزه علمیه قم امشب در مراسم عزادرای مدرسه علمیه محمودیه گفت: ایام عزاداری همزمان با ایام تحصیل طلاب بوده و این موضوع محور بحث هایی شده است که برخی طلاب را از هرگونه فعالیتی غیر از درس نهی می کنند و برخی دیگر نظر مخالف را دارند؛ طبق روایات وقتی انسان چیزی را یاد بگیرد و به آن عمل کند خداوند متعال چیزی را که نمی داند به او یاد می دهد؛ سنت خدای متعال این است که عمل به چیزی سبب می شود دانش انسان سبب رشد انسان شود.

وی ادامه داد: در برخی مدارس و آموزشگاه های علمی دانش آموزان را از کار در خانه نهی می کنند که قطعا اشتباه است چون این ها تک بعدی بار می آیند و وقتی به جامعه برگشتند انسان های بی عرضه ای خواهند شد؛ گروهک های انحرافی مثل مجاهدین خلق طبق سبک خاصی که داشتند نمی گذاشتند کمترین عضو این گروه بیکار باشد؛ روزنامه هایشان را به کسی می دادند و او هم می فروخت و کتک می خورد که همین کتک خوردن باعث می شد تعصب این آدم بر سازمان مجاهدین بیشتر شود.

این استاد حوزه علمیه افزود: هرچه انسان برای سید الشهدا تلاش بکند تعصبش نسبت به امام حسین و مکتب امام حسین بیشتر می شود؛ در ابتدای انقلاب برخی از بزرگان از امام خمینی درخواست کردند که از بودجه ای دولتی به حوزه های علمیه اختصاص یابد تا حوزه ها بدون دغدغه اداره شوند؛ امام ضمن مخالفت فرمودند اگر مردم برای دینشان خرج نکنند بی دین می شوند؛ کسی که برای دین تلاش می کند نسبت به آن با تعصب بیشتری رفتار می کند و این تعصب در راه حق مؤثر است.

وی اظهار داشت: ماه محرم باید مبدأ تحولات معنوی ما باشد؛ حضرات معصومین فرموده اند که هیچ دو روزی مثل هم نیست به این معنا که محرم سال قبل آثار و برکات متفاوتی با محرم امسال دارد و اگر از این فرصت ها استفاده نکنیم و به بعدها بسپاریم دیگر قابل جبران نیست؛ بهره مطلوب زمانی به دست می آید که حواس انسان جمع باشد.

حجت الاسلام مهدوی افزود: تلاش مدیران حوزه علمیه کرمان برای برپایی چنین مجلسی در مدرسه محمودیه به نوعی حذف خطاهایی است که به عزاداری ها وارد شده است؛ ائمه ما در عزاداری به گریه تأکید فراوانی کردند اما در زمانه فعلی چیزهای دیگری اضافه شده که فرهنگ عزاداری را از هدف خود دور کرده است؛ هنوز که هنوز است فرهنگ عزاداری مطلوب در میان مردم جا نیافتاده است.

وی افزود: وقتی استکبار نمی تواند عاشورا و ظهور را از مردم بگیرد آنها را آلوده می کند به این معنا که این دو مقوله را از هدف اصلی دور می کند؛ فقها فتوا داده اند که هر شعری نباید برای امام معصوم گفته شود چون امامان معصوم آن چیزی هستند که زیارت جامعه کبیره تفسیر کرده است نه چیزی که برخی شعرا از خودشان گفته اند.

کفار نمی توانند مکتب عاشورا را از مردم بگیرند بنابراین آن را آلوده می کنند

این کارشناس علوم دینی گفت: ائمه معصومین سند هویت انسان هستند و اگر انسانی نتواند با امام معصوم ارتباطی برقرار کند مثل بچه بی سرپرستی هست که وقتی رشد یافت احساس بی هویتی می کند؛ حیات انسان ها بدون امام معصوم بی معنا است و فقط یک چیز تکراری است؛ ائمه معصومین اول مخلوق در عالم بوده و بزرگ این عالم هستند و ما با ارتباط با این بزرگان می توانیم رشد پیدا کنیم.

وی اظهار داشت: حضرت موسی به جناب خضر عرض کرد اجازه می دهید با شما همراهی کنم تا از چیزی به شما داده شده استفاده کنم و به رشد برسم که خضر در جواب فرمود امکان ندارد تو بتوانی بر چیزی که به آن احاطه نداری صبر کنی؛ کسی می تواند در دین صبر کند که نسبت به آن آگاه باشد.

