۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۴۵۴۶۲۹
استاد اخلاق حوزه علمیه مطرح کرد؛

تأثیر هوای نفس در وقوع حادثه کربلا

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در هشتمین شب از ایام سوگواری سالار شهیدان با بیان این که عمر سعد از روی هوای نفس در کربلا حاضر شده بود، گفت: مکتب اسلام به انسانی اجازه نمی دهد که از روی هوای نفس حرف بزند و تصمیم بگیرد.
حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری  رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در هشتمین شب از ایام سوگواری دهه نخست محرم در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء که با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و سردار غلامرضا احمدی فرمانده سپاه امام علی بن ابی طالب(ع) قم همراه بود، به سخنرانی پرداخت.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند، سخت ترین چیزی که بر شما بیمناکم، دو چیز است که یکی آرزوی دراز و دیگری پیروی از هوای نفس است؛ زیرا که پیروی نفس شما را از حق دور می کند و درازی آروز، آخرت را از یاد شما می برد.

وی ادامه داد: کسی که به دنبال هوای نفس باشد، همانند کسی است که بر اسب سرکش سوار شده و سقوط و تلف شدن او حتمی است؛ هوای نفس انسان را به جایی می برد که انتهای آن سقوط است.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: در شب گذشته عرض شد که در روز ششم آب بر ابا عبدالله الحسین(ع) بسته شد؛ ابن زیاد در نامه ای که برای عمر سعد نوشته بود، می گوید، من می دانم کسی که کشته شد، دیگر حس و جان ندارد؛ اما چون قبلا گفته ام، باید اسب بر بدن حسین بن علی(ع) بدوانم با وجود این که می دانم تأثیری ندارد؛ این گفته ابن زیاد بر گرفته شده از هوای نفس است.

وی افزود: یزید بن حصین همدانی که همدان، متعلق به یک قبیله در یمن بود، در صفین پایداری بسیار خوبی داشت و امیرمؤمنان(ع) هم علاقه خاصی به این قبیله داشت؛ همچنین وی یکی از یاران امام حسین(ع) در جریان کربلا بود.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد بیان داشت: یزید بن حصین بعد از بسته شدن آب، نزد حضرت آمد و گفت که عمر سعد با من رفاقت دیرینه دارد و اگر اجازه دهید به سوی او بروم و با او درباره بستن آب صحبت کنم.

وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) به یزید بن حصین اجازه دادند و او هم به سمت عمر سعد رفت و وقتی وارد خیمه او شد، سلام نکرد؛ عمر سعد از این کار او بدش آمد و به یزید بن حصین گفت که ای برادر مسلمان همدانی من، چرا سلام نکردی؟

استاد درس اخلاق حوزه علمیه گفت: در این جا یزید بن حصین از فرصت استفاده کرد و به عمر سعد گفت که گمان می کنی مسلمانی، در حالی که بچه های پیامبر اکرم(ص) تشنه هستند؛ این جمله عمر سعد را در فکر فرو کرد و سرش را به زیر انداخت.

وی ادامه داد: عمر سعد بعد از مدتی تفکر سرش را بلند کرد و از روی هوای نفس پاسخ داد که من می دانم اذیت کردن این خانواده حرام است اما چه کنم، من از حکومت ری نمی توانم صرف نظر کنم؛ یزید بن حصین به سوی امام حسین(ع) برگشت و گفت که عمر سعد بر روی گذشتن از شما معامله کرده است و صحبت با او فایده ای نداشت.

استاد حوزه علمیه قم در پایان تآکید کرد: مکتب اسلام و مکتب عاشورا اجازه نمی دهد که انسان از روی هوای نفس حرف بزند و تصمیم بگیرد؛ امام حسین(ع) بنده خدا و عمر سعد بنده هوا بود./840/پ202/ی

ارسال نظرات