۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۴۵۴۱۱۳
عضو ارشد حماس:

بر پشت سر گذاشتن اختلافات با ایران تأکید داریم

یکی از اعضای ارشد حماس در گفت وگوی مفصلی با یک روزنامه فلسطینی بر قصد این جنبش برای حل اختلافات با ایران تأکید کرد.
«خلیل حیه» عضو ارشد حماس

به گزارش خبرگزاری رسا، «خلیل حیه» عضو ارشد حماس اعلام کرد: حماس بر پشت سرگذاشتن اختلافات با ایران و نیز توسعه روابط با این کشور مُصر است و به دور از طایفه‌گرایی، به دنبال این موضوع هستیم زیرا منافع ما مشترک و دشمنان یکی است.

وی در گفت وگوی ویژه با روزنامه فلسطینی «استقلال» و در پاسخ به سوالی درباره روابط حماس با کشورهای منطقه و به ویژه عربستان سعودی و ایران اظهار داشت که این جنبش دستش را به سوی تمامی طرف های عربی و اسلامی دراز کرده است و عمق عربی و اسلامی پشتوانه واقعی پروژه مقاومتی فلسطین به شمار می رود که در نهایت پروژه صهیونیستی مورد حمایت تمامی جهانیان و در راس آنها آمریکا را که جنایت های زیادی در حق ملت فلسطین و تمامی ملت های منطقه مرتکب شده است، شکست خواهد داد.

عضو دفتر سیاسی حماس در ادامه به انتخابات فسلطین پرداخت و جنبش فتح را مسؤول شکست و لغو انتخابات شهرداری ها در کرانه باختری و باریکه غزه از سوی دولت وفاق ملی به نخست وزیری «رامی حمد الله» دانست و اعلام کرد که این جنبش از موسسات فلسطینی و به ویژه دستگاه قضایی در راستای تحقق اهداف سیاسی خود استفاده کرد.

 خلیل حیه تصریح کرد که این جنبش فتح بود که پس از اطلاع از این مساله که نتایج انتخابات به نفع این جنبش نخواهد بود، انتخابات شهرداری‌ها را به شکست کشاند؛ چرا که نتوانسته بود لیست های انتخاباتی پایبند به قانون انتخابات تشکیل دهد و از همین رو، 9 مورد از لیست های انتخاباتی آن در نوار غزه به خاطر شکایت ها و اعتراضات جنبش حماس منحل شدند و این مساله به نوبه خود نشان داد که فتح به خاطر مقتضیات ملی مساله برگزاری انتخابات شهرداری ها را مطرح نکرده بود، بلکه سعی در تحقق اهداف سیاسی خود را داشت.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، وی افزود در برابر رفتار جنبش فتح که باعث لغو انتخابات شهرداری ها شد، جنبش حماس با توافق دیگر گروه های فلسطینی سعی در تشکیل شوراهای شهر در باریکه غزه را دارد و در صورتی که دیگر گروه ها پاسخ مثبتی به این درخواست ما ندهند، مجبور خواهیم شد، شوراهای شهر جدیدی در شهر نوار غزه تشکیل دهیم که قادر به خدمت رسانی به شهروندان فلسطینی باشند.

 حیه تصریح کرد که اراضی فلسطینی شرایط بسیار سخت و دشواری را پشت سر می گذارند و این ناشی از ظلم و تجاوزات رژیم صهیونیستی، مداخله جویی های طرف های منطقه ای و بین المللی، یکجانبه گرایی و کنترل انحصاری زمام امور از سوی جنبش فتح و محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین است و ما در عرصه داخلی راهی جز همبستگی برای دستیابی به پیوندهای مشترک و اهداف مشخص نداریم.

