۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۴۵۳۵۴۶
هشدار شیعیان به ارتش نیجریه؛

خواسته اصلی ما آزادی سریع و بدون پیش شرط شیخ زکزاکی است

یک مقام ارشد جنبش اسلامی نیجریه ضمن تاکید بر آزادی رهبر شیعیان این کشور اعلام کرد: رفتار سرکوب گرایانه و ضدانسانی ارتش با شمار زیادی از شیعیان قابل تحمل نیست.
شیخ زکزاکی

به گزارش خبرگزاری رسا،«بشیر مارتا» مقام ارشد جنبش اسلامی نیجریه یادآور شد: در حال حاضر برخورد ارتش نیجریه با شیعیان و نیز اهمال دولت بر آزاد نکردن شیخ ابراهیم زکزاکی، قابل تحمل نیست.

مارتا تصریح کرد: جز به آزادی رهبر عالیقدر شیعیان نیجریه، به چیز دیگری رضایت نخواهیم داد. خواسته اصلی ما آزادی سریع و بدون پیش شرط شیخ زکزاکی است.

این در حالی است که شمار زیادی از شیعیان نیجریه اعلام کردند دولت نیجریه به مدت یک هفته فرصت دارد تا نسبت به وضعیت شیخ ابراهیم زکزاکی اقدامات لازم را انجام دهد.

در همین خصوص، تارنمای خبری ' دیلی تراست' از کادونا، بیانیه سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه شیعیان نیجریه با رد ادعای ارتش این کشو مبنی بر تهییج خشونت از سوی این گروه، تاکید کرده است: در طول چندین دهه فعالیت اجتماعی و سیاسی جنبش اسلامی شیعیان، هیچگاه به دنبال رفتارهای غیرقانونی و خشونت آمیز نبوده و نیستیم.

موسی در بخش دیگری از بیانیه خود بر توقف سریع رفتار خشونت آمیز ارتش نیجریه با شیعیان و نیز آزادی سریع شیخ زکزاکی تاکید کرده است.

این در حالی است که شیعیان این کشور همواره مورد ظلم و سرکوب ارتش و نیروهای امنیتی این کشور قرار داشته اند.

به گفته تحلیلگران سیاسی، رفتار دولت نیجریه با شیعیان در چارچوب سیاست های رژیم صهیونیستی صورت پذیرفته که با کارشکنی های رژیم سعودی نیز همراه بوده است.

عزم شمار زیادی از شیعیان نیجریه برای برپایی تظاهرات مسالمت آمیز علیه ارتش و نیروهای امنیتی درشهر «آبوجا» (پایتخت) برای آزادی «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان این کشور در ماه عزاداری محرم، در حالی شدت پیدا کرده که مناطق زیادی از این کشور به صحنه تظاهرات شیعیان علیه دولت تبدیل شده است.

به نوشته ایرنا، این در حالی است که شمار زیادی از هواداران شیخ زکزاکی علیه ارتش و نیروهای امنیتی این کشور برای آزادی «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان و همسر و تنی چند از نزدیکان وی در نیجریه در «آبوجا» (پایتخت) تظاهرات مسالمت آمیز کردند.

گزارش ها حاکیست، در روزها و هفته های گذشته، حرکت خودجوش شمار زیادی از شیعیان از شهرهای شمالی نیجریه به سوی آبوجا ( پایتخت) آغاز شده و شمار تظاهرکنندگان رو به افزایش است.

تجمع کنندکان خواستار آزادی سریع شیخ ابراهیم زکزاکی و توقف رفتار خشونت آمیز و ضد انسانی ارتش و نیروهای امنیتی این کشور با شیعیان این کشور شدند.

بر اساس گزارش منابع محلی، پلیس ضد شورش آبوجا با راهپیمایان برخورد و چند نفر از آنها را دستگیر کرد.

تظاهرات مسالمت آمیز شیعیان نیجریه درحالی ادامه دارد که نهادهای حقوق بشری بارها نسبت به وضعیت نامساعد رهبر شیعیان این کشور در زندان و رفتار ضد انسانی و خشونت آمیز دولت و ارتش نیجریه با شیعیان ساکن در این کشور هشدار داده اند.

در همین خصوص تارنمای خبری 'دیس دی لایو' گزارش داد: بنا بر اعلام دادگاه عالی نیجریه، به دلیل آنچه این دادگاه 'نگرفتن مجوز حقوقی از دادگاه مربوطه در موعد مقرر' و نیز 'حضور نیافتن مقامات پلیس و دادستانی این کشورو شنیدن نظرات آنان' نامیده اند، با این درخواست مخالفت شده است./980/ب102/د

ارسال نظرات