۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۴۵۵۱۶۵
استاد حوزه علمیه مازندران:

جریان عاشورا نماد روشنی از خیانت و کوتاهی برخی خواص است

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که یکی از درس‌ها و پیام‌های حادثه عاشورا، شناسایی و معرفی خواص غیرمتعهد و بی‌بصیرت است، گفت: جریان عاشورا نماد روشنی از خیانت و کوتاهی مجموعه‌ای از خواص است که می‌توانستند با شناخت فرصت‌ها و موضع‌گیری مناسب جلوی انحراف و حاکمیت باطل را بگیرند و نگذارند جریان نبوت و رسالت از مسیر خود خارج و مشتی ریاست طلب غیرصالح بر جایگاه رسالت تکیه زده و زمینه حادثه عاشورا را فراهم کند.
عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قائمشهر، حجت‌الاسلام محمدباقر یوسفی، استاد حوزه علمیه مازندران امروز در مراسمی که به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان در قائمشهر برگزار شد، گفت: کربلا نه‌ تنها کهنه نمی‌شود، بلکه موجی است که ایجاد شده و با هر بار برخورد با کرانه موج دیگری ایجاد می‌کند که لازمه ظهور امام عصر(عج) است.

وی افزود: در گذشته به خاطر عدم آگاهی و اطلاع صحیح، کربلا را مصیبت می‌دانستند در صورتی‌ که این موضوع عامل سازندگی نبوده حتی امروزه هم می‌توان به این نکته در برخی سخنرانی‌ها اشاره کرد.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه گفت: اطعام دهی عزاداران، دسته روی محلات با پای پیاده و برهنه، آراستن اسب به یاد ذوالجناح، ملبس کردن علم‌های چوبی با پارچه‌های متبرک، مراسم صبح‌خوانی تاسوعا و نام‌گذاری هر یک از روزهای محرم به نام یکی از اصحاب پیامبر از سنت‌های پیشین ایام محرم هستند که امروزه هم برخی از این سنت‌ها برگزار می‌شود.

حجت الاسلام یوسفی با اشاره به این که در این ماه مردم مراسم شادی خود را به احترام اباعبدالله(ع) تعطیل می‌کنند و سعی می‌کنند خود را سوگوار و مصیبت‌دیده جلوه دهند، تصریح کرد: این موضوع از روی اجبار نیست بلکه به‌ فرمان عقل و قلب است، چرا که امام حسین(ع) بر دل‌ها نشست و محبت به اباعبدالله(ع) و یارانش محبتی دائمی و همیشگی است.

استاد حوزه علمیه مازندران ادامه داد: واقعه عاشورا و تاسوعا آن‌قدر نقش آزادگی و بندگی دارد که آقای گاندی می‌گوید من هند را آزاد نکردم مگر ارمغانی که از کربلا گرفتم.

امام جمعه شهرستان سیمرغ با بیان این که امام راحل بت‌شکن عصر ما در بیانات خود می‌فرماید: «آنچه ما داریم از نهضت عاشورا و کربلا است»، عنوان کرد: کربلا، عاشورا و اباعبدالله نه‌ تنها بین مردم ما کهنه نمی‌شود بلکه موجی است که ایجاد شده و هر بار به کرانه می‌خورد موج دیگر تشکیل می‌دهد که مقدمه‌ای از مقدمات فرج امام عصر(عج) است.

وی افزود: در فهم هدف و رسیدن به هدف عاشورا همه باید تلاش کنیم چرا که انقلابی به گستردگی جهان معاصر انجام خواهد شد، چون امام حسین(ع) برای یک ملت، جمعیت، ایده و مذهب نیست، امام حسین(ع) جهانی می‌اندیشید و باید نهضتش جهانی بشود.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود با اشاره به این که فداکاری یکی از راه های امر به معروف است، تأکید کرد: امام حسین(ع) امر به معروف را در احیای حکومت اسلامی و بر هم زدن حکومت بنی امیه دید.

