۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۴۵۴۰۶۶
استاد حوزه علمیه:

دغدغه و اولویت فقیه دنیا نیست

استاد حوزه علمیه گفت: انسان متدین به فقاهت نمی‌رسد مگر اینکه دغدغه و اولویت‌های او دنیا نباشد.
حجت الاسلام حمید میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حمید میرباقری استاد حوزه علمیه شامگاه پنجشنبه در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) که در فاطمیه بزرگ تهران برگزار شد، درباره اهمیت و ضرورت تفقه در دین، گفت: اهل‌بیت (ع) همواره دغدغه داشتند که ما بدون تفقه از دنیا نرویم.

وی افزود: برای تفقه در دین باید معیار و ملاک اعمال انسان بر اساس دستورات الهی باشد، تصور دین‌داری در حاشیه زندگی اعتقاد غلطی است، درحالی‌که باید دین همه عرصه‌های زندگی فرد را فراگرفته باشد و سبب بصیرت او شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه معنای دین‌داری در هماهنگی با خواسته‌های الهی است، عنوان کرد: دغدغه انبیا الهی کسب رضایت الهی بود، بر همین اساس به قضا و قدر الهی راضی می‌شدند.

حجت‌الاسلام میرباقری افزود: یکی از افکار اشتباه ما در زندگی این است که با یک مقدار دین‌داری انتظار داریم که هیچ‌گاه دچار مصیبت، بلا یا گرفتاری نشویم درحالی‌که خداوند بنا ندارد در دنیا بدی یا خوبی‌های انسان را تسویه‌حساب کند چراکه دنیا ظرفیت تسویه‌حساب ندارد.

وی بابیان اینکه بسیاری در دنیا خوش هستند اما مرگشان ابتدای بیچارگی آنها است، بیان داشت: پیامبر (ص) فرمودند: قسم به کسی که جان پیامبر شما در دست اوست اگر این دنیا به‌اندازه بال مگس ارزش داشت خداوند به‌اندازه همان بال مگس از آن را به کافران نمی‌داد.

استاد حوزه علمیه بابیان اینکه رکن اول دین‌داری در این است که شخص بداند برای مبارزه و تلاش به این دنیا آمده است، گفت: اولیای خدا در دنیا اصلاً استراحت نداشتند چراکه اعتقاد داشتند که در مقابل هر ذره‌ای نیکی در آخرت پاداش خواهند گرفت.

حجت‌الاسلام افزود: قیامت حق است و هر کاری را باید برای آنجا انجام داد چراکه زندگی جاودان در آخرت و نه در دنیا است، امام صادق (ع) می‌فرمایند: انسان متدین به فقاهت نمی‌رسد مگر اینکه دغدغه و اولویت‌های او دنیا نباشد.

وی با اشاره به اینکه فقیه واقعی نسبت به دنیا بی‌اعتنا است، عنوان کرد: دین نمی‌گوید انسان از دنیا بهره نبرد بلکه می‌خواهد که نسبت به آن دل‌بستگی نداشته باشد، که به خاطر آن خود را به گناه اندازد./201/807/ب1

ارسال نظرات