۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۴۵۵۲۱۶

آیین کهن سوگواری «11 محرم» شهرستان دامغان برگزار شد

ده ها هزار نفر از مردم ولایتمدار و حسینی اندیش دامغان با حضور در یکی از مهم‌ترین مراسم های ایام محرم این دیار یعنی آیین ملی و کهن سوگواری 11 محرم دامغان، تفسیر زیبایی از عشق به اباعبدالله الحسین(ع) را در دیباچه مهر حسینی و بصیرت عاشورایی نقش کردند.
مراسم عزاداری 11محرم دامغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، امروز خیابانهای اصلی شهر دامغان مالامال از عطر دلدادگی و ارادت مردمان این دیار و عاشقان سنتهای دیرین عزاداری سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) بود که بر سر و سینه زنان در رثای سیدالشهدا(ع) گریستند و با اسرای دشت کربلا هم نوا و هم ناله شدند.

عزاداران یازدهم محرم شهرستان دامغان با برگزاری آیین هایی همچون نخل گردانی، حرکت کاروان نمادین اسرای دشت نینوا، حمل گهواره سرباز شش ماهه اباعبدالله(ع)، برافراشتن بیرقها و علمها و سینه زنی و زنجیر زنی به سبک مناطق مختلف این شهرستان، عشق و دلباختگی خود را به فرهنگ نورانی عاشورا باردیگر به نمایش گذاردند.

در آیین یازدهم محرم امسال شهرستان دامغان که جلوه های نورانی از دینداری، ولایتمداری، توجه به ارزشها و شعائر اسلامی بود قریب به 30 دسته عزاداری سینه زنی و زنجیر زنی از شهر و روستاهای اطراف شهرستان دامغان حضور داشتند و فاصله بین حسینیه اباالفضل(ع) تا آستان مقدس بکیربن اعین(ع) را به عزاداری پرداختند.

اجتماع بزرگی از عزاداران حسینی آئین باشکوه 11 محرم شهرستان دامغان ظهر امروز با رساندن خود به آستان مقدس بکربن اعین(ع) نماز ظهر و عصر را به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینیان امام جمعه این شهرستان اقامه کردند و توجه به نماز اول وقت و نماز جماعت را به عنوان پیام مهم و نخست عاشورای حسینی ارج نهادند.

امام جمعه دامغان در جمع نمازگزاران یازدهمین روز از محرم الحرام در جوار آستان مقدس بکیربن اعین(ع) با قدردانی از خلق حماسه ای از جنس دلدادگی به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت و حضور زائدالوصف مردم و دسته های عزاداری از شهر و روستاهای شهرستان دامغان در این آیین بر ضرورت اشاعه گفتمان عاشورا در تمامی ایام سال و سیره اباعبدالله(ع) در همه جوانب زندگی افراد تأکید و رونق هرساله آیین کهن و معنوی 11 محرم را با حفظ سنتها و رفع کاستیها خواستار شد.

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان با بیان اینکه نهضت امام حسین(ع) سه هدف اصلی را دنبال می‌کرد، اصلاح امت رسول الله، حفاظت از شرع و عزت طلبی و ظلم ستیزی، اظهار داشت: سید الشهدا(ع) پرچم مسیر صحیح زندگی را برای ما و همه تاریخ مشخص کرد و آن حق طلبی و مبارزه با طاغوