۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۲
کد خبر: ۴۵۳۱۷۴

گنبد بارگاه امام حسین سیاه پوش شد

همزمان با آغاز ماه محرم و به مناسبت شهادت امام حسین علیه السلام، پرچم سرخ رنگ گنبد سالار شهیدان با پرچم سیاه تعویض شد.
پرچم گنبد حرم امام حسین(ع)

به گزارش خبرگزاری رسا، با برپایی آیین باشکوه و معنوی تبدیل پرچم گنبد مطهر اباعبدالله الحسین (ع)، ماه ذکر 'یاحسین (ع)' در حضور جمع میلیون ها نفر از عزاداران عاشق و محبان امام شهید حسین بن علی (ع) در کربلای معلا آغاز شد تا اعلامی رسمی برای شروع ماه سوگواری در عراق و سایر نقاط جهان باشد.

در این مراسم در حالی که خیل عزاداران سیاه پوش صحن های حسینی و منطقه بین الحرمین و صحن های عباسی و خیابان های اطراف حرم های مطهر را در کربلا احاطه کرده بودند، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در صحن حسینی، مراسم ویژه تغییر پرچم با شعار 'لبیک یا حسین (ع)' سوگواران آغاز شد.

یکی از خادمان حرم حسینی پرچم سیاه 'یا حسین (ع)' را جایگزین پرچم سرخ کرد تا به مدت دو ماه محرم و صفر، عزاداری ها در عراق و دیگر نقاط جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران به یاد فاجعه سال 61 هجری قمری در صحرای کربلا آغاز شود. 

مراسم تغییر پرچم با قرائت آیاتی از قرآن مجید و سپس سخنرانی رییس دیوان اوقاف شیعیان عراق و مسئول تولیت شرعی عتبه حسینی و ذکر مصیبت و سوگواری آغاز شد و در نهایت پرچم سیاه حسینی به نشانه حزن و اندوه، بر گنبد مطهر حسینی (ع) افراشته شد. 

حجت الاسلام سید علاءالموسوی رییس دیوان اوقاف شیعیان عراق در این مراسم گفت که با تغییر پرچم گنبد مطهر حسینی در حقیقت هر شیعه و محب اهل بیت (ع) پرچم حزن و اندوه را در قلب خود بر مصیبت جانگداز اباعبد الحسین (ع) افراشته است.

وی پیام حماسه اباعبدالله الحسین (ع) را اصلاح خواند و افزودکه انتظار می رود که اصلاحات از پاک کردن دل ها از هرگونه حقد و کینه آغاز شود و با گریه و سوگواری بر امام حسین (ع) است که دل ها پاک و مطهر و آماده پذیرش اصلاحات می شود.

به نوشته ایرنا، رییس دیوان اوقاف شیعیان بر ضرورت گوش دادن به توصیه ها و رهنمودهای مراجع و علمای دین و استفاده از توصیه و رهنمودهای آنها در برپایی عزاداری ها به نحوی که در شان و منزلت صاحب عزا باشد، تاکید کرد.

حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی الکربلایی تولیت شرعی آستان مقدس حسینی نیز در این مراسم گفت که باید مراسم ها و سوگواری های حسینی را به طور صحیح و درست بفهمیم و درک کنیم زیرا این عزاداری ها با جانفشانی و خط مشی امام حسین (ع) مرتبط است.

سید علاء الموسوی و شیخ عبدالمهدی الکربلایی تاکید کردند که تشکیلات بسیج مردمی بسیج مردمی که با فتوای مرجعیت در 2014 در مبارزه با تروریسم وحشی داعشی شکل گرفت، برگرفته از خط مشی و نام مبارک امام حسین (ع)است.

پرچم های بسیج مردمی در بین عزداران در صحن حسینی در این مراسم حضور چشمگیر داشت و بارها عزاداران در جریان اشاره به ایثارگری های بسیج مردمی، شعار 'هیات منا الذله' را سر دادند.

بعد از تغییر پرچم گنبد حسینی، خادمان و تولیت آستان مقدس حسینی و عزاداران به سمت مرقد ابوالفضل عباس (ع) رفتند و پرچم گنبد مطهر عباسی (ع) نیز طی مراسمی ویژه به رنگ حزن و اندوه به رنگ سیاه تغییر کرد.

همزمان با این مراسم ویژه در کربلای معلا، آیین های ویژه ای در دیگر عتبات عالیات در نجف اشرف، کاظمین و سامراء و دیگر مزارهای مقدس برگزار شد و پرچم های سیاه بر فراز این عتبات مقدسه افراشته شد./980/ب102/د

ارسال نظرات