۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۴۵۴۹۳۱

الگو برداری عربستان از «جنایت قانا» در حمله به صنعا

حمله جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری عربستان به مراسم عزاداری در صنعا که کشته و زخمی شدن بیش از ۷۰۰ یمنی را به دنبال داشت، یادآور کشتاری است که ۲۰ سال قبل رژیم صهیونیستی قانا واقع در جنوب لبنان مرتکب شد.
جنایت عربستان در یمن

به گزارش خبرگزاری رسا، تصاویری که از محل حمله جنگده های سعودی به مراسم ختم در جنوب صنعا نشان داده شد، یادآور جنایت رژیم صهیونیستی در قانا است که 20 سال پیش در جنوب لبنان رخ داد.

روزنامه الاخبار چاپ لبنان، با اشاره به اجساد تکه تکه شده قربانیان حمله سعودی به جنوب صنعا نوشت: این تصاویر یادآور جنایتی است که 20 سال پیش به دست شیمون پرز در شهرک قانا در جنوب لبنان رقم خورد.

به نوشته این روزنامه ، مشاهده یک مرد یمنی که پیکر بی جان فرزندش را روی دست گرفته بود، یادآور صحنه ای است که در آن «عباس حجا» پدر لبنانی پیکر خونین دختر خردسالش را به آغوش کشیده بود.

ابراهیم الامین سردبیر این روزنامه نیز نوشت: قربانی، قاتل و جنگ همه یکی هستند و ملت های عرب نمونه این جنایت ها را قبلا در لبنان ، سوریه و فلسطین به ویژه در قانا به خاطر دارند.

سه حمله پی در پی جنگنده‌های سعودی به جنوب صنعا

جنگده های ائتلاف تحت رهبری عربستان عصر روز شنبه گذشته در سه نوبت مراسم ختم پدر وزیر کشور یمن را که در تالار بزرگ صنعا برگزار شده بود، بمباران کردند که در اثر آن بیش از 700 غیرنظامی یمنی جان باخته و یا زخمی شدند.

در این حملات ابتدا تالار بزرگ صنعا هدف بمباران قرار گرفت و سپس در دو نوبت دیگر امداد رسانان و آمبولانس هایی که در حال انتقال قربانیان به بیمارستان بودند، زیر آتش گرفته شدند.

به نوشته تسنیم، عربستان و نیز امارات متحده عربی که ابتدا از این اقدام خود راضی و خرسند بودند با مشاهده واکنش شدید افکار عمومی و محکومیت گسترده این اقدام، اظهار نظر های ضد و نقیضی داشته و تلاش کردند خود  را از این حملات مبرا نشان دهند و بدتر از همه اینکه ریاض تشکیل کمیته تحقیق درباره این حمله را خواستار شد.

این درخواست ریاض از نظر بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی مضحکه ای شرم آور است.

18 ماه جنگ علیه ملت یمن

عربستان بیش از یک سال است که یمن و مراکز مختلف مسکونی و درمانی و آموزشی این کشور را هدف بمباران خود قرار داده است و با وجود اینکه به هیچ یک از اهداف مورد نظر خود دست نیافته است به جای متوقف کردن این حملات و پیدا کردن راه چاره همچنان بر شدت حملات خود افزوده است  که تازه ترین مورد آن بمباران روز شنبه گذشته بود.

از ابتدای جنگ تا کنون بیش از یک هزار مدرسه و یکصد مسجد در یمن هدف موشک های و بمباران های ائتلاف به رهبری سعودی قرار گرفته است.

آیا پول های سعودی راه تشکیل  کمیته حقیقت یاب را سد می کند؟

دراین میان در حالی که تشکیل کمیته حقیبت یاب در یمن و ارائه گزارش بی طرفانه از حملات سعودی علیه این کشور به عنوان یک ضرورت مطرح است، یک سوال اصلی به ذهن می رسد و آن اینکه آیا بار دیگر پول های سعودی موجب می شود بر حقایق سرپوش گذاشته شود و راه تشکیل چنین کمیته ای سد شود؟

