۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۴۵۴۶۳۹
حجت‌الاسلام میرزا محمدی تبیین کرد؛

امام حسین علیه‌السلام کلمه تامه خدا

خطیب برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه خداوند متعال امامت را در نسل امام حسین(ع) قرار داده است، گفت: امامت مانند توحید ماندگار و جاودانه است و فنا در هویت آن راه ندارد.
حجت الاسلام محمد میرزا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد میرزا محمدی امروز در جلسه عمومی عزاداری امام حسین(ع) که در حسینیه سیدالشهدا واقع در بلوار 15 خرداد قم برگزار شد به تشریح منزلت و جایگاه امام حسین(ع) میان انبیا و اوصیا پرداخت و گفت: در حدیث شریف لوح از شخصیت و جایگاه امام حسین(ع) به«کلمة التامه» تعبیر شده است که برای بررسی و درک این واژه باید به قرآن کریم مراجعه کرد تا معنا و تفسیر این تعبیر برای عقول بشری واضح شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 28 سوره زخرف«وَ جَعَلَها كَلِمَةً باقِيَةً فِي عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُون؛ و خداوند آن برائت از بت و توجه به مبدأ را کلمه جاویدانی در میان نسل او قرار داد شاید نسل او و قوم او به‌سوی آن بازگردند» اظهار داشت: واژه«كَلِمَةً» در چند جای قرآن استعمال شده است، اما در آیه 28 سوره زخرف با صفت«باقِيَةً» به کار رفته است؛ بر این اساس تمام مفسران، مرجع ضمیر«ها، در واژه جعلها» را توحید بیان داشته‌اند به این معنی که توحید موضوعی است که با برچیده شدن آفرینش از بین نمی‌رود چراکه توحید بالاترین پیشینه و ماندگارترین عاقبت را دارد.

حجت‌الاسلام میرزا محمدی به بیان تفسیر امام صادق(ع) از آیه 28 سوره زخرف پرداخت و گفت: حضرت مرجع ضمیر«ها، در واژه جعلها» را به موضوع امامت ربط داده و این‌گونه به تأویل برده‌اند؛ که امامت هم مانند توحید ماندگار و جاودانه است و فنا در هویت آن راه ندارد.

وی با تأکید بر اینکه امام معصوم علیهم‌السلام باب الله است، ادامه داد: این‌که ضمیر«ها، در واژه جعلها» به هر یک از دو ساحت توحید یا امامت برگردانده شود قابل‌ جمع است و منافاتی با یکدیگر ندارد؛ این حقیقت برمدار توجه به ادامه آیه با واژه«عَقِبِهِ» شکل می‌گیرد چراکه همه مفسران مرجع ضمیر«‌ه، در واژه عَقِبِهِ» را امام حسین(ع) توصیف کرده‌اند بر اساس این تفسیر خداوند متعال توحید یا امامت را در نسل امام حسین(ع) قرار داده است.

خطیب برجسته حوزه علمیه با اشاره به این‌که حضرت عیسی بن مریم(ع) تنها پیامبری است که از ایشان در قرآن کریم با عنوان«کلمة الله» یاد شده است، اظهار داشت: برخی مفسران علت نام‌گذاری حضرت عیسی(ع) به واژه«کلمة الله» را ولادت خارق‌العاده‌ای که در مستندات تاریخ برای ایشان ذکرشده است عنوان کرده و معجزه شفا بخشیدن به کور مادرزاد، زنده کردن مردگان به اذن خداوند متعال را تکیه‌گاه منطق تفسیری خود بیان کرده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به اینکه در روایات آمده حضرت عیسی(ع) در دولت ظهور امام عصر(عج) از خدمت‌گزاران حضرت خواهد بود عنوان داشت: حضرت عیسی بن مریم(ع) با آن مقام بالایی که خداوند متعال به ایشان عطا کرده است هنگام ظهور در رکاب امام زمان(عج) که از ذریه امام حسین(ع) و نهمین فرزند ایشان است حاضر شده و به ایشان اقتدا می‌کند؛ بر این اساس مشخص می‌شود که مقام حجة بن الحسن(عج) از حضرت عیسی(ع) افضل و برتر است، چراکه ایشان از ذریه«کلمة التامه» یعنی امام حسین(ع) است./837/پ202/ی

ارسال نظرات