۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۴۵۳۶۲۱
با همکاری شهرستان ادب و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛

نخستین شب شعر مدافعان حرم در تهران برگزار شد

نخستین شب‌شعر «مدافعان حرم» با پاسداشت شهدای ایرانی مدافع حرم در کتابخانه مرکزی تهران و با حضور خانواده معظم شاهد برگزار شد.
شهدای مدافع حرم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سالن کتابخانه مرکزی تهران در پارک شهر عصر امروز سه شنبه در دومین روز از ماه محرمی در تقارنی زیبا با نام سید الشهدا با نام شهدای مدافع حرم زنده تر شد.

اگر دیروز کوفیان عهد شکن حسین را تنها گذاشتند و در پاسخ به هل من ناصرش شمشیر به روی امام و پیشوای خود کشیدند اما امروز گوش هایی شنوا، قلب هایی بیدار دل هایی پاک از نسل اکبریون عاشورا صدای هل من ناصر حسین را که هنوز در گوش تاریخ طنین اندازبود را شنیدند و لبیک یا حسین(ع) سر دادند و حماسه آفریدند.

در این مقطع از نسل جدیدی که چنین انتظاری عاشورایی نمی رفت حماسه ای جاودان در  امتداد نهضت سرخ حسینی ثبت شد که نامشان را مدافعین حرم نامیدند.

اگر آن عصر غم انگیز عاشورا یزیدیان بی رحم به خیام حرم اهل بیت(ع) حمله کردند و خیمه را به آتش کشیدند و زینب کبری(س) مدافعی نداشت اما امروز هزاران مدافع جان فدای حفظ حرم زینب کبری(س) شدند و با خون خود این حفاظت را انجام دادند.

نهاد کتابخانه های عمومی کشور با همکاری موسسه فرهنگی شهرستان ادب همزمان با محرم حسینی در اقدامی ارزشی برای نخستین بار شب شعر مدافعان حرم را به منظور پاسداشت شهدای مدافع حرم برگزار نمود.

در این مراسم جمع کثیری از خانواده های معظم شهدای مدافع حرم تهران بزرگ و شهرستان های استان تهران حضور داشتند که برخی تصاویر عزیزان شهیدشان را نیز در دست داشتند.

سالن کتابخانه مرکزی تهران امروز مزین به تصاویر شهدای مدافع حرمی شده بود که به شهیدان عاشورای حسینی پیوسته بودند و شاعران نخبه و ولایی خود را به این محفل رسانده تا در قالب شعر خود را در کنار این شهدای والا مقام قرار دهند.

علی نیکنام مدیر کل کتابخانه های استان تهران در ابتدای این مراسم در سخنانی کوتاه ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان از حضور خانواده معظم شهدای مدافع حرم و از همکاری بنیاد شهید در برگزاری این برنامه تشکر نمود.

و در ادامه برخی از شاعران کشور مصطفی محدثی،میلاد عرفان پور، احمد بابایی، علی محمد مودب، مهدی سیار،علیرضا قزوه، سید رسول پیله، محسن رضوانی و بشری صاحبی به شعرخوانی درباره مقام و جایگاه شهدای مدافع حرم پرداختند.

به برکت خون شهدا دور هم جمع شدیم

در ادامه این مراسم سردار حسین اسداللهی فرمانده لشکر عملیاتی 27 محمد رسول الله(ص) تهران طی سخنانی لسان شعر را بالاترین لسان دانست و گفت: امروز به برکت خون شهدا توانسته ایم دور هم جمع شویم،لسان شعر بالاترین لسان می باشد که می تواند خیلی از موارد را در یک بیت شعر بیان کرد.

سردار اسداللهی افزود: تاریخ شیعه یک تاریخ غنی است و برای هر موضوع و واقعه ای یک شاهد و مثال و سابقه تاریخی دارد.

وی ادامه داد: از اتفاق افتادن یک واقعه تاریخی در عاشورا امروز ما حسینیه و مجلس عزای حسینی داریم و وقتی در این مجالس می نشستیم آرزو می کردیم ای کاش ما آن زمان بودیم و امام را یاری می نمودیم تا آن اتفاقات نمی افتاد.

فرمانده لشکر عملیاتی 27 محمد رسول الله(ص)  دفاع مقدس را نمونه ای برگرفته از عاشورا دانست و گفت: امام راحل آمدند و انقلابی بر پا شد و امتی را تربیت کردند و این امت وارد صحنه دفاع مقدس شدند و هشت سال دفاع آنها طول کشید که مشخصه این دفاع مقدس به عاشورا بر میگردد که ریشه آن در عاشورا است.

وی ابراز داشت: تاریخ ثابت کرده که وقایع تاریخی قابل تکرار است و نوع پاسخگویی آن امت خیلی مهم است.هر اتقاقی در کربلا افتاد مشابه آن در دفاع مقدس ما هم افتاد.

نسل جدید ادامه دهنده نسل رزمندگان دفاع مقدس

سردار اسداللهی مدافعین حرم را متولد شده از نسل طلایی دانست و گفت: یکبار دیگر تاریخ رقم خورد و نسلی را که می گفتند نسل طلایی است و دیگر کسی به آنها امیدی نداشت از آنها در این مقطع زمانی نسلی ظهور پیدا کرد که مدافعین حرم شدند.

وی ادامه داد: مدافعین حرم به هیچ وجه نوع عملکرد و پاسخشان ذره ای کمتر از رزمندگان دوران دفاع مقدس نبود.

اسداللهی اظهار داشت: مدافعین حرم بچه های عاشورایی و کربلایی بودند که همان صحنه ها را رقم زدند که امروز صدقه سر شهادت این عزیزان هست که توانستیم دور هم جمع شویم.

سالها باید بگذرد تا مدافعین حرم شناخته شوند

فرمانده لشکر عملیاتی 27 محمد رسول الله(ص) در خصوص شناخت و خدمات شهدای مدافع حرم بیان داشت: ده سال دیگر مشخص می شود که اتفاقی که توسط مدافعین حرم رقم خورد چه بوده است؟

وی ادامه داد: اعتبار ما، عزت ما، آبروی ما چه شخصی، اجتماعی، سیاسی در کل سطح جهان برگرفته از مدافعان حرم می باشد که برای ما اعتبار باز کردند.

بغض دبیر کل نهاد کتابخانه های کشور حین سخنرانی

پایان بخش این مراسم سخنان علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود که وقتی در جایگاه قرار گرفت بغض در گلویش جمع شد و گفت در محضر خانواده معظم شهدای مدافع حرم نمی توانم سخنی بگویم.

وی ادامه داد: در کتاب‌های تاریخ آمده است که در قرن‌های قبل علما گاهی چهل روز قرآن می‌خواندند و روزه می‌گرفتند تا بتوانند یک شهید را به خواب ببینند آن وقت ما چه می‌کنیم با این شهدایی که هر روز از مقابل چشمان ‌مان عبور می‌کنند؟

گفتنی است، استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و خراسان‌رضوی میزبان نشست‌های بعدی شب‌شعر مدافعان حرم با عناوین زینبیون، نبویون، علویون و فاطمیون هستند؛ این سلسله نشست‌ها با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و با هدف ارج نهادن به دلاورمردی‌های شهدای مدافع حرم که به تأسی از فرهنگ عاشورا به جانفشانی می‌پردازند در ماه‌های محرم و صفر برگزار خواهد شد./201/9598/ب1

ارسال نظرات