۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۴۵۳۲۱۶
آیت الله حسینی بوشهری:

احیای امر اهل بیت محور مجالس عزاداری باشد/ باید در راستای جهاد کبیر با یکدیگر همراه شویم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر در جلسه ای اهداف قیام امام حسین(ع) تشریح نشود و صرفاً افرادی در آن بیایند و بروند، یا بی فایده است یا کم فایده است.
آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، صبح امروز در حسینیه در ناحیه مقاومت بسیج امام صادق(ع) اصفهان گفت: باید احیای امر اهل بیت(ع) رکن اصلی هر مجلس عزاداری باشد.

وی در ابتدا با عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت اباعبدالله الحسین(ع) افزود: مردم عزیزمان همه ساله در این ایام شور و شوق خودشان را نسبت به خاندان عصمت و طهارت در قالبهای مختلف عزاداری ابراز می کنند.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: آن چه لازم است در مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، بُعد معرفت افزایی نسبت به خاندان عصمت و طهارت است، باید مردم امام حسین(ع) و قیام ایشان را بشناسند و نسبت به وظیفه خودشان در زمانی که قرار دارند، آگاه شوند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری هر انقلاب و نهضتی را دارای عناصر، ماهیت و ابعادی دانست و اظهار کرد: هر انقلاب و نهضتی که شکل می گیرد بدون شک دارای عناصر، ماهیت و ابعادی است، رهبر، هدف، جبهه مقابل، کیفیت شکل گیری نهضت، دستاوردهای نهضت و وظیفه افراد در قبال شکل گیری یک نهضت از جمله مسائلی است که پیرامون یک نهضت باید مورد بررسی قرار گیرد.

عضو جامعه مدرسین افزود: شناخت رهبر یک نهضت به عنوان مهره کلیدی، شناسایی هدف یک نهضت به عنوان عامل گردآورنده افراد، شناخت جبهه مقابل برای تبیین خط مشیِ نهضت، بررسی کیفیت شکل گیری یک نهضت در جهت تعیین اصول نهضت برای نسلهای آینده، شناسایی دستاوردهای نهضت و شناخت وظیفه برای تعیین نوع برخورد افراد با نهضت ایجاد شده، بسیار با اهمیت است.

حضور در جلسات عزاداری باید منجر به درک اهداف قیام امام حسین(ع) شود

امام جمعه موقت قم ادامه داد: این که پیروان یک نهضت مثل نهضت عاشورا بدانند اصول نهضت چه چیزهایی بوده است و این که بدانند وظیفه آنها در قبال نهضت چیست، از جایگاه ویژه ای برخوردار است، به همین سبب شرکت کردن در مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) بدون درک و شناخت عناصر، اهداف و ابعاد قیام، یا بی فایده است یا کم فایده است، پس باید سعی کنیم این گونه مجالس را طوری تنظیم کنیم که مورد رضایت اهل بیت(ع) باشد.

آیت الله حسینی بوشهری با توجه به روایتی از امام صادق(ع)  تأکید کرد: این روایت نورانی می گوید هدف اصلی از جلساتی که در راستای محبت به اهل بیت(ع) گرفته می شود احیای مکتب اهل بیت(ع) است و کسانی که به تشریح و توضیح مکتب اهل بیت(ع) می پردازند و رابطه مردم را با این مکتب تقویت می کنند و نوع ارتباط مردم با این مکتب را گوشزد می کنند، مشمول رحمت الهی هستند.

مدیر پیشین حوزه های علمیه با توجه به روایتی از امام رضا(ع) در همین راستا افزود: امام رضا(ع) به اباصلت می فرمایند، خدا رحمت کند کسی را که مکتب ما اهل بیت(ع) را احیا کند، اباصلت خدمت امام رضا(ع) عرضه می دارد اینها چه کسانی هستند، امام می فرمایند، کسانی که علوم ما اهل بیت(ع) را فرا می گیرند و آن را به مردم منتقل می کنند، اگر مردم زیباییهای کلام ما را بدانند، پیرو ما می شوند.

وجود رهبر هر نهضت آیینه تمام نمای آن نهضت است

آیت الله حسینی بوشهری اصلی ترین عنصر هر نهضتی را رهبر آن نهضت دانست و اظهار کرد: همان گونه که وجود امام حسین(ع) آیینه تمام نمای قیام عاشورا است، وجود پر برکت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز آیینه تمام نمای انقلاب جمهوری اسلامی است، یعنی هر کس بخواهد در مرتبه اول یک نهضت را بشناسد باید به شخصیت رهبر آن نهضت توجه کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: چیزهایی که تشریح کننده عناصر، اهداف و ابعاد یک نهضت است، طرز تفکر، اندیشه و تدابیر رهبر آن نهضت است، بدون شناخت خط مشیِ حسین ابن علی(ع) نه می توانیم عاشورا را بشناسیم و نه می توانیم وظیفه خودمان در شرایط فعلی را شناسایی کنیم.

