پشتیبان ولایت نباشیم تو دهنی خواهیم خورد/ ولایت ولی فقیه در امتداد ولایت اهل بیت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، جمعه شب در هیأت فدائیان حسین اصفهان، بابیان اینکه یکی از خصوصیات شیعه این است که ولایت از جانب خداوند اعطا میشود،گفت: ولایت در ذات هیچ انسانی نیست و هیچ انسانی بردیگری ولایت ندارد، تنها موجودی که ولایت ذاتی دارد خداوند است و علت خالق بودن خداوند است.
آیت الله مهدوی افزود: خداوند ما را خلق کرده است و اختیار دار ما است، خلق کردن با اختراع کردن متفاوت است، خلق کردن آفرینش از عدم است اما اختراع آفرینش از عدم نیست، این اعتقاد به ولایت بالذات خداوند توحید ولایی و یگانه دانستن ولی است، آیه ۱۷۶ سوره اعراف هم به این موضوع به درستی تصریح دارد.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که خداوند ولی بالذات است پس میتواند این ولایت را به انبیاء و مهمتر از آن به ائمه معصومین(ع) اعطا کند، امام منصوب از جانب پروردگار است و کسانی که مقابل امام میایستند کسانی هستند که به انتخاب امام و ولی از سوی خداوند اعتقاد نداشتند، ما معتقدیم فقط خداوند ولی ما است و اشخاصی را به عنوان ولی ما قرار داده است.
ولایت ولی فقیه در امتداد ولایت اهل بیت است
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خداوند ولی فقیه را در ادامه ولایت اهل بیت(ع) قرار داده است، تصریح کرد: اگر بحث ولایت به درستی و با روال صحیح خود پیش میرفت نه واقعه کربلا رخ میداد و نه بسیاری از دیگر اتفاقات رخ میداد، زمانی که پیامبر اکرم(ص) از دنیا رفتند مسیر اشخاص تغییر کرد و با زور پیش رفتند، اگر در ابتدا که اشخاصی مسیر غیرولایت را برگزیدند مردم سکوت نمیکردند امروزه بیش از ۱۲۰۰ سال از نعمت امام محروم نبودیم، اتفاقات بسیاری پس از پیامبر اسلام(ص) رخ داد، نظیر عصب فدک، با هر دروغ و هر وسیلهای فدک را غصب کردند، امام انگیزهای برای مال دنیا نداشت و هدف از داشتن فدک هم کمک به مردم بود اما امام علی(ع) حتی زمانی که حاکمیت را به دست آوردند به سراغ فدکی که از ایشان غصب شده بود نرفتند و این به دلیل عدم وجود انگیزه مالی و مادی در امام است.
آیت الله مهدوی با اشاره به آیات متعدد قرآن که پیامبر اکرم(ص) در روز غدیر قرائت فرموده بودند، اظهار کرد: ایشان پس از این آیات که پیرامون ولایت و امامت بود رسما دست امام علی(ع) را بالا بردند، از اشخاص اقرار گرفته و حتی طی ۳ روز در همان غدیر از زن و مرد بیعت برای امام علی(ع) گرفتند، حتی در همان خطبه غدیر فرمودند میدانم عدهای از شما به دنبال غصب خلافت هستید و جلساتی در این زمینه گرفتهاید، پیامبر اکرم(ص) به همه فرمان دادند این واقعه غدیر را به گوش همه برسانند اما افراد کم کاری کردند و کسانی که به دنبال غصب خلافت بودند برنامه ریختند برای سرپوش گذاشتن بر غدیر خم، در نهایت این مسائل ختم به واقعه کربلا شد.
اگر پشتیبان ولایت نباشیم تو دهنی میخوریم
آیت الله مهدوی در ادامه افزود: زمانی که به فتنه سال ۸۸ نگاه کنیم متوجه شباهت آن با واقعه کربلا و پشت کردن افراد به ولایت میشویم، اگر پشتیبان ولی نباشیم تو دهنی خواهیم خورد، در جنگ احد پیامبر اسلام(ص) هم حضور داشتند اما در مرحله اول که مسلمانان از ولی خود تبعیت کردند پیروز شدند اما در مرحله بعدی به علت نافرمانی شکست خوردند و ضربات سنگینی به پیکر اسلام وارد شد، کسانی که در فضای مجازی شبهه افکنی میکنند اگر جرأت دارند چرا خاموش عمل کردن را کنار بگذارند و در میدان بیایند و شبهات را مطرح کنند تا پاسخ أنها داده شود، اگر کسی به ولایت به درستی معتقد باشد اسیر این شبهات نمیشود.
وی با بیان اینکه تمام انبیاء وصی داشتند و خداوند حکیم پیامبر اکرم(ص) را برگزیده است و به دلیل حکمت خداوند اشتباه نخواهد کرد، گفت: چطور میشود پیامبر اکرم(ص) وصی تعیین نمیکنند تا مردم خودشان جانشین ایشان را تعین کنند، اصلا اگر جانشینی لازم نبوده چرا مردم تعیین کردند چه کسی جانشین ایشان شود؟ پیامبر اکرم(ص) هرزمان که میخواستند مدینه را ترک کنند جانشین تعیین میکردند چطور میشود زمان رحلتشان جانشین تعیین نکردند.
انتخاب ولی فقیه از جانب خداوند، اعتقاد شیعه است
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیاتی از قرآن کریم عنوان کرد: شیعه معتقد است ولی و رهبر از جانب خداوند تعین میشود اما این اجبار به دنبال ندارد، یعنی کسی مجبور نیست از ولی و رهبر تبعیت کند، در اسلام برای هر چیزی دلیل عقلی وجود دارد، بسیاری از کسانی که با بنده وارد بحث میشوند دلیلی برای تثلیث ندارند ولی ما دلایل بسیاری برای توحید داریم، همینطور در بحث ولایت و امامت هم دلیل داریم، پیامبر اسلام(ص) امام و ولی را منصوب کردند ولی مردم بنابر هر دلیلی نپذیرفتند، خانه نشینی امام دلیل بر عدم ولایت ایشان نمیشود بلکه ولایت و امامت امام باقی است، ولایت امام در راستای ولایت خداوند است، خداوند بر همه ولایت دارد و این ولایت وابسته به پذیرش ما نیست، مهم اعمال ولایت است، در این مرحله کسی که ولایت خدا و امام را قبول کند تحت ولایت ایشان است و کسی که قبول نکند تحت ولایت طاغوت و ظلمت خواهد بود.
امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه پذیرش ولایت فقیه هم نظیر پذیرش ولایت خدا و امام است، تصریح کرد: زمان جنگ هم به این صورت بود، کسانی که به خوبی ولایت را قبول داشتند به جبهه رفتند، کسانی که ضعیفتر بودند به جبهه نرفتند و عدهای هم مقابل ولایت بودند، در فتنه هم به همین صورت بود، کسانی که ولایت را نپذیرفته بودند علیه ولایت و امامت اقدام کردند، در زمان ظهور هم به همین صورت خواهد بود، کسانی که به درستی ولایت را پذیرفته باشند در رکاب امام خواهند بود و کسانی که ولایت پذیری درستی نداشته باشند درمقابل امام صف کشی خواهند کرد.
رد کردن ولایت فقیه رد کردن خداوند است
آیت الله مهدوی با اشاره به عدالت در ولایت، خاطرنشان کرد: در بحث ولایت معقتد به عصمت رسول و اولی الأمر هستیم، اگر رسول و اولی الأمر معصوم نباشد به دلیل این است که عصمت در ظاهر کسی مشخص نیست و باید خداوند که معصوم را میشناسد به ما معرفی کند، از این رو کسی که از سوی خداوند به عنوان ولی و امام و رسول انتخاب میشود باید معصوم باشد و این یک امر عقلی است.
وی در ادامه به آیه ۶۸ سوره قصص اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد مردم امام را انتخاب کنند قطعا به دنبال مصلح هستند و امکان اینکه در این انتخاب مصلح اشتباه بکنند زیاد است، اصلا اگر بخواهند مردم امام و جانشین پیامبر را انتخاب کنند دچار شرک خواهیم شد، اگر کسی توسط مردم انتخاب شود افراد در طول زندگی گاهی از خدا اطاعت خواهند کرد و گاهی نیز از آن چند نفر انتخاب کننده و این به معنای شرک است، قرآن کریم رسما میگوید مردم در این مسائل حق انتخاب ندارند، امام زمان(عج) میفرمایند رد کردن ولی فقیه رد کردن ما است و رد کردن ما رد کردن خداوند است و این یعنی مشرک شدن و خروج از وحدانیت و یگانه پرستی، ما ولی فقیه را هم چون خدا گفته است میپذیریم.
پشتیبان ولایت نباشیم خودمان متضرر میشویم
آیت الله مهدوی با بیان اینکه ولی فقیه را معصوم نمیدانیم، اظهار کرد: زمانی که جز چهارده معصوم(ع) وجود ندارد جانشین امام از عصمت تنزل پیدا کرده و تخصص جایگزین آن میشود، زمانی که پزشک متخصص داریم ولی معصوم نیست چه باید بکنیم؟ چارهای نیست جز اینکه شرط عصمت را کنار بگذاریم و شرایط تخصص و عدالت را جایگزین خواهیم کرد، دوران غیبت به این صورت است، اگر معصوم وجود داشت که نیاز به مراجعه به فقیه نبود، امام حسن عسکری(ع) صفاتی را برای ولی فقیه برشمرده اند که یکی از این صفات بر مبنای تخصص است و چهارتای دیگر بر مبنای عدالت است، امام میفرماید ولی فقیه باید دین شناس باشد یعنی تخصص داشته باشد، حافظ نفس و دین خود باشد و با هوای نفس مخالفت کند و مطیع امر الهی باشد و همه باید از او تبعیت کنند، این رجوع به عادل متخصص یک بحث عقلی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: صفاتی که امام حسن عسکری(ع) برای ولی فقیه عنوان کردند مسألهای عقلی است، امروزه ما باید به عنوان شیعیان انقلابی هوشیار باشیم، شیعه انقلابی رهبر شناس است و میداند رهبر از سوی خداوند تعیین میشود و اگر مردم اجازه ندهند حکومت داشته باشد ولایت او ساقط نخواهد شد، اگر پشتیبان ولایت فقیه نباشیم خودمان ضرر خواهیم کرد، همانطور که تبعیت افراد از ولی فقیه نفعی برای او ندارد، اگر غفلت کنیم دشمن شبهه افکنی خواهد کرد، نباید از شبهات فرار کرد بلکه باید با آنها مواجه شد و به پاسخ آنها رسید و عالمانه برخورد کرد، کسانی که در پذیرش ولایت ضعیف هستند در زمان ظهور در برابر امام زمان(عج) قرا. خواهند گرفت.
وی ضمن تأکید بر اهمیت شناخت امام، تصریح کرد: باید وصل به کربلا شویم و با معرفت عزاداری کنیم، اگر به کربلا وصل نباشیم متضرر خواهیم شد، وصل به کربلا با شناخت میسر میگردد، اینطور نیست که بدون معرفت و عشق ناشی از معرفت بتوانیم به امام وصل شویم، اگر با معرفت و عشق فدایی دین شویم از ایمان لذت خواهیم برد./1304/پ201/ج1