امام جمعه شهرستان سیمرغ با بیان این که خداوند به کسانی که در راه دینش بلا می بینند عظمت و مقام می دهد تاکید کرد: بارگاه امام حسین(ع) و اهل بیتش هم اکنون مورد احترام جهان اسلام است.

حجت الاسلام یوسفی در ادامه سخنان خود یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین درس و پیام عاشورا را تفکیک شفاف و روشن، بین مدیریت دینی و الهی با حکومت خلافتی، سلطنتی و موروثی دانست و گفت: شاید بزرگترین مشکلی که جامعه را پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) تهدید می‌کرد، حوادث اتفاق افتاده در صحنه سیاسی و رهبری جامعه بود که مورد غفلت و بی‌توجهی توده مردم وخواص قرار گرفت.

وی با اشاره به این که جریان اموی از غفلت و بی‌بصیرتی جامعه به ویژه خواص استفاده کرد، خاطرنشان کرد: امویان می‌خواستند اهداف شوم خاندان ابوسفیان را در مبارزه با اسلام و قرآن که در گذشته با شکست مواجه شده بود، منافقانه و در لباس خلافت اسلامی پیاده کند و در نتیجه نظام مدیریتی مبتنی بر امامت اهل بیت(ع) را به نظام سلطنتی موروثی تبدیل کند.

حجت الاسلام یوسفی افزود: یکی از بنیادی‌ترین پیام‌های اعتقادی و سیاسی امام حسین(ع)، حفظ و صیانت از حریم مقدس ولایت و تداوم بخشی جریان غدیرخم با غدیر خونین کربلا است؛ چه اینکه اکمال دین و اتمام نعمت منوط به ولایت اهل بیت (ع ) محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این که از دیگر درس‌ها و پیام‌های حادثه عاشورا، شناسایی و معرفی خواص غیرمتعهد و بی‌بصیرت است، ادامه داد: جریان عاشورا نماد روشنی از خیانت و کوتاهی مجموعه‌ای از خواص است که می‌توانستند با شناخت فرصت‌ها و موضع‌گیری مناسب جلوی انحراف و حاکمیت باطل را بگیرند و نگذارند جریان نبوت و رسالت از مسیر خود خارج و مشتی ریاست طلب غیرصالح بر جایگاه رسالت تکیه زده و زمینه حادثه عاشورا را فراهم کند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که یکی دیگر از پيام‌های مهم واقعه عاشورا، بحث توحيد است، گفت: همه سختی‌ها و مصائب عاشورا به دليل اين بود که امام حسين(ع) تنها تسليم امر خداوند بوده تا جاهليت به وجود آمده را از بين ببرد.

وی با بیان این که یکی از آموزه‏‌های کربلا، راضی بودن به رضای الهی است، ادامه داد: هدف امام حسین(ع) تنها خشنودی خدا و پیامبر او بود و اگر در آن قیام خونین، جان عزیزش را نثار کرد، اگر سخت‏‌ترین مصیبت‏‌ها را به جان خرید و اگر خاندان گرامی‌‏اش را به دست اسارت سپرد، هدفی جز کسب رضای الهی نداشت.

حجت الاسلام یوسفی روز عاشورا را نشانه عزتمند بودن امام حسین(ع) در زندگی اجتماعی شان برشمرد و افزود: امام حسین(ع) در روز عاشورا بین دو راه قرار گفت، راه شمشیر و شهادت و راه ذلت و خواری؛ حضرت فرمود من ذلت را نمی پذیرم، خود و یارانش به شهادت رسیدند و اهل بیتش به اسارت رفتند تا امت اسلامی با عزت و بزرگی حفظ شود؛ زیرا اگر امام در مقابل دشمن کوتاه می آمد؛ آنها بیشتر پیشروی می کردند و کرامت و عزت مسلمین از بین می رفت./950/202/ب2

ارسال نظرات