۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۴۵۳۵۰۵
مسؤول نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی خبر داد؛

اعطای کد حلال به کشتارگاه‌های دام خراسان جنوبی

مسؤول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: کد حلال برای 15 کشتارگاه دام و طیور استان همزمان با سراسر کشور صادر می‌شود.
دامپزشکی

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام علی حیدری، مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: اصحاب رسانه سفیران رحمت و سلامت هستند.

وی تصریح کرد: یکی از ارکان اصلی که فعالیت‌های دامپزشکی را به جامعه اطلاع‌رسانی می‌کنند اصحاب رسانه هستند.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به ذبح شرعی دام و نظارت ناظران شرعی بر این امر در کشتارگاه‌ها، گفت: در مورخه 26 اسفندماه 87 پس از تأیید قانون نظارت شرعی بر ذبح دام و صید آبزیان از سوی شورای نگهبان وظیفه نظارت بر ذبح دام و صید آبزیان به حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی‌ها واگذار شد.

حجت الاسلام حیدری ادامه داد: بنابراین برگزاری دوره‌های آموزشی برای ناظران شرعی و ارزیابی عملکرد آنها از اقداماتی است که از سوی دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: تأیید صلاحیت قصابان و صیادان و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقای سطح آگاهی آنها از دیگر اقداماتی است که توسط دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی استان انجام می‌شود.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه باید در تمام کشتارگاه‌ها دامپزشکی ناظران شرعی حضور داشته باشند، اضافه کرد: با توجه به تأکید ائمه جمعه استان و روحانیان قصاب‌های استان برای مخاطراتی که با ذبح دام در خیابان‌ها و در بین مردم وجود دارد توجیه شده‌اند.

حجت الاسلام حیدری با اشاره به اینکه برگزاری دوره آموزشی ویژه ضابطان قضایی دامپزشکی برای نخستین‌بار در سطح کشور در خراسان جنوبی برگزار شده است، تصریح کرد: برای این ضابطان قضایی کارت صادر می‌شود که با داشتن این کارت این افراد می‌توانند در صورت مشاهده موارد خلاف قانون با متخلفان برخورد کنند.

وی از اعطای کد حلال برای کشتارگاه‌های کشور خبر داد و افزود: کد حلال در تمام کشورهای اسلامی و غیراسلامی که کشتار دام برای مسلمانان انجام می‌دهند صادر می‌شود.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: برای صدور گوشت به کشورهای اسلامی باید کشتارگاه‌های کشور دارای کد حلال باشند.

حجت الاسلام حیدری یادآور شد: کد حلال زیر نظر نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و با تأیید مسؤولان دفاتر نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی‌ها صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه برای اعطای کد حلال باید کشتارگاه‌ها شش فاکتور داشته باشند، گفت: یکی از این فاکتورها ذبح شرعی دام که از این نظر خراسان جنوبی مطلوب ارزیابی شده است.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌ کل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر سه کشتارگاه طیور و 12 کشتارگاه دام با حضور ناظران شرعی در سطح استان فعال است، اضافه کرد: متأسفانه در شهرستان‌‌های زیرکوه و خوسف کشتارگاه دام وجود ندارد و این موضوع در حال پیگیری است.

حجت الاسلام حیدری با اشاره به اینکه لاشه‌هایی که به صورت شرعی ذبح نمی‌شوند دست زدن به آنها درست نیست، افزود: در سال گذشته در روزهای عاشورا و تاسوعای حسینی پنج هیأت در بیرجند به طور کامل مسائل شرعی و بهداشتی را در امر ذبح دام رعایت کرده‌اند.

وی ادامه داد: روند رعایت مسائل بهداشتی و شرعی در امر ذبح دام در استان رو به رشد است./101/880/ب1

ارسال نظرات