حجت الاسلام مهدوی کرمانی گفت: بناداریم شعاعی از نور سیدالشهدا در قلب ما بتابد و قلب ما هم نورانی شود اما باید توجه داشته باشیم که مقدمات این امر دست خودمان هست؛ اگر ما بدانیم این انسانی که خدای متعال آفرید کیست و برای چه هدفی خلق شده است و از چه راهی باید برود تا به آن هدف برسد.

طلاب باید مسأله انسان شناسی را در کار خود قرار دهند

وی تصریح کرد: مسأله انسان شناسی مسأله ای بسیار مهم است که طلاب باید به عنوان کار خودشان قرار دهند چون این مسأله اساس همه کار های ما است و منشأ آثار و برکات زیادی خواهد شد؛ مسأله انسان شناسی در فهم دین تأثیر فراوانی دارد برای مثال وقتی در روایات آمده کسی که دو روز او مساوی باشد دچار غبن شده و کسی که امروزش از دیروزش بدتر باشد ملعون است اما از کجا باید بفهمیم ملاک و معیار تساوی روز ها چیست؟

این کارشناس غرب شناسی گفت: تمدن غرب انسان را تحقیر کرد است و تحت عنوان علم همه مردم را زنده به گور و ضایع کرده است؛ کفار همه امکاناتی را که خداوند به انسان داده است را تحت عنوان علم و آزادی از انسان گرفته اند؛ مناجات شعبانیه از فراز معروف «هب لی کمال الانقطاع الیک» جایگاه انسان را در بالاترین درجات توصیف می کند و در ادعیه تأکید شده کمالاتی را که خداوند متعال دارد به اندازه وسع هر انسان قابل کسب است.

وی ابراز داشت: کفار بشر را به این کار های روزمره سرگرم کرده اند که سرانجام زندگی به مرگ انسان ختم می شود؛ وقتی انسان خودش را نشناسد نمی تواند بر دین صبر کند چون وقتی انسان نسبت به چیزی احاطه نداشته باشد نمی تواند بر آن صبر کند؛ وقتی انسان بداند که انسان چیست می بیند چاره ای ندارد جز اینکه دین داشته باشد؛ اگر آدم بخواهد آدم باشد راهی جز دین و تدین ندارد.

حجت‌الاسلام مهدوی خدای متعال که انسان را آفریده خودش می داند که این انسان کیست و چه جایگاهی دارد و دیگران حقی ندارند اظهار نظر کنند؛ وقتی انسان بخواهد درست حرکت کند راهی ندارد جز این که دست نیاز به سوی وحی دراز کند؛ اینکه در روایات فرمودند مقام امامت انتصابی از جانب خداوند است چون مردم اصلا نمی توانند چنین چیزی را درک کنند و کسی که از سوی مردم انتخاب می شود وکیل مردم می شود امام معصوم ولی مردم است و در راه رشد و هدف خلقت انسان را کمک می کند.

وی تصریح کرد: خوردن، خوابیدن، کار کردن و ازدواج که هدف زندگی نیست و اگر دست عنایت امام معصوم نباشد بشر نمی تواند به هدف خود برسد چون امام معصوم راه را نشان می دهد و بلکه خود امام راه است.

این استاد حوزه علمیه گفت: در علوم انسانی مثل اقتصاد، مدیریت روانشناسی، علوم تربیتی انسان محور همه این بحث ها هست و اگر کسی انسان را درست نشناسد نمی تواند در روانشناسی حرف به درد بخوری بزند؛ بشر امروز انسان را بر اساس وحی نشناخته است و انسان شناسی غرب زیست شناسی است که امروز مدعی همه علوم انسانی هستند.

انسان شناسی غرب زیست شناسی است

وی در ادامه با اشاره به فارغ التحصیلان علوم انسانی غربی گفت: کسانی که سر درس غربی ها نشسته اند به جامعه وارد می شوند و برنامه ریزی جامعه دست این ها می افتد و پرورش می دهند؛ گل و گیاه استعداد درونی دارند و کار مربی و باغبان یک مراقبت هایی است که استعداد درونی گیاه را شکوفا می کند؛ تربیت و پرورش دادن باید هدف آخر را دید و بتوان در مراحل رشد مراقبت کرد بنابراین کسی که می خواهد انسان را تربیت کند باید استعداد درونی او را بشناسد.

این استاد حوزه علمیه گفت: برای مثال علوم تربیتی را کسانی نوشته اند که انسان را به هیچ وجه نشناخته اند و وقتی می گویند کسی تربیت شده است یعنی آداب اجتماعی را رعایت می کند؛ اگر بخواهیم دین را بفهمیم باید در انسان شناسی موفق باشیم چون راه ورود به دین از شناخت هدف خلقت انسان می گذرد./201/9704/ب1

ارسال نظرات