۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۴۵۴۴۶۱
استاد حوزه علمیه خراسان:

دنیا محل رنج و سختی است

حجت الاسلام نظافت با بیان اینکه دنیا محل خوشی و رفاه نیست بلکه جای رنج و سختی است، گفت: خداوند می گوید ای انسان که به سمت خدا می روی، حرکت تو رو به رنج است، افرادی که دنیا را نمی شناسند زور بی خودی می زنند.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد جواد نظافت، استاد حوزه و دانشگاه شامگاه شنبه در مسجد حضرت زهرا(س) دانشگاه علوم پزشکی به زوال بودن دنیا پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین نظافت با اشاره به نامه 31 نهج البلاغه، خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان در این نامه خطاب به امام حسن(ع) از حال و زوال و انتقال دنیا خبر می دهد.

وی دنیاشناسی را یکی از ویژگی های شهیدان برشمرد و اظهار کرد: مادامی که ندانیم برای چه آفریده شدیم نمی توانیم با شهدا همراه شویم. یک اصلی که بر دنیا حاکم است اصل زوال است یعنی نمی مانیم و فانی هستیم.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) وجود بشریت در دنیا را سفری زودگذر خواند و افزود: انسان از بین نمی رود بلکه برای زندگی ابدی از دنیا می رود.

حجت الاسلام نظافت با تأکید بر اینکه سبک آموزشی قرآن و اهل بیت(ع) متنوع است، اظهار کرد: حضرت علی(ع) از ضرب المثل استفاده می کردند، ایشان مثل دارند تا عبرت بگیرید. عبرت یعنی عبور کردن. وقتی عبور کردی و به عمق مثل پی بردی باید عمل کنی. بدون عمل بی فایده است.

وی ادامه داد: کسانی که دنیا را نشناختند و آزمودند مثل مسافرانی در یک منزل قحطی شده هستند که نه جای رفاه و خوشی است و تصمیم گرفتند که از آنجا بروند.

این استاد حوزه و دانشگاه فطرت برخی را دست کاری شده قلمداد کرد و تصریح کرد: قرآن افرادی را که حضور در این قبیل مجالس را نمی پسندند را با تعبیر «اشمأزت» نام گذاری می کند یعنی حالشان به هم می خورد.

حجت الاسلام نظافت با بیان اینکه دنیا محل خوشی و رفاه نیست بلکه جای رنج و سختی است، خاطرنشان کرد: خداوند می گوید ای انسان که به سمت خدا می روی، حرکت تو رو به رنج است. افرادی که دنیا را نمی شناسند زور بی خودی می زنند.

وی ادامه داد: دنیا جای عیاشی نیست چون انسان در وجودش غم و دغدغه نهادینه شده است، مگر انسان بی دغدغه پیدا می شود؟ دنیا پر از گرفتاری است و شامل تصادف، سیل، زلزله و مصیبت است. دنیا جای لذت دائمی عمیق همه جانبه نیست.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) هدف انسان را عدم توجه به خوشی توصیف کرد و افزود: مدل انسان و زندگی دنیا اجازه نمی دهد که انسان خوشی را آرمان خودش قرار دهد. خوشی آرمانی است دست نیافتنی مگر کسی که هدفش خوشی نباشد.

حجت الاسلام نظافت انتظارات انسان را دست بالا توصیف کرد و اظهار داشت: کسی که انتظارش پایین است به خواسته اش نمی رسد اما کسی که انتظارش بالاست به آن نرسد ناراحت می شود و رنج می برد، ائمه معصومین به دلیل دنیاشناسی انتظارمان را از دنیا پایین آوردند.

وی یکی از ویژگی های انسان را مرگ آگاهی او دانست و خاطرنشان کرد: حیوان این ویژگی را ندارد و خدا نمی گذارد انسان خوشی کند چون اینجا جای ماندن نیست، دنیا باشگاه بدنسازی نیست بلکه باشگاه روح سازی است.

حجت الاسلام نظافت رنج ها را مقدمه لذت قلمداد کرد و افزود: جوانی که در پی قبولی کنکور و رتبه عالی است ماه ها تلاش می کند و تفریح را کنار می گذارد تا 80 سال در آسایش و خوشی باشد، همه سختی ها را به خاطر تصمیمش تحمل می کند و نتیجه تصمیم، تحمل و صبر است.

وی در پایان با اشاره به انسانی که می خواهد به مقصد و قرارگاه آخرت برسد باید تحمل کند، اظهار کرد: دنیا وسعت ندارد چون دل ما بزرگتر از دنیا است، این ها ما را آرام نمی کند، کسی که عاشق و محو رسیدن به خداست طی مبدأ تا مقصد درد را حس نمی کند./820/202/ب2

ارسال نظرات