۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۴۵۳۸۹۰
حجت الاسلام مهدوی کرمانی:

ماه محرم باید مبدأ تحولات باطنی ما باشد

استاد حوزه علمیه قم گفت: ماه محرم باید مبدأ تحولات باطنی ما باشد و باید بتوانیم به برکت سیدالشهدا(ع) رو به راه شویم؛ شیرینی و قیمت اسلام برای کسی معلوم می شود که خودش را بشناسد، در این صورت می فهمد این دین چه قدر دوست داشتنی است.
حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مهدوی کرمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان حجت الاسلام غلامرضا مهدوی کرمانی، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در مراسم عزاداری مدرسه علمیه محمودیه کرمان، گفت: همه ما با قوه خیال زندگی می کنیم و برای اینکه آن را تحت مراقبت الهی قرار دهیم باید مواظبت کرده و محبت دنیا را از آن دور و محبت اهل بیت(ع) را جایگزین آن کنیم.

وی ادامه داد: مشاغل در بالا و پایین شدن و تربیت قوه خیال بسیار مؤثر هستند برای مثال قوه خیال راننده تاکسی با راننده کامیون متفاوت است، چون با افراد مختلفی ارتباط دارد و انسان های متفاوتی را هر روز می بیند؛ قوه خیال مردی که با زن یا انسان ارتباط ندارند مثل کشاورز نسبت به کسی که سروکارش با همه کس به ویژه زن هست آسیب کمتری می بیند.

این کارشناس امور دینی گفت: در گذر زمان سبک های معماری مختلف بوده که معماری گذشته را درون گرا و معماری فعلی را برون گرا می گویند؛ معماری هنری است که پرورش روحی ایجاد می کند و در روان انسان اثر دارد، از همین رو دانشجویان معماری چند واحد روانشناسی هم می خوانند؛ معماری گذشته محیط جداگانه ای برای زنان خانه داشت که مهمان آن محیط را نمی دید.

وی اظهار داشت: رسول خدا(ص) یکی از نشانه های آخر الزمان رواج امر به منکر و نهی از معروف معرفی فرمود تا جایی که جای منکر و معروف جابه جا می شود؛ در گذشته به برخی از روابط بین زن و مرد بی عفتی گفته می شد اما الآن کسی نمی گوید این بی عفتی است؛ خانمی که بخواهد در آشپزخانه باز کنونی رعایت احکام الهی کند در زحمت است و نسل آینده به این نتیجه می رسد که احکام اسلام دست و پاگیر است و کم کم همه را کنار می گذارد.

این استاد حوزه علمیه گفت: ماه محرم باید مبدأ تحولات باطنی ما باشد و باید بتوانیم به برکت سیدالشهدا(ع) رو به راه شویم؛ شیرینی و قیمت اسلام برای کسی معلوم می شود که خودش را بشناسد، در این صورت می فهمد این دین چه قدر دوست داشتنی است؛ فقط خداوند می داند انسان چیست و برای چه خلق شده و برای رسیدن به هدف خود چه اعمالی را باید انجام دهد؛ وقتی خدا انسان را آفریده این موارد را هم می داند.

وی اظهار داشت: هرجا در قرآن به بدن انسان اشاره دارد از لفظ «بشر» استفاده می شود اما وقتی صحبت از روح آدمی باشد از لفظ انسان استفاده می شود؛ وقتی خداوند می گوید از روح خودم در بدن انسان دمیده ام به چه معنا است؟ روحی که در بدن ما قرار گرفته موجود شریفی است چون خداوند آن را به خود منتسب کرده است؛ خلق در مواردی به کار می رود که موجود تدریجا به وجود بیاید اما موجودات عالم امر با اراده خداوند موجود می شوند و متکی به زمان نیستند.

حجت الاسلام مهدوی ادامه داد: در قرآن آمده روح امری از جانب خداوند بوده و معلوم می شود که از جسم و ماده فراتر است؛ مجموع تمام آیات و روایات نشان می دهد روح اول مخلوق عالم و نزدیک ترین موجود به خداوند متعال بوده و همه صفات الهی را در خود منعکس کرده است؛ روحی که چنین خصوصیت بزرگی دارد در انسان دمیده شده است.

وی با اشاره به روایات، اظهار داشت: اتصال روح مؤمن به روح خداوند از اتصال شعاع خورشید به خورشید شدیدتر و قوی تر است؛ شعاع خورشید درون اتاق ما می تابد عین خورشید نیست اما غیر خورشید هم نیست همینطور روح انسان عین روح خداوند نیست اما غیر از آن هم نیست.

این کارشناس امور دینی تأکید کرد: روحی که در انسان دمیده شده جلوه ای از روح خداوند است؛ ائمه فرمودند که «روح الله» ما هستیم و نزدیک ترین مخلوق به خداوند متعال وجود مقدس ائمه هستند؛ خدای متعال بر ما زمینی ها منت گذاشت که ائمه را از عالم انوار تنزل داد و به ما زمینی ها عنایت کرد.

وی اظهار داشت: گاهی در مسیر تابش نور خورشید شیشه شفاف قرار داده می شود که اتاق را روشن می کند و گاهی هم شیشه کدر یا رنگی گذاشته می شود که اتاق روشن می شود اما شعاع خورشید وارد اتاق نمی شود؛ روح خدا از شیشه های رنگی عبور می کند تا در بدن طفلی که متولد می شود حلول کند به همین دلیل در ازدواج ذکر شده دقت شود تا اصالت و دیانت خانوادگی را رعایت شود تا اطفال سالمی به دنیا بیاید.

حجت الاسلام مهدوی گفت: در اینجا است که بحث حجاب های ظلمانی مطرح می شود یعنی در مسیر تابش روح خدا در انسان حجاب های تاریکی است که مشکل تراشی می کند؛ تعلق به بدن مانع تابش نور خدا است و نمی گذارد این نور زلال بتابد و همچنین تعلق به دنیا نوعی حجاب است و قرب به خداوند این است که حجاب های ظلمانی را دانه دانه کنار بزنیم و تهذیب نفس به همین معنا است.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: وقتی حجاب ها کنار رود «روح الله» به طور شفاف و زلال در انسان می تابد؛ مشخص شد مقام انسان چه قدر بلند بوده و از همین رو باید حجاب ها را یکی پس از دیگری کنار بزنیم و قرب به خدا پیدا کنیم؛ معصومین به بهترین وجه چنین مقامی را پیدا کردند و بر کل عالم ولایت پیدا کردند؛ ولی فقیه آدمی است که باید حجاب ها را کنار بزند چون جانشین امام معصوم است و مگر امام زمان در زمان غیبت ولایت خود را به هر کسی می دهد؟

وی با تبیین کامل مسأله انسان شناسی در اسلام، گفت: متأسفانه در دنیای امروز بویی از این حرف ها برده نشده و انسان را به هیچ وجه نشناخته اند و برای بشر در علوم خود نسخه می پیچند./9704/202/ب2

ارسال نظرات