۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۴۵۴۶۴۶
دبير جامعه روحانيت كاشان:

اعمال، نقش مهمی در ترسیم چهره قیامتی انسان دارد

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه انساني كه متولد مي شود خودش قيافه ظاهري خود را مشخص نكرده بلكه خداوند مشخص كرده است، گفت: خداوند در سوره آل عمران مي فرمايد، خدا انسان را صورتگري و چهره او را مشخص مي كند، اما انسانها زشت و زيبا بودن چهره قيامتي خود را خودشان ترسيم مي كنند.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در ادامه توضيح و تفسير آيه 72 سوره مباركه اسراء كه مي فرمايد ‹‹وَمَنْ كَانَ فِي هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلًا›› گفت: هركس در اين دنيا نابينا باشد، در روز قيامت هم نابينا خواهد بود و او انسان خيلي گمراهي است.

وي با اشاره به اينكه در سوره مباركه طه مجموعه آياتي است كه اين بخش را توضيح داده است، ابراز کرد: در آيه 124 سوره طه خداوند مي فرمايد ‹‹وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمي›› يك عده اي از انسانها روز قيامت نابينا محشور مي شوند و خداوند مي گويد من اگر بخواهم انسانها را كور مي‌كنم.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: انسان در دنيا داراي يك قيافه اي است كه مربوط به دنيا و ذهن او است، اما يك روح دارد كه اين روح در دنيا يك قيافه اي دارد كه با جسم انسان در دنيا كاملا متفاوت است و زماني كه حرفي را با گوش خود شنيد اگر با گوش روح خود نيز بشنود، گوش روح او شنوا است.

وي بیان کرد: اگر انسان هر آنچه را كه با چشم خود مي بيند، اگر با چشم روح خود نيز آن را ببيند، اين چشم بينا است و چنانچه مطلبي را با عقل دل خود متوجه شود با دل روح خود متوجه شده است.

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه اگر انساني كه حقيقتي را نشنيده بگيرد و با چشم خودش هر حقيقتي را كه مي ببيند انكار كند، در قيامت  به دل او مهر زده خواهد شد، گفت: خداوند در سوره مباركه بقره مي فرمايد، انساني كه حقيقتي را نشنيده بگيرد به مرور زمان به مرحله اي مي رسد كه خداوند بر قلب و گوش و چشم باطن او مهر مي زند در حاليكه گوش و زبان دارد اما روح او نمي شنود و نمي بيند.

وي افزود: خداوند در آيه 179 سوره مباركه اعراف مي فرمايد ‹‹وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ›› اين ها قلبها و چشمهايي دارند كه چيزي با آن نمي بينند، گوش هايي دارند كه با آن نمي شنوند از اين رو منظور روح آنها است كه از گوش و چشم و زبان استفاده نمي‌كنند.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند در دنيا گوش آنها را ناشنوا و چشم آنها را نابينا و درك و فهم قلب آنها را هم نمي گيرد اما در روز قيامت انساني كه چشم دل او نمي ديده است در روز قيامت كور محشور مي شود و كسي كه گوش او در دنيا چيزي را نمي شنيده است در قيامت نيز كر محشور مي شود به اين معني كه ما در روز قيامت با قيافه باطني كه خود ما آن را ساخته ايم محشور مي شويم.

وي با اشاره به اينكه انساني كه متولد مي شود خودش قيافه ظاهري خود را مشخص نكرده بلكه خداوند مشخص كرده است، يادآور شد: خداوند در سوره آل عمران مي فرمايد، خدا انسان را صورتگري  و چهره او را مشخص مي كند، اما انسانها زشت و زيبا بودن چهره قيامتي خود را خودشان ترسيم مي كنند.

دبير جامعه روحانيت كاشان يادآور شد: امام راحل در كتاب چهل حديث خود مي فرمايد، چهره انسانها متناسب با اخلاق انسانها است، انسان با اخلاق و مكار و بدبين هركدام يك چهره اي دارند، اگر انساني همه  اين اخلاقيات زشت را با هم داشته باشد، چهره غير قابل دركي خواهد داشت./202/1307/ب1

ارسال نظرات