۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۴۵۳۸۲۰

واکنش امام جمعه نجف به تعطیلی مسجد راس الحسین در مصر

امام جمعه نجف اشرف به تعطیلی مسجد راس الحسین در مصر واکنش نشان داد و خواستار احترام به حقوق آزادی ادیان شد.
حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید صدر الدین قبانچی، امام جمعه نجف اشرف در جلسه سخنرانی خود که هر شب در حسینیه فاطمه الکبری تحت عنوان «شیعه قهرمانان تاریخ» برگزار می‎شود  به تصمیم وزارت اوقاف مصر در تعطیلی مسجد امام حسین (ع) در روزهای تاسوعا و عاشورا به علت فشار جریان‎های سلفی واکنش نشان داد و خاطرنشان ساخت: دولت مصر باید در مسیر اعتدال قدم بردارد و از نقض حق آزادی دینی دست بردارد.

وی با اشاره به کتاب احمد امین، نویسنده سرشناس مصری که در کتاب خود شیعیان را به پوپولیسم متهم کرده است، گفت: احمد امین در کتاب خود به شیعیان تهمت زده و در حق شیعیان ظلم کرده است.

امام جمعه نجف اشرف افزود: عوام گرایی در مفهوم قرآنی همان طور که در آیه «وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا ان اكرمكم عند الله اتقاكم» آمده به معنای ارتباط با مردم است. ما افتخار می کنیم که توانستیم با قومیت و ملت‎های مختلف ارتباط برقرار کنیم. برخی از جریان‎های سیاسی و سازمان‎های بین المللی در منطقه درپی ایجاد و مطرح کردن عبارت قومیت عرب (ناسیونالیسم عربی) بودند اما آنان به خوبی فهمیدن که استفاده از چنین کلمات و اصطلاحاتی موجب دوریشان از دین و منزوی کردن اعراب شده است.

وی شیعیان را دارای قدرت بسیار دانست به طوری که می توانند محور تغییرات مهمی در جهان باشد و تصریح کرد: شیعیان دارای نیرو و توانایی هستند که می توان آن‎ها را از سایر مذاهب منحرف جدا ساخت. دوری از قومیت گرایی، جدل، بحث‎های بیهوده، گفت‏وگو از مسائلی است که می‎تواند جایگاه انسانی را اعتلا بخشد. شیعیان در گفت‌وگو از پشتوانه حجت و برهان‎های قوی برخوردار هستند.

حجت الاسلام قبانچی در بخش دیگری از سخنان خود به رفتار خوب شیعیان با اسیران و دشمنان اشاره کرد و اظهار داشت: شیعه اجازه افراط و تفریط حتی در میدان جنگ را هم نمی‎دهد و ارزش انسانی دشمنان را حفظ می‎کند. آیت الله سیستانی بارها به مجاهدان توصیه کرده است که در مبارزه با داعش از مسائل غیر اخلاقی مانند دزدی اموال و آتش زدن آنان دوری کنند و به اخلاق اهل بیت (ع) تمسک داشته باشند./994/ب902/ک

ارسال نظرات