وی افزود در برابر رفتارهای رژیم صهیونیستی و جنایت های بی وقفه آن، تلاش ها برای عادی سازی روابط با این رژیم و سرگرم بودن طرف های منطقه ای به منازعات داخلی، ما باید به فکر ساماندهی اوضاع داخلی فلسطین بر اساس اصول، دیدگاه و راهبرد مشخصی باشیم و آن حمایت از پروژه مقاومت، مسجد الاقصی و قدس و باقی مانده آرمان فلسطین است و این مساله مستلزم آغاز اجرای توافقات صورت گرفته میان طرف های فلسطینی در قالب دو سند وفاق ملی امضا شده در سال 2006 و توافقنامه قاهره امضا شده در سال 2011 است و اجرای آشتی ملی نیازمند وجود اراده جدی و واقعی نزد جنبش فتح و به ویژه شخص محمود عباس رییس این جنبش و تشکیلات خودگردان است.

این عضو دفتر سیاسی حماس خاطر نشان کرد که تداوم وضعیت کنونی فلسطین و یکجانبه گرایی عباس در داخل جنبش فتح و در عرصه داخلی فلسطین باعث بروز مخالفت ها و اعتراضات نسبت به وضعیت موجود خواهد شد و طرف های فلسطینی به سمت تشکیل نهاد رهبری جدید به جای سازمان آزادی بخش فلسطین خواهند رفت که با توسل به ظلم و تجاوزات بر عرصه داخلی فلسطین حاکم شده است.

خبری از دیدار جدید نیست

خلیل حیه درباره پرونده آشتی ملی هم اعلام کرد که هیچ اقدامی در راستای برگزاری دیدارهای جدید آشتی ملی با جنبش فتح در دوحه یا جاهای دیگر صورت نگرفته است و این جنبش برای رفع خلأ رسانه ای سعی در ایجاد شایعاتی مبنی بر برگزاری دیدارهای جدید و گفتگوهای آشتی ملی دارد؛ چرا که می خواست فضای سیاسی و رسانه ای و مردمی را برای اقدامات خود در زمینه شکست و لغو انتخابات شهرداری ها مهیا کند.

وی بر لزوم تکمیل دیدارهای آشتی ملی با حضور تمامی طرف های ملی و به دور از گفتگو دو جانبه میان جنبش های حماس و فتح که این جنبش (فتح) از آنها برای خنثی سازی و بازگشت از توافقات صورت گرفته استفاده می کند، تاکید کرد.

معامله‌ای در حد شایعه

حیه درباره معامله میان جنبش حماس و محمد دحلان عضو برکنار شده جنبش فتح اظهار داشت که «ما اصولا از هر گونه تلاشی از سوی هر شخص یا طرف فلسطینی و غیر فلسطینی به منظور کاهش درد و رنج ملت فلسطین و اقشار مختلف آن حمایت می کنیم» اما بحث هایی که درباره معامله میان حماس و دحلان مطرح شده است، صرفا یک سری شایعات است که ما اخبار مربوط به آنرا در رسانه های گروهی شنیده ایم.

وی درباره کنگره ملی که دحلان سعی در برگزاری آن در قاهره را دارد و اخیرا اخباری مبنی بر اتخاذ برخی اقدامات در راستای بسترسازی برای برگزاری آن منتشر شده بود، تصریح کرد که «از جنبش حماس برای مشارکت در این انتخابات دعوتی به عمل نیامده است، اما به نظر می رسد که برگزاری این کنگره متاثر از درگیری ها و کشمکش ها در داخل جنبش فتح و تلاش هر کدام از جریان ها برای کمک گرفتن از مراکز قدرت نزدیک به خود است.»

این رهبر برجسته جنبش حماس تاکید کرد که تداوم اختلافات داخلی جنبش فتح تاثیر منفی بر روی مساله فلسطین خواهد گذاشت و در مقابل، برقراری صلح و ثبات در داخل آن و بازگشت این جنبش به روزهای اوج قدرت خود، باعث قویتر شدن ملت فلسطین می شود.  

عباس، رییس غیر قانونی

خلیل حیه درباره سیاست های محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و شخص مناسب تر برای جانشینی وی هم اظهار داشت که عباس با توجه به پایان یافتن مدت قانونی حضورش در پست ریاست تشکیلات خودگردان، در حال حاضر رییس غیر قانونی این تشکیلات به شمار می رود و باید این سمت را ترک کند تا ملت فلسطین شخص دیگری را به جای وی انتخاب کنند؛ به ویژه که پروژه سازش وی به شدت شکست خورده است، اما این بدین معنا نیست که یک طرف خاص بخواهد فردی را خارج از چارچوب انتخابات و به اصطلاح با "چتر نجات" بر کرسی ریاست تشکیلات بنشاند.

