۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۹
کد خبر: ۴۵۵۱۱۹
حجت الاسلام پناهیان:

حکمت سیاسی سبب سعادت جامعه می‌شود/ برخی مشکلات به خاطر شباهت قوانین ما با کشورهای غربی است

حجت الاسلام پناهیان گفت: حکمت انسانها را به کمال می‌رساند افرادی که حکمت می‌آموزند انسانهای بصیری هستند که به زمان و موقعیت زمانی خود اشراف کامل دارند و امروز مهم‌‌ترین حکمت، حکمت سیاسی است که سبب سعادت جامعه می‌شود.
سخنرانی حجت الاسلام پناهیان - پنجمین شب عزاداری ایام محرم ۱۴۳۸ در حسینیه امام خمینی ره

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجمین شب عزاداری ایام شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، در شام غریبان حسینی با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، مسؤولان نظام و عموم مردم عزادار در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این مراسم، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در حضور رهبر معظم انقلاب با عرض تسلیت به مناسبت شام غریبان شهید کربلا اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش، گفت: امام حسین(ع) برای اصلاح امت جدش پیامبر اکرم(ص) قیام کرد و حضرت درباره این مهم فرمودند: من به سیره جدم عمل خواهم کرد.

وی با اشاره به اصلاح یک جامعه بر اساس چارچوبی که در قرآن کریم ذکر شده، بیان داشت: خداوند به پیامبر(ص) خود در قرآن کریم می‌فرماید: ای رسول من، ابتدا آیات الهی را برای اصلاح جامعه تلاوت کن و افراد را در معرض تلاوت آیات قرآن قرار بده؛ پیامبر اکرم(ص) حدود 13 سال به تلاوت آیات قرآن پرداختند و مردم را در معرض تابش نور آیات الهی قرار دادند، بدون آن که کار تعلیمی عمیق و یا به مراحل بعدی اقدام کنند.

حجت الاسلام پناهیان در ادامه با اشاره به فایده تلاوت آیات در آن چند سال نخست بعثت، گفت: یکی از فایده‌های تلاوت آیات قرآن بیداری نفوس مستعده‌ای بود که در جامعه حضور داشتند آنان با این تلاوت ایمان آورده و حاضر به جان دادن در راه خدا و رسول او بودند که نمونه بارز آن پدر و مادر یاسر را می‌توان نام برد.

این خطیب برجسته با بیان اینکه تلاوت کار عمیق کردن نیست بلکه مواجهه مردم با آیات قرآن است، عنوان کرد: برخی از مردم با شنیدن حقایق سعود می‌کنند و بعضی‌ها که در معرض حقایق قرآن قرار می‌گیرند در همان برخورد اول بیداری برایشان حاصل و سبب ایمان ‌آوردن آنان می‌شود، در قرآن کریم آثار تلاوت را، افزایش ایمان نام برده‌اند.

استاد حوزه علمیه گفت: اگر تلاوت را یک روش تلقی کنیم به صورتی که بتوان آن روش را تعلیم داد این رفتاری عقلانی است، انسان با مشاهده یک شیئ زیبا نیاز به آوردن استدلال برای پذیرفتن زیبایی او ندارد زیرا تصور برخی از مسائل تصدیقش را به همراه می‌آورد برای نمونه روضه امام حسین(ع) انسان ساز است و نیازی به متقاعد کردن کسی ندارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه می‌توان تلاوت را محدود به آیات قرآن نکرد، اظهار داشت: بسیاری از حقایق اسلام که طی تاریخ اتفاق افتاده همانند روضه‌ها، آثار تلاوت گونه داشته است، تلاوت یعنی مرور خوبی‌ها و آیات حق، امیرمومنان(ع) فرمودند: من آیت بزرگ الهی هستم.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه روش مواجهه با آیات حق کار فرهنگی است که مدیران جامعه باید آن را انجام دهند، تصریح کرد: این امر سبب اصلاح و مستعد شدن نفوس می‌شود، امروز برای دلهای بیدار تلاوت کفایت است.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به مرحله دوم اصلاح جامعه، گفت: خداوند به پیامبرش می‌فرماید: آنان را تزکیه کن؛ تزکیه انسان از طریق تغییر رفتار، اندیشه و قلب آنان میسر خواهد بود به همین دلیل کلام الهی را می‌توان به این نحو معنا کرد که ای پیامبر(ص) من، مدیریت کن جامعه را و قوانینی وضع کن که رفتارهای مردم کنترل و هدایت شود تا این امر سبب تزکیه آنان شود؛ تزکیه در اصل به معنای سیاست و حکومت است نه اخلاق.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه گاهی صدای اخلاق بلندتر از صدای سیاست است و این خوب نیست، بیان داشت: سیاست است که می‌تواند اخلاق جامعه را نابود کند و هزاران موعظه اخلاقی اثر نداشته باشد سیاست است که می‌تواند اخلاق جامعه را آباد کند و کمترین موعظه‌ها کار آن جامعه را انجام دهند.

