۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۴۵۴۳۴۱
کارشناس امور دینی اداره کل ارشاد اسلامی استان کرمان:

روحیه مطالبه گری و انتقاد مردم از مسائل جامعه و حکومت مصداق امر به معروف و نهی از منکر است

حجت الاسلام علیزاده گفت: متاسفانه هرگاه سخن از امر به معروف به میان می آید برخی تصور می کنند تنها در مساله بد حجابی و گران فروشی و امثال اینها مطرح است در حالی که این فریضه منحصر به چند نکته نیست بلکه دامنه گسترده ای دارد حتی اگر منکری در سطح کلان جامعه صورت می گیرد باید به عنوان یک مسلمان تذکر دهیم و ترک آن عمل منکر را مطالبه کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین علیزاده کارشناس امور دینی اداره کل ارشاد اسلامی استان کرمان

حجت الاسلام عبدالحسین علیزاده کارشناس امور دینی اداره کل ارشاد اسلامی استان کرمان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر عنوان داشت: امام علی (ع) می فرمایند: امر به معروف و نهی از منکر برای اصلاح امور جامعه واجب شده است؛ پس عمل به این فریضه برای ترویج خوبی ها لازم است زیرا این فریضه کلید خوبی ها و موجب بیداری جامعه است از این رو تحقق آن موجب مصون ماندن جامعه از آسیب ها خواهد شد.

وی نهی از منکر را به بارانی که به کویر می بارد و زمین را شاداب می سازد تشبیه کرد و بیان داشت: امر به معروف و نهی از منکر مکمل یکدیگر هستند و سبب پویایی جامعه و در نهایت شادابی و رستگاری جامعه می شوند از این رو اگر در جامعه جاری و ساری شود خوبی ها را نشر می دهد و دیگر فرایض در سایه آن تحقق پیدا می کند.

حجت الاسلام علیزاده در بیان راهکار های گسترش این فرهنگ خاطر نشان کرد: نکته اول در اجرای این واجب الهی؛ توجه فردی به این مساله است به گونه ای که ابتدا باید خود فرد عامل به آن باشد سپس از خانواده و خویشان خود شروع کند چرا که مهمترین نهاد اجتماعی؛ خانواده است پس با اصلاح آن جامعه اصلاح  و نسبت به آسیب های اجتماعی ایمن می شود.

وی افزود: از آنجا که عامل اصلی قیام عاشورا حفظ دین اسلام و احیای امر به معروف و نهی از منکر است بنابراین واعظان و سخنرانان از تشریح این مساله برای مردم غافل نشوند زیرا در این ایام دلهای همگان پذیرای مسائل دینی است.

کارشناس امور دینی اداره کل ارشاد اسلامی استان کرمان تشریح کرد: اگر جامعه ما جامعه ای ساکت باشد این جامعه مرده است هرچند در میان افراد جامعه معاشرت و ارتباط وجود داشته باشد با این حال به دلیل آنکه ارتباطات سبب شکل گیری وقایع مثبت در جامعه نیست چنین جامعه ای پویایی ندارد و مصداق جامعه اسلامی نخواهد بود.

وی ادامه داد: قطعا در اجرای این واجب الهی با سختی هایی نیز مواجه خواهیم بود اما نباید این مساله موجب فراموشی و مسکوت ماندن آن شود بلکه ما موظفیم به واجبات دین عمل کنیم حتی اگر با دشواری همراه باشد چنانچه روزه می گیریم و سختی گرسنگی و تشنگی را تحمل می کنیم پس سختی راه تحقق امر به معروف و نهی از منکر؛ در جامعه نباید ما را از وظیفه دینی و عمومیمان غافل کند زیرا در غیر این صورت آسیب های جبران ناپذیری را متحمل خواهیم شد.

حجت الاسلام علیزاده ابراز داشت: امام صادق (ع) می فرمایند: خداوند گروهی از فرشتگان را برای عذاب عده ای از مردم فرستاد؛ اما فرشتگان مردم را در حال گریه و دعا دیدند از این رو از خدا دلیل عذاب ایشان را سوال کردند؛ خداوند فرمودند: آنان اهل گریه و دعا هستند اما نسبت به مفاسد جامعه بی تفاوتند پس نتیجه ترک عمل به امر به معروف و نهی از منکر؛ تحقق جامعه مرده  و در نهایت دچار شدن به عذاب الهی است.

وی روحیه مطالبه گری مردم و انتقاد آنان از عدم اجرای درست امور در جامعه؛ مصداق امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: متاسفانه هرگاه سخن از امر به معروف به میان می آید برخی تصور می کنند تنها در مساله بد حجابی و گران فروشی و امثال اینها مطرح است در حالی که این فریضه منحصر به چند نکته نیست بلکه دامنه گسترده ای دارد حتی اگر منکری در سطح کلان جامعه صورت می گیرد باید به عنوان یک مسلمان تذکر دهیم و ترک آن عمل منکر را مطالبه کنیم.

کارشناس امور دینی اداره کل ارشاد اسلامی استان کرمان در پایان اشاره کرد: اگر انتقاد سازنده و از سر دلسوزی باشد قطعا موثر است اما اگر به قصد تخریب صورت گیرد نتیجه ای عکس خواهد داشت بنابراین هر انسان مسلمان که دوستدار کشورش است؛ وظیفه دارد به این واجب الهی در تمام ابعادش عمل کند./9703/302/ب3

ارسال نظرات