۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۴۵۵۱۳۷
استاد حوزه علیمه:

ظلم به دین مهم‌ترین مصداق ظلم به مردم است

استاد حوزه علیمه با بیان اینکه ظلم خضوع و خشوع انسان را از بین می‌برد، گفت: افراط و تفریط در خانواده عنان اخلاقی جامعه را متزلزل می‌کند، همچنین مهم‌ترین مصداق ظلم به مردم، ظلم به دین است.
کاردان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین کاردان، استاد حوزه علمیه و خطیب مشهور، شامگاه 20 مهرماه در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با عرض تسلیت شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایشان با اشاره به اینکه ظلم مصادیق بسیاری دارد، اظهار داشت: یکی از بزرگترین گناهان ظلم است که شامل ظلم به نفس، ظلم به مردم و غیره می‌شود.

وی افزود: امام جواد(ع) فرمودند: مرگ انسانها نسبت به گناهانشان بیش از مرگ آنها به اجل طبیعیشان است و طول عمرشان نسبت به عمل خیری که انجام می‌دهند بیش از عمری است که برای آنها مقدر شده است؛ با توجه به این کلام نورانی می‌توان فهمید که مقدار زمانی حیات و مرگ انسان تا حدودی به خود او بستگی دارد.

حجت الاسلام کاردان با اشاره به اینکه انسان موجودی مختار است، بیان داشت: انسان باید بین انتخاب اعمال خیر و شر بالاترین قوه تشخیص را داشته باشد تا بتواند بین نور و ظلمت، نور را انتخاب و سعادت دنیوی و اخروی خود را تضمین کند، در انتخاب اجل حتمی و معلق نیز همین امر جاری است.

وی اضافه کرد: انسان با قوه تشخیص می‌تواند اجل خود را معین کند، پیامبر اکرم(ص) فرمودند: انسان باید نسبت به عمر خودش بخیل باشد؛ انسان تنها یک مرتبه به عالم دنیا گام می‌نهد و تنها یک بار فرصت دارد تا تقدیر ابدی خود را رقم بزند، به همین سبب فرصت کوتاه دنیا بهترین زمان برای بندگی خداوند به شمار می‌رود و انسان نباید این وقت گوهر بار را به سهولت از دست بدهد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ظلم بزرگترین گناه است، گفت: پیامبر اکرم(ص) فردای قیامت انسانهای ظالم و کسانی که آنان را یاری رساندند با یکدیگر نامشان می‌خواند؛ ظلم خضوع و خشوع انسان را از بین می‌برد و انجام گناه برای انسان ظالم عادی می‌شود گاهی ظلم به جایی می‎رسد که انسان از حیوان پست‌تر می‌شود.

این خطیب مشهور دیگر مصادق ظلم را ظلم به مردم بیان کرد و اظهار داشت: گرفتن و دادن رشوه و ربا، وادار کردن مردم به تهیه مال حرام، ضایع کردن عمر و جان مردم در امور اداری و اجتماعی از مصادیق ظلم به ناس بیان می‌شود و از مهمترین مصادیق ظلم به مردم، ظلم به دین آنان است.

حجت الاسلام کاردان در پایان اضافه کرد: ظلم به همسر به دو صورت افراط و تفریط صورت می‌پذیرد نخست عده‌ای از مردم هستند که در برابر همسرانشان بسیار منفعلانه عمل می‌کنند و در انجام گناه با آنان شریک می‌شوند و دیگر افرادیند که با خشونت با همسر و فرزند رفتار می‌کنند و بیان بازگویی حق را از آنان سلب می‌کنند، این نوع ظلم عنان اخلاقی جامعه از بین می‎برد./813/202/ب2

ارسال نظرات