۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۴۵۳۴۸۱
با سخنرانی دادستان کل کشور برگزار می شود؛

پانزدهمين سالگرد ارتحال آیت الله ایازی و 108 طلبه شهید حوزه علمیه رستمکلا

همزمان با سوم محرم الحرام، سالگرد ارتحال آیت الله حاج شیخ ابوالحسن ایازی مازندرانی و فرزندان برومندشان و 108 شهيد طلبه و روحاني حوزه علميه رستمكلا در این حوزه علمیه برگزار می شود.
آیت الله ایازی

حجت الاسلام مرتضی ایازی، مسؤول حوزه علمیه جعفریه رستمکلا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بهشهر، اظهار داشت: این مراسم روز چهارشنبه 14 مهرماه مصادف با سوم محرم الحرام در مسجد جامع رستمکلا با سخنرانی حجت الاسلام محمدجعفر منتظري، دادستان كل كشور برگزار می شود.

وی افزود: سالگرد آیت الله ایازی و حجج اسلام والمسلمین محمد جواد ایازی، مدیر سابق حوزه علمیه جعفریه رستمکلا و همچنین محمدرضا ایازی، رییس سابق دادگاه تجدید نظر مازندران و رییس کل دادگستری استان گلستان همه ساله در ایام محرم الحرام با حضور اقشار مختلف مردم و مسؤولان کشوری و استانی برگزار می شود.

حجت الاسلام ایازی ادامه داد: آيين دسته روي عزاداران حسيني هم صبح چهارشنبه از سطح شهر به سمت مسجد جامع رستمكلا برگزار و نمايشگاه آثار و عكس هاي علامه ايازي و دو فرزندش هم در حاشيه اين مراسم برگزار مي شود.

گذری کوتاه بر زندگی آیت الله ایازی(ره)

به گزارش رسا، آیت‌الله حاج شیخ ابوالحسن ایازی از علمای بنام استان مازندران به شمار می رفت که همواره از او به عنوان اسوه تقوی، تحصیل و ساده زیستی در میان مردم و بزرگان یاد می‌شود که عمر خود را را به پارسایی و زهد گذرانده است؛ زندگی علامه ایازی وقف دین و مکتب بود و هرگز لحظه‌ای برای دنیا سپری نشده است و سخن و گفتارش از درس‌های اخلاق، معاد و انبیا پر بود.

آیت الله شیخ ابوالحسن ایازی در خانوده‌ای روحانی در حال رشد بود و به طور طبیعی باید به حوزه علمیه پا می‌گذاشت، ولی در دوران خفقان دیکتاتوری رضا شاه به ناچار به مدارس جدید رفت و پس از آن وارد حوزه علمیه شد.

وی در این مدت حساس تحت تعلیم آیت‌الله حاج شیخ محمد کوهستانی(ره) قرار گرفت و پس از گذراندن دوران ابتدایی به حوزه علمیه قم عزیمت کرد و در حوزه علمیه قم مدارج علمی را با سرعت و دقت پشت سر گذاشت و در ردیف اساتید دوره ادبیات و سطوح اولیه قرار گرفت و درس مطول عمومی را در حرم حضرت معصومه(س) گذراند.

پس از اقامت 12 ساله در حوزه علمیه قم و بهره گیری از کلاس درس علامه کوهستانی و علمای بزرگ قم  راهی حوزه علمیه کهن نجف اشرف نائل گشت و پس از سالها بهره مندی از خرمن علم و دانش و تقوا از بزرگان دین به اخذ اجازه اجتهاد نائل آمد و پس از آن نیز به درخواست آیت الله کوهستانی(ره) به مازندران آمد و حوزه علمیه را در رستمکلا بنا نهاد.

آیت الله ایازی در این مدت چهار هزار طلبه، عالم، مجتهد، قاضی، امام جمعه، و واعظ به جامعه اسلامی ایران تحویل داد که منشأ اثرات بزرگ دینی در منطقه بودند و حوزه علمیه جعفریه رستمکلای بهشهر که از سوی این بزرگور اداره می‌شد در دوران جنگ بالغ بر 80 شهید را تقدیم انقلاب کرد و شخصاً نیز برای دلگرمی رزمندگان به جبهه می‌رفت.

این شخصیت برجسته دینی پس از 70 سال عبودیت و بندگی در سال 1380 شمسی در بیمارستان به دلیل بیماری به دیار باقی شتافت، اما خدمات و برکات آن عالم وارسته نام نیکی را در میان مردم مازندران به جای گذاشته است.

آثار فراوانی نظیر یک دوره فقه معاملی در پنج دفتر، تقریرات درس خارج مرحوم آیت الله میرزا هاشم آملی (ره) که به عربی نوشته شده است، یک دوره اصول فقه در سه دفتر تقریر دروس خارج اصول آیت الله میرزا باقر زنجانی(ره) که به عربی نوشته شده است، دیوان اشعار فارسی، هدیه الانوار دیوان اشعار عربی که به اقتضاء از الفیه ابن مالک در قواعد زبان عربی سروده است و خود نیز آن را ترجمه کرده است، زندگینامه خود که شامل سه دفتر با شرح زندگی از دوران کودکی و خصوصیات محیط زندگی و ایام تحصیل از مازندران تا قم و تا نجف و سایر حوادث عبرت آموز زندگی است، از این عالم برجسته بر جای مانده است.

آیت الله ایازی دارای پنج فرزند بوده که سه تن از آنها دختر و دو تن دیگر پسر هستند که پسر ارشد این عالم فرهیخته مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدرضا ایازی(ره)، رییس سابق دادگاه تجدید نظر استان مازندران و رییس کل دادگستری استان گلستان بوده که در آذرماه 1381 بر اثر سانحه تصادف از دنیا رفته و مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد جواد ایازی نیز تاکنون مسؤولیت حوزه علمیه جعفریه رستمکلا را بر عهده داشته است که متأسفانه این روحانی والا مقام نیز در روزهای اول ماه صفر89  بر اثر بیماری در گذشت.

حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد ایازی از سال 81 و پس از ارتحال آیت الله ایازی مسؤولیت حوزه علمیه رستمکلای بهشهر را عهده دار شد و با سعی و جدیت هر چه تمام تر راه پدر بزرگوارش را ادامه داد و در طول این مدت 200 طلبه را برای خدمت به اسلام پرورش داد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد ایازی متولد شهر نجف اشرف و تنها یادگار آیت‌الله ایازی از علمای به‌نام استان مازندران است که بعد از رحلت پدر بزرگوارشان نه سال مسؤولیت اداره حوزه علمیه  جعفریه رستمکلا را عهده‌دار بودند.

حوزه علمیه جعفریه رستمکلای بهشهر در سال 1341 و به دنبال درخواست عالم زاهد آیت الله کوهستانی(ره) از آیت الله علامه ایازی(ره) تأسیس و کار پرورش طلاب را آغاز کرد.

این حوزه علمیه در سال 1341 و به دنبال درخواست آیت الله کوهستانی(ره) از آیت الله ایازی(ره) که در آن دوران در نجف بود با بازگشت به مازندران از سوی مرحوم ایازی تأسیس و کار پرورش طلاب را آغاز کرد که بسیاری از پرورش یافتگان این حوزه امروز در حوزه های علمیه قم و مشهد مسند استادی به اسلام خدمت می کنند./1317/302/ب2

ارسال نظرات