وی افزود:« ما در حماس اصولا مخالف مداخله طرف های دیگر در امور و سیاست های داخلی خود هستیم و اجازه نمی دهیم که کسی بخواهد بر اساس میل و اراده هر طرف دیگری، رییسی را به ما فلسطینیان تحمیل کند، بلکه تنها کسی را قبول می کنیم که ملت فلسطین انتخاب کرده باشد.»

حیه تاکید کرد سوالی که ما باید از طرف هایی که سعی در تحمیل یک سری افراد خاص به عنوان رییس به ما فلسطینی ها را دارند، مطرح کنیم این است که «آیا ریاست این فرد به نفع ملت و آرمان فلسطین، مساله حق بازگشت آوارگان، آزاد سازی فلسطین، قدس و مسجد الاقصی و تشکیل کشور فلسطین خواهد بود؟ یا به نفع طرف های منطقه ای خواهد بود و باعث جلب رضایت برخی طرف ها خواهد شد؟»

وی درباره اوضاع داخلی حماس و شخص جانشین رییس کنونی دفتر سیاسی حماس نیز اعلام کرد که انتظار می رود انتخابات داخلی حماس اوایل سال آینده برگزار شود، اما زمان آنرا مشخص نکرد. این عضو دفتر سیاسی حماس خاطر نشان ساخت که حماس نهادها و قوانینی دارد که می توانند قویترین و کارآمدترین فرد برای رهبری جنبش را با تمام درایت و تجربه به این سمت انتخاب کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اسماعیل هنیه نایب رییس دفتر سیاسی حماس نزدیک ترین فرد به تصدی این سمت است و آیا خروج وی از باریکه غزه نشانه ای از این مساله است، تصریح کرد که «بسیاری از برادران ما در داخل جنبش این شایستگی را دارند و از کاریزما و توانایی بالایی برای تصدی این سمت پس از مامور شدن از طرف برادران شان در جنبش برخوردار هستند.»

حیه تاکید کرد که هدف هنیه از ترک نوار غزه، ادای فریضه حج و برگزاری برخی دیدارهای داخلی و تشکیلاتی با رهبران و اعضای جنبش در خارج و داخل به میزبانی دوحه بود و اقدامات لازم برای بازگشت وی به غزه پس از پایان این دیدارها اتخاذ شده است؛ چرا که هنوز برای صحبت کردن درباره انتخابات داخلی حماس زود است و اتفاقا در این جنبش هیچ کس خودش را نامزد تصدی سمت ریاست دفتر سیاسی نمی کند، بلکه خود جنبش افراد را برای این سمت نامزد می کند و آنها از طریق انتخابات محرمانه و کاملا شفاف به این سمت برگزیده می شوند. 

مشارکت سازنده

خلیل حیه ابراز امیدواری کرد که مشارکت هیات جنبش حماس در دوحه به ریاست خالد مشعل رییس دفتر سیاسی این جنبش در مراسم سالروز تاسیس عربستان سعودی که به دعوت رسمی ریاض صورت گرفت، نشانه ای مثبت از تعامل عربستان و طرف های دیگر با جنبش حماس به عنوان یک جنبش فلسطینی اسلامگرا، مقاومتی و میانه رو باشد که با پروژه صهیونیستی که سعی در بلعیدن همه ما را دارد، مقابله می کند.

وی افزود جنبش حماس روابط خود با دیگر کشورها و طرف های عربی و اسلامی را بر پایه دو اصل برابر برقرار می کند: نخست؛ بعد عربی و اسلامی و منافع و مقدرات امت و دوم؛ نزدیکی و دوری آنها از مساله فلسطین. در نتیجه نزدیکی یا دوری ما از هر کشوری بر اساس این اصل تعریف می شود و روابط حماس با ایران "گرم" است و قطع نشده است، اما از آغاز تحولات «بهار عربی» تحت تاثیر این حوادث قرار گرفته است.

