۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۴۵۴۴۵۲
کارشناس مذهبی:

رهبری امام معصوم از عوامل ماندگاری قیام کربلا بود

کارشناس مذهبی گفت: قیام کربلا به لحاظ داشتن برخی از عناصر و عوامل در عالم ماندگار شد که یکی از آن عوامل را می توان رهبری امام معصوم عنوان کرد که به لحاظ معصومیت امام هیچ گونه کار مکروهی در این قیام صورت نگرفت و امام حسین(ع) در طول مسیر تمامی مردم اعم از اطرافیان، اصحاب و یارانش و سایر مردم را فقط به خداپرستی دعوت می کرد.
کربلا - بین الحرمین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، حجت الاسلام سید علا رفیعی، کارشناس مذهبی و امور دینی شب گذشته در مسجد الزهرا(س) شهر اراک، گفت: قیام کربلا به لحاظ داشتن برخی از عناصر و عوامل در عالم ماندگار شد که یکی از آن عوامل را می توان رهبری امام معصوم عنوان کرد که به لحاظ معصومیت امام هیچ گونه کار مکروهی در این قیام صورت نگرفت و امام حسین(ع) در طول مسیر تمامی مردم اعم از اطرافیان، اصحاب و یارانش و سایر مردم را فقط به خداپرستی دعوت می کرد.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی های ماندگاری قیام امام حسین(ع) اراده خداوند بود؛ چرا که در کاری که اراده خداوند برای ماندگاریش باشد حتی اگر تمام عالم و آدم نیز برای عدم ماندگاری آن تلاش کنند جز از بین بردن و کوچک کردن خودشان ثمره دیگری نخواهد داشت.

کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه خداوند اراده کرده بود که قیام کربلا صورت بگیرد و آن قیام ماندگار شود، اظهار داشت: داستان قیام کربلا از بدو و حتی قبل از تولد امام حسین(ع) بازگو می شد و بارها پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) به این نکته اشاره کرده اند که در سرزمین کربلا فرزند ما را به شهادت خواهند رساند.

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: امام حسین(ع) در قیام کربلا برای اصلاح امت جدشان و برای احیای سنت های دین قیام کردند و در آن قیام، هدف کشورگشایی، رسیدن به مقام، جاه و جلال نبود و تنها هدف آن قیام اصلاح امت و سنت های پیامبر(ص) اسلام توسط امام حسین(ع) بود.

کارشناس مذهبی جامعیت قیام کربلا را از دیگر ویژگی های ماندگاری آن قیام عنوان و ابراز کرد: در قیام کربلا یک طرف افرادی دارای رذائل اخلاقی و یک طرف افرادی دارای فضائل اخلاقی بودند و در واقع این قیام رو در رویی اخلاق با رذائل بود.

حجت الاسلام رفیعی تصریح کرد: انسان اگر می خواهد انسان کامل و جامعی باشد باید بتواند اصول و فروع دین، اعتقادات و شرعیات و اخلاق را با هم داشته باشد و در قیام کربلا یاران و اصحاب امام حسین(ع) تمامی این شرایط را داشتند و جامعیت را به این قیام بخشیدند.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه امام در روز عاشورا حتی مکروهاتی را نیز انجام ندادند و اینها باید برای ما درسی از نهضت عاشورا باشد، خاطرنشان ساخت: امام حسین(ع) خودش را در روز عاشورا به عنوان فرزند پیامبر(ص) معرفی می کرد و خود و یارانش به بالاترین درجات اخلاقی رسیده بودند و اینها همه باعث ماندگاری قیام کربلا شد.

حجت الاسلام رفیعی گفت: نقل می کنند در شب عاشورا وقتی از کنار خیمه های امام حسین(ع) عبور می کردند صدای قرائت قرآن از خیمه ها به گوش می رسید، ضمن اینکه امام حسین(ع) دارای فضائل اخلاقی بسیاری از جمله صبر بودند که این ویژگی صبر را امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) نیز به همراه داشته اند.

کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ویژگی ها و تفاوت های قیام کربلا با سایر قیام ها وجود عناصر ویژه در کربلا بود، ادامه داد: هفتاد و دو تنی که امام حسین(ع) را در این قیام همراهی می کردند از حضرت علی اصغر(ع) که کوچکترین این افراد بود تا سایر افراد به گونه ای رشادت می کردند که امام حسین(ع) در حق بعضی از آنها دعایی کرده که هیچ ولی و وصی در حق یارانش چنین دعاهایی را نکرده است.

حجت الاسلام رفیعی تصریح کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا فرمودند: من باوفادارتر از این یاران پیدا نکرده ام و این نشانگر رشادت و وفاداری یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا و از علت های ماندگاری این قیام تلقی می شود.

کارشناس مذهبی در پایان گفت: تمامی شهدای کربلا همچون خورشید هستند که با قرار گرفتن در کنار امام حسین(ع) نورانی تر شده اند، به همین دلیل نیز قیام عاشورا با سایر قیام هایی که بعد از آن صورت گرفت متفاوت و ماندگار تر از تمامی آن قیام ها است، حتی قیام مختار را هم تمامی افراد از چند و چون آن اطلاع نداشته اند اما قیام عاشورا را همه می دانند و این قیامی ماندگار تا ابد خواهد بود./842/202/ب2

ارسال نظرات