وی افزود: زمانی که انسان معنای کامل تزکیه را درک نکند سبب می‌شود عرصه سیاست را به هر فرد ناشایسته‌ای تقدیم کند اگر کسی می‌خواهد انقلابی باشد باید اهداف سیاسی را دنبال و به تحقق آرمانهای سیاسی جامعه اصرار داشته باشد و اقدامات سیاسی را با بصیرت کامل انجام دهد، انقلابی یعنی سیاسی بودن اگر انقلابی باشید و سیاسی نباشید خطرناک است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی از مشکلات جامعه نشأت گرفته از شباهت قوانین کشور با قوانین دیگر کشورهای غربی است، ابراز کرد: امروز جهان غرب در مشکلات اجتماعی و سیاسی خود گرفتار است چگونه جامعه ما می‌تواند از قوانین کشورهایی مانند فرانسه و انگلیس که خود غرق در مشکلات عدیده رفتاری هستند الگوپذیری داشته باشد.

این خطیب مشهور اضافه کردند: شورای نگهبان اگر در برابر اموری که با اسلام مخالف است صراحت نداشته باشد سبب می‌شود در طراحی نظام اسلامی آن قوانین را قبول کنند.

استاد حوزه علمیه گفت: مردم اگر در بین دولت مردان تبعیض ببینند هزاران منبر اخلاقی بی اثر و هزاران ایمان به فنا خواهد رفت، مسائل اخلاقی مبنای اصلی نیست، اصل تزکیه با قانون گذاران و دولت‌مردان است به همین دلیل باید در انتخابات مردم توجه داشته باشند که کدام نماینده و قانون گذار منتخب سبب رواج تزکیه جامعه می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: پیامبر(ص) پس از هجرت اقدام به یزکیهم یعنی اقدام به وضع قانون در جامعه کرد، جامعه‌ای از نظر اخلاقی و معیشتی، معنوی و مادی اصلاح می‌شود که معارف سیاسی دین را پیدا کند و این امر به آموزش و پرورش بر می‌گردد دینی که ما در مدرسه به دانش آموزان تعلیم می‌دهیم آنان را باید سیاسی بار بیاورد تا با حقیقت اسلام آشنا شوند تا کسی نتواند آنها را فریب دهند، امام راحل فرمودند: همه اسلام سیاست است.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به مرحله سوم عنوان کرد: پس از قانون گذاری و ایجاد زمینه تزکیه نوبت به تعلیم کتاب الهی می‌رسد تا با آموزش حکمت انسانها به کمال برسند افرادی که حکمت می‌آموزند انسانهای بصیری هستند که به زمان و موقعیت اشراف کامل دارند و امروز مهم‌ترین حکمت، حکمت سیاسی است که سبب سعادت جامعه می‌شود.

وی در پایان بیان داشت: واقعه کربلا به سبب عدم حکمت و بصیرت رخ داد./201/813/ب1

ارسال نظرات