این رهبر برجسته جنبش حماس درباره روابط حماس با مصر و مساله بازداشت 4 عضو گردان های قسام در خاک این کشور نیز تاکید کرد که مناسبات حماس با مصر از زمان سفر هیات این جنبش به قاهره در ماه مارس گذشته گسترش یافته است. وی افزود «ما در جنبش حماس سعی در گسترش این روابط را داریم» و قاهره را مسؤول جان 4 جوان ربوده شده فلسطینی می دانیم و از آن می خواهیم که جزئیات مربوط به بازداشت این افراد را تشریح کرده و زمینه آزادی و بازگشت آنها به آغوش خانواده هایشان را فراهم کند.

انتفاضه قدس

حیه درباره آینده انتفاضه قدس که از ماه اکتبر سال گذشته آغاز شده است، اعلام کرد که انتفاضه ادامه خواهد یافت؛ چرا که بدون رایزنی با طرف خاصی آغاز شده است و جرقه این انتفاضه با به آتش کشیده شدن منزل خانواده دوابشه در روستای دوما واقع در نابلس که با عملیات ایتمار و سپس عملیات مقاومتی «مهند حلبی» استفاده از سلاح سرد، پاسخ داده شد، زده شد. وی افزود: «انتفاضه یکی از اشکال مقاومت است که نشانگر اخلاق و روحیات مبارزان فلسطینی و واکنشی طبیعی به جنایت های بی وقفه رژیم صهیونیستی است و در عین حال، مساله ای ملی است که استمرار خواهد یافت؛ چرا که برای آغاز خود از کسی کسب مجوز نکرده است، اما نیازمند مشارکت تمامی احزاب و گروه ها و تمامی طرف های فلسطینی از جمله جنبش فتح و تشکیلات خودگردان است که سعی در متوقف کردن این انتفاضه را داشتند.»

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس همچنین به تلاش این جنبش برای توسعه دامنه انتفاضه و حمایت از آن با استفاده از تمامی امکانات موجود و به رغم تمامی همکاری های امنیتی میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و از جنبش فتح خواست که از مقاومت مردمی فلسطینیان حمایت کند. وی افزود:«بیایید با این مقاومت مردمی همراه شوید. انتفاضه باید به دوران اوج خود بازگردد و تمامی آزادگان جهان با خون و مال خود از آن حمایت کنند تا بتواند اهداف مورد نظرش را محقق سازد.»

روابط با جهاد اسلامی

خلیل حیه درباره روابط حماس با جنبش جهاد اسلامی تاکید کرد که رابطه دو جنبش، رابطه مبتنی بر پروژه واحد، رسالت واحد و انتخاب واحد است و «ما عضوی از امت و ملت فلسطین و راهکار مقاومت هستیم و برادران و شرکای هم در عرصه مقاومت به شمار می رویم که خون مان به خون هم آمیخته است و ضمن مشارکت در عرصه تسلیحاتی، از هدف مشترک نیز برخوردار هستیم. لذا، به توافق و همپیمانی خود با برادران مان در جنبش جهاد اسلامی به دیده احترام می نگریم.»

وی افزود:« پیام ما به اعضای حماس و جهاد اسلامی این است که شما اعضای یک پروژه واحد هستید و یک دشمن در عرصه ایدئولوژی و پروژه دارید؛ به عبارت دیگر، هر کس با ایدئولوژی حماس مخالف باشد، در واقع با ایدئولوژی جهاد اسلامی هم مخالف است و هر کس با حماس بر سر پروژه مقاومت دشمنی داشته باشد، با جهاد اسلامی هم دشمن است. اختلافات ساده شما تنها باید ناشی از روحیه رقابتی تان در زمینه توسعه مقاومت و تقویت نقش و جایگاه در داخل پروژه مقاومت و اسلام و تعلق به فلسطین باشد؛ همان طوری که فرزندان یک خانواده با هم اختلاف پیدا می کنند و با هم بر سر جلب رضایت بیشتر پدر رقابت می کنند.»/847/ب101/د

ارسال نظرات