۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۴۵۴۸۲۲

روسیه خواستار تحقیق کامل و غیرمغرضانه دربارۀ بمباران اخیر صنعا شد

روسیه خواستار انجام یک تحقیق کامل و غیرمغرضانه دربارۀ حملۀ هوایی عربستان به یک مراسم ختم در صنعا، پایتخت یمن که بیش از 140 کشته داشت و همچنین اتخاذ تدابیر تنبیهی علیه عاملان این حمله شده‌است.
یمن

به گزارش خبرگزاری رسا، وزارت خارجۀ روسیه یکشنبه (18 مهر) با انتشار بیانیه‌ای حملۀ هوایی شنبه (17 مهر) به صنعا را محکوم و تأکید کرد: «باید یک تحقیق کامل و بی‌طرف در این باره صورت بگیرد و آمران و مجریان آن باید آن طور که لازم است، مجازات شوند.»

در ادامۀ این بیانیه آمده‌است: «تنها از طریق توقف خشونت‌ها و ازسرگیری یک روند جامع سیاسی، که در آن یمنی‌ها بدون هر‌گونه مداخلۀ خارجی خودشان بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل و گفت و گوی ملی آیندۀ خود را تعیین می‌کنند، می‌توان از تکرار چنین تراژدی‌هایی جلوگیری کرد.»

در حملۀ هوایی شنبه (17 مهر) عربستان به سالنی که مردم یمن برای شرکت در یک مراسم ختم در آن حضور داشتند بیش از 140 نفر کشته و بیش از 520 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

کانادا نیز خواهان تحقیق دربارۀ این حمله شد

استفان دیون، وزیر خارجۀ کانادا، نیز خواستار برگزاری یک تحقیق فوری دربارۀ حملۀ هوایی یادشده شده‌است.

دیون یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: «ائتلاف تحت هدایت عربستان اکنون باید به تعهدات خود در زمینۀ تحقیق دربارۀ این حادثه عمل کند.»
وی افزود: «کانادا از تمامی طرف‌ها در یمن می‌خواهد از تشدید خشونت‌ها در نتیجۀ این حادثه جلوگیری کنند.»

وزیر خارجۀ کانادا افزود: «کانادا از تمامی طرف‌ها می‌خواهد به وظایف خود مطابق قوانین بین‌المللی بشردوستانه عمل کنند و برای توقف کشتار غم‌انگیز غیرنظامیان به گفت و گوی سیاسی و توقف پایدار خصومت‌ها متعهد بمانند.»

عربستان سعودی بارها به علت هدف قرار دادن بی‌رویۀ غیرنظامیان یمنی محکوم شده‌است. به گفتۀ سازمان ملل در جنگ یمن تاکنون دست‌کم 10 هزار نفر کشته‌شده‌اند.

به نوشته پرس تی وی، در همین حال سربازان یمنی با حمایت رزمندگان کمیته‌های مردمی اوایل دوشنبه (19 مهر) پایگاه هوایی ملک فهد در حومۀ شهر طائف واقع در حدود 700 کیلومتری جنوب شرق ریاض، پایتخت عربستان را با موشک هدف قرار دادند.

به گزارش رسانه‌های یمنی اصابت این موشک موجب وقوع انفجاری سهمگین در این پایگاه هوایی و آسیب شدید آن شد.

عربستان، جنگِ یمن را از فروردین 1394 با هدف بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رییس‌جمهور مستعفی یمن، و تضعیف جنبش مردمی انصاراللهِ یمن آغاز کرده‌است./982/ب102/د

ارسال نظرات