امام جمعه موقت قم روایات پیامبر(ص) را بهترین تعابیر در راستای تشریح شخصیت بی نظیر اباعبدالله الحسین(ع) دانست و گفت: پیامبر(ص) در روایت معروف اِنَّ الحُسِین(ع) مِصباحُ الهُدَی وَ سَفینةُ النَّجاةِ، راه خودشان و امام حسین(ع) را یکی معرفی می دانند، راهی که بر اساس آیه دوم سوره جمعه که می فرماید«هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الأمِّیِّینَ رَسُولا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ» راهی است که در نهایت منجر می شود افراد از گمراهی نجات پیدا کنند.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: هدف قیام امام حسین(ع) توسط امام صادق(ع) نیز در زیارت مقدس اربعین تشریح شده است، امام صادق(ع) می فرمایند، هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا نجات مردم از سردرگمی و ضلالت بوده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با توجه به حدیث دیگری از پیامبر(ص) که می فرمایند، حُسِینٌ مِنِّی وَ اَنَا مِن حُسِین، اذعان کرد: بخش اول این روایت یعنی حسین منی تعبیر خیلی ساده ای دارد، پیامبر(ص) با بیان این جمله می خواستند بگویند من دختری دارم به نام فاطمه(س) که فرزندی از او به وجود می آید که فرزند من است  ولی بخش دوم این روایت نورانی که پیامبر(ص) می فرمایند و انا من حسین مفاهیم بسیار بلندی دارد.

وی در توضیح بخش دوم روایت پیامبر(ص) که در تشریح شخصیت اباعبدالله الحسین(ع) فرموده اند وَ اَنَا مِن حُسِین ابراز کرد: یک مفهوم ساده این است که امامت از نسل امام حسین(ع) ادامه پیدا می کند و یک مفهوم بلند این است که راه امام حسین(ع) و راه پیامبر(ص)، نقش پیامبر(ص) و نقش امام حسین(ع) در میان مردم یکی است.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: شاید یک تعبیر دیگر برای عبارت وَ اَنَا مِن حُسِین این باشد که دشمن قصد داشت نام پیامبر(ص) را دفن کند ولی نهضت عاشورا همه توطئه های دشمن را به هم ریخت و نگذاشت چنین مقصود پلیدی حاصل شود.

به طور قطع خداوند از صاحب نفس مطمئنه راضی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با توجه به روایتی از امام صادق(ع) در تشریح شخصیت اباعبدالله الحسین(ع) اظهار کرد: روزی امام صادق(ع) آیات پایانی سوره فجر را قرائت می کنند و می فرمایند، امام حسین(ع) مصداق بارز نفس مطمئنه ای است که در این قرآن به آن اشاره شده است.

امام جمعه موقت قم افزود: نفس اماره نفسی که در آن، نه خداوند از انسان راضی است و نه انسان از خداوند راضی است چرا که صاحب این نفس آلوده به انواع گناهان است، نفس لوامه نفسی است که به سبب آن انسان گناهکار سرزنش می شود و مقدمه ای بر توبه است ولی در آن، انسان از خداوند راضی است ولی نمی داند که آیا خداوند نیز از او راضی است یا راضی نیست و نفس مطمئنه نفسی است که صاحب آن از خداوند راضی است و خداوند هم از صاحب چنین نفسی رضایت دارد.

آیت الله حسینی بوشهری با توجه به سخنان امام حسین(ع) در روز عاشورا که خطاب به خداوند عرضه می دارند، همه عالم را فقط به خاطر تو رها کردم، توضیح داد: رضایت اهل بیت(ع) آن چیزی است که خداوند راضی باشد و فرقی ندارد در این راه به چه مصائبی گرفتار می شوند.

رهبر انقلاب در میدان جهاد کبیر پیروز هستند

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه به رشادت های رهبر معظم انقلاب در مواجهه با استکبار جهانی اشاره کرد و افزود: ایستادگی رهبر معظم انقلاب در مواجهه با دشمن در راستای ادای جهاد کبیری است که خداوند در آیه پنجاه و دوم سوره فرقان که می فرماید«فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا» از همه انسانها می خواهد آن را ادا کنند، ما باید در جهاد اصغر، جهاد اکبر و جهاد کبیر ایستادگی کنیم تا پیروزی حاصل شود.

وی اظهار کرد: استکبار در هر زمان با عناوین گوناگونی ظاهر می شود، در زمان امام حسین(ع) با عنوان یزید و در زمان فعلی با عنوان آمریکا و اسرائیل، ما باید بتوانیم در راستای ادای جهاد کبیر قدم برداریم./867/پ202/ج

ارسال نظرات