۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۴۵۵۱۴۱
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

تقوا و توجه به مسائل اخروی موجب تقویت معنویت قلب می شود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه تقوا و توجه به مسائل اخروی موجب تقویت معنویت قلب می شود، گفت: همراه شدن عمل با گناه و بی توجهی به مسائل عبادی و آخرتی دو عاملی است که سبب عدم اثرپذیری انسان از عمل و عبادات شده و تغییری در معنویت قلب ایجاد نمی کند.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در شام غریبان حسینی(ع) با تسلیت این ایام، اظهار داشت: در هنگام نماز باید هفت عضو در حالت سجده به زمین برخورد کند، پیشانی، کف هر دو دست، زانوی پاها و نوک انگشتان پای انسان هفت عضوی است که واجب است در حالت سجده بر روی زمین باشد.

وی افزود: در حالت سجده باید بدن انسان کاملا ساکن باشد و بعد از سکون بدن ذکر سجده را بگوید، طهارت زمینی که انسان سجده می کند واجب است ولی اگر بقیه زمین نجس شده و خشک باشد به نماز انسان اشکال نمی رساند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه تمام اعمال ما به نیت عزاداری سالار شهیدان(ع) اعمال خیری هستند که گاه در وجود انسان اثر نمی گذارد، گفت: همراه شدن عمل با گناه و بی توجهی به مسائل عبادی و آخرتی دو عاملی است که سبب عدم اثرپذیری انسان از عمل و عبادات خود می شود.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: خدای متعال از پیامبراکرم(ص) می خواهد قصه قربانی کردن پسران حضرت آدم(ع) را برای مردم بازگویی کنند که قربانی یکی پذیرفته و دیگری رد شد، چون یکی از دو برادر اهل تقوا نبود؛  خدای متعال اعمال را از انسانهای با تقوا می پذیرد.

وی افزود: برخی از افراد سینه می زنند ولی در کنار آن به نامحرم هم نگاه می کند یا فردی احسان می دهد ولی در کنار آن ریا و خودنمایی می کند یا فرد عزادار برای اهل خانه خود ماهواره تهیه کرده و به برنامه های فاسد آن نگاه می کند، در چنین شرایطی طبیعی است که اعمال نیکوی انسان خنثی شده و بی اثر شود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه هنگام فرا رسیدن وقت اذان پیامبر خدا(ص) می فرمودند که ای بلال ما را راحت و خوشحال کن، انسان باید از عبادات خود لذت ببرد، گفت: انسان به طور مثال وقتی می خواهد برای خود خانه ای تهیه کند به تمام اجزای منزلش فکر می کند و حساب و کتاب همه کارها را دارد، اما در مورد مسائل عبادی چنین توجه و علاقه ای به انجام صحیح و با دقت عبادات ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه اهل بیت(ع) در دعاهای خود به ما آموزش می دهند که از خدا بخواهیم دنیا در نظرمان بزرگ نباشد به همین علت است که به مسائل مادی و دنیوی بیش از مسائل معنوی و آخرتی اهمیت ندهیم، باید به اعمال خود در کنار رعایت تقوا توجه و علاقه داشته باشیم تا از خطا، گناه و انحراف نجات پیدا کرده و به لطف الهی قلبمان احیا شود.

امام جمعه ارومیه یادآور شد: بر اساس روایات هر کس برای امام حسین(ع) عزاداری کرده و  قطره ای اشک برای مظلومیت ایشان بریزد بهشت بر او واجب است، اما چرا انسان بعد از عزاداری از امام حسین(ع) احساس تغییر و معنویت در قلب خود نمی کند، چون هم تقوا را رعایت نمی کند و هم از حب دنیا و اولویت بخشیدن به امور مادی دست نمی کشد.

وی با بیان اینکه بر اساس محاسبات سالگرد هجری شمسی ایام عاشورا امسال با سالگرد قمری آن همراه بود، افزود: امام حسین(ع) به لشکریان یزید فرمودند که اگر در دنیا دین ندارید لااقل آزاده باشید و تا من زنده هستم به خیام من حمله نکنید.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: پس از شهادت امام حسین(ع) به خیام حمله کرده و خیام را به آتش کشیدند، زنان و کودکان اهل بیت(ع) از خیمه ها بیرون ریختند و برخی از افراد در روز عاشورا به یاد پابرهنگی زنان و کودکان حرم امام حسین(ع) در روز عاشورا پا برهنه می گردند.

وی ادامه داد: پس از آتش زدن خیام راوی می گوید که دیدم دامن دخترکی آتش گرفته است به سمت او رفتم تا آتش را خاموش کنم ولی او از ترس می دوید وقتی احساس کرد که قصد آسیب زدن به او ندارم با ادب ایستاد و گفت سلام بر تو ای شیخ و وقتی کمی از من احساس محبت کرد دست بر روی لبان خود به نشانه تشنگی زد وقتی آب را به او دادم گفت ای شیخ اجازه بده که این آب را به خواهرم برسانم که او از من تشنه تر است.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی یادآور شد: حضرت زینب(س) به قدری دستان خود را در برابر ضربات تازیانه قرار داده بودند تا فرزندان امام حسین(ع) و زنان و کودکان حرم را از تازیانه خوردن حفظ کنند که از توان افتاده و نماز شب خود را به حالت نشسته خواندند.

وی گفت: در دو صحنه قلب حضرت زینب(س) خیلی بیشتر به درد آمد یکی وقتی که به دستور ایادی یزید ملعون زین اسبها را تازه کرده و بر پیکر بی سر و پر از زخم امام حسین(ع) تاختند و دیگری در روز 11 محرم وقتی به اهل حرم اجازه دادند که با شهدای خود وداع کنند، وقتی حضرت زینب(س) بر سر پیکر امام حسین(ع) حاضر شد دختر کوچک حضرت با شانه زینب(س) زد که این بدن کیست؟ حضرت فرمودند که این پیکر پدر تو امام حسین(ع) است./936/202/ب2

ارسال نظرات