این سوال در حالی مطرح است که پیش از این سازمان ملل نام عربستان را در لیست سیاه جنایت علیه کودکان قرار داد ه بود اما زمانی که سعودی ها به صراحت بان کی مون دبیر کل این سازمان را به قطع کمک های مالی تهدید کردند، وی با رسوایی تمام نام عربستان را از این لیست حذف کرد.
بنابراین در شرایطی که بان کی مون اکنون نیز تحقیقات بی طرفانه در مورد حمله شنبه گذشته عربستان به صنعا را خواستار شده است، باید پرسید آیا واقعا چنین خواهد شد؟

تلاش آمریکا برای دور ماندن از رسوایی‌های سعودی

آمریکا که یکی از بزرگترین تامین کنندگان تسلیحات سعودی است در مقابل موج محکومیت حمله اخیر سعودی و به منظور اینکه خود را از دست داشتن در این جنایت دور نگاه دارد، اعلام کرد که روند حمایت از ائتلاف تحت رهبری عربستان علیه یمن را به سرعت مورد بازنگری قرار می دهد و برای حمایت از عربستان چک سفید نداده است.

در همین ارتباط سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت با توجه به حادثه روز شنبه و حوادث دیگری که اخیرا رخ داده است، تجدید نظر فوری درباره حمایت از ائتلاف سعودی علیه یمن ضروری است و آمریکا آماده است حمایت های خود را به گونه ای تنظیم کند که با سیاست ها و ارزش ها و نیز منافعش همسو باشد.

بن بست صلح عربستان و یمن

با توجه به اظهارات رهبران و فرماندهان جبهه مقاومت مردمی یمن مبنی بر اینکه سرنوشت جنگ را نیروهای مقاومت مردمی مشخص خواهند کرد و آنان به جز انتقام به چیز دیگری نمی اندیشند، روشن است که گفت وگو با عربستان برای دستیابی به راه حل بعید به نظر می رسد حال آنکه صنعا روز گذشته صحنه تظاهرات گسترده در محکومیت حمله عربستان به مراسم عزاداری در جنوب پایتخت بود.

واکنش محافل انقلابی و مقاومت یمن

محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی جنبش انصار الله، جنایت عربستان را لکه ننگی بر پیشانی تاریخ برشمرد و گفت: جنگده های سعودی یک مراسم عزای گروهی را به عزایی در مرگ جامعه جهانی تبدیل کردند و سازمان ملل و جامعه بین الملل مسئول تداوم جنگ و خونریزی در یمن هستند.
وی تاکید کرد: خون جز با خون پاسخ داده نمی شود.

شورای سیاسی عالی یمن نیز با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن حمله اخیر عربستان بر ادامه نبرد با متجاوزان تا تحقق پیروزی تاکید کرد. محمد علی الحوثی رئیس کمیته علای انقلابی یمن نیز گفت: با عزم هرچه بیشتر در صحنه نبرد علیه عربستان حاضر خواهیم شد.

اتحادیه علمای یمن، جهاد مردمی و سرازیر شدن مردم به جبهه های نبرد علیه متجاوزان سعودی و جیره خوارانش را خواستار شد.

بنابر بیانیه این اتحادیه، جهاد علیه متجاوزان برای هر کسی که قادر به حمل سلاح باشد واجب است و عذر کسانی که به هر بهانه ای در خانه نشسته و از جهاد خودداری کنند، پذیرفته نیست.

عربستان و سریال رسوایی‌های بی پایان

فاش شدن اسناد دست داشتن سران سعودی در حملات 11 سپتامبر و لزوم پرداخت غرامت به قربانیان این حادثه، فاجعه سال گذشته در منا، حمایت از گروههای تروریستی از جمله داعش و القاعده به ویژه در سوریه و عراق از جمله رسوایی هایی است که عربستان در پرونده خود ثبت کرده است و روز شنبه نیز با حمله به جنوب صنعا برگ دیگری به آن افزود.

در این شرایط به نظر می رسد حتی متحدان سعودی نیز دیگر حاضر نیستند در رسوایی های او شریک شده و به این ترتیب چه بسا شمارش معکوس برای از هم پاشیدگی خاندان سعودی به دلیل گرفتاری های خود ساخته آغاز شده باشد./847/ب101/د

ارسال نظرات