۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۴۵۴۱۹۵

تغییر کتاب های درسی در اردن جنجال آفرید

تغییر کتاب های درسی در اردن و جرح و تعدیل مطالب این کتاب ها موجب خشم معلمان و اولیای دانش آموزان از آنچه تخطی از ارزش های اسلامی تعبیر کردند، شد.
اردن

به گزارش خبرگزاری رسا، وزیرآموزش وپرورش اردن با تشکیل کمیته ویژه دستور بازنگری در کتاب های عربی و تاریخ برای سال تحصیلی جدید را داده بود و بر مبنای این بازنگری شخصیت هایی خارج از جهان اسلام مانند نلسون ماندلا نیز در این کتاب ها به عنوان الگو معرفی شد.

همچنین کتاب های جدید از مسیحیان نیز به عنوان بخشی از جامعه اردن یاد شده و مطالبی درباره آنان درج شده است. همین تغییر و تعدیل ها موجب خشم اولیای امور و اتحادیه صنفی معلمان اردن شد و صدها تن از این افراد معترض و خشمگین روز گذشته در محکومیت این اقدام وزیر، خواهان استعفای وی شدند و کتاب ها را آتش زدند.

آنان با سر دادن شعارهایی علیه وزیر وی را تروریست و مفسد خواندند.

معترضان همچنین نوشته هایی با مضمون قرآن زبان عربی را محفوظ می دارد، نه به حذف آیات قرآن از کتب درسی و اصلاحات را در از حوزه ای غیر از دین اعمال کنید، کتاب های جدید نمی خواهیم و نه به تحریف مخالفت خود را اعلام کردند.

باسل فریحات نماینده اتحادیه معلمان اردن گفت: این تجمعات اعتراضی دراعتراض به حذف ایات قرآن واحادیث پیامبر (ص) ترتیب داده شده در این اصلاحات هر آنچه که به تاریخ پرافتخار و شهدای ما باز می گردد حذف شده است.مایلیم اعلام کنیم که ما با تغییر و اصلاح کتاب های درسی مخالف نیستیم بلکه می خواهیم این اصلاح وتغییر همپای تحولات جهانی با مبانی دینی اسلام حنیف وارزشها و آداب و رسوم ما نیز سازگار باشد.

یکی از مادران دانش آموز حاضر دراین اعتراضات نیز گفت که می خواهد فرزندانش نیز مانند خودش با آگاهی نسبت به تاریخ و فرهنگ اسلامی بزرگ شوند.ما برای آینده فرزندانمان حفظ هویت ملی ودینی مان در اینجا تجمع کرده ایم. دلیلی ندارد همه احادیث و ایات قرآنی را که همه نسل های گذشته اردن با آن بزرگ شده اند از کتاب ها حذف کنند. همه از وزیر و دکتر و مهندس در این کشور بر اساس این چارچوب آموزش یافته اند. حالا اقای وزیر می خواهد به یکباره آنرا ازمیان بردارد؟

به نوشته ایرنا، وزیر آموزش وپرورش اردن نیزدرپاسخ به انتقادات؛ سوء تفاهم وخشم عمومی ایجاد شده را برگردن شبکه های اجتماعی انداخت وگفت: انچه در شبکه های اجتماعی منتشر شده بخش هایی از کتاب های درسی جدید است و با هدف گمراه کردن افکار عمومی صورت گرفته است.

محمد الذبیبات افزود: مایلم تاکید کنم که کتاب های درسی جدید حاوی هیچ نکته یا مطلبی مغایر با عقاید واصول اعتقادی ومتون مذهبی ما نیست بلکه برعکس ما به ارزش های اسلامی بسیار احترام قایلیم و این کتابها گفت وگو واحترام به رای و نظر دیگران را محترم شمردن همه انسان ها را توصیه می کنند.

وی گفت: تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی با تحریف و تغییر منتشرشده اند و تصاویر آیات قرآنی وزنان محجبه درآنها نشان داده نشده در حالی که در کتاب ها موجود است.

جمعیت دانش آموزی اردن یک میلیون و400 هزار نفر است./982/ب102/د

ارسال نظرات