۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۴۵۴۹۲۲
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

تحریف، نابودی و تغییر ماهیت، راهبردهای دشمن در حوزه نمادها

حجت الاسلام دیانت، تحریف، نابودی و تغییر ماهیت را از راهبردهای دشمن در حوزه نمادها برشمرد و گفت: نمادها در نگاه اول با احساسات و عواطف سروکار دارند اما در واقع وسیله ای برای موجه نشان دادن هر اعتقادی حتی عقاید غلط و باطل هستند.
دیانت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدعباس دیانت مقدم، استاد حوزه علمیه شب گذشته در مراسم دهه اول محرم در حسینیه هنر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب به تبیین اهمیت نمادها پرداخت و گفت: نمادهای اعتقادی معرف و مبلّغ مکتب هستند مانند اذان که در آن شهادت به توحید، رسالت و ولایت ائمه اطهار(ع) وجود دارد.

وی ادامه داد: حتی لباس و ظاهر ما می تواند معرف دینمان باشد با این وجود برخی از ما نه تنها با لباس مناسب، دینمان را تبلیغ نمی کنیم بلکه گاهی حتی عکس آن، عمل و لباس مروج فرهنگ منحط را استفاده می کنیم.

نمادها وسیله ای برای موجه نشان دادن هر اعتقادی هستند

حجت الاسلام دیانت تصریح کرد: نمادها در نگاه اول با احساسات و عواطف سر و کار دارند اما در واقع وسیله ای برای موجه نشان دادن هر اعتقادی حتی عقاید غلط و باطل هستند.

استاد حوزه علمیه با قدردانی از دست اندرکاران جشنواره فیلم عمار که نوعی مقابله فرهنگی با فیلمهای غیردینی جشنواره فجر را رقم زده اند، افزود: برخی موارد که امروز در قالب فیلم به خورد مردم داده می شود اگر به صورت سخنرانی مطرح می شد هرگز ما ساکت نمی نشستیم.

وی خاطرنشان کرد: مقابل تهاجمات فرهنگی باید با کار فرهنگی ایستاد؛ در حوزه نمادها نیز باید همانطور نمادین پاسخ داد چنان که سیره ائمه اطهار(ع) نیز در موارد متعدد همین گونه بوده است، اما متأسفانه جوانان و حوزوی های ما در این حیطه خیلی کم کار هستند، در حالی که در غرب، اغلب نمایشنامه ها را کشیش های مسیحی روی پرده می برند.

راهبردهای دشمن در حوزه نمادها

حجت الاسلام دیانت در ادامه به راهکارهای دشمن در حوزه نمادها اشاره و تصریح کرد: تحریف نمادها از جمله این راهکارها است، برای مثال، لباس روحانیت را که نمادی مقدس و دارای مرجعیت در میان مسلمانان است، در موارد باطل مورد استفاده قرار می دهند یا حتی در داخل کشور شاهد هستیم برخی برنامه های تلویزیونی با سوء استفاده از نمادهای دینی، برای خود مشروعیت می خرند.

وی نمادسوزی را از دیگر راهبردهای دشمن در تهاجم فرهنگی معرفی و اظهار کرد: در این شیوه تلاش می کنند مهمترین نمادهای کشورها و فرهنگها مانند خط و زبان را از بین ببرند تا ارتباط نسلهای جدید با متون گذشته و فرهنگ چندهزار ساله شان قطع شود.

استاد حوزه علمیه تغییر ماهیت نماد و حفظ اسم آن را دیگر راهبرد دشمن در حوزه نمادها دانست و گفت: برای نمونه دشمن در شهرهای مذهبی یا خانواده های متدین چون قدرت ندارد نمادهای مهم را بگیرد، ماهیت آن نمادها را تغییر می دهد مثلا درباره چادر، جنس آن را نازک می کند یا مدلهایی از آن ارائه می دهد که عملا هدف از پوشش چادر را زیر سؤال می برد.

ضرورت احیای نمادهای اسلامی

حجت الاسلام دیانت با تأکید بر ضرورت احیای نمادهای اسلامی مانند اقامه اذان زنده در اطراف مساجد، از صدا و سیما و آموزش و پرورش به دلیل ضعف آموزشهای رسانه ای به کودکان انتقاد کرد و یادآور شد: والدین خودشان اهمیت و فلسفه نمادهای دینی را به فرزندان منتقل کنند و منتظر دیگران نباشند./930/202/ب2

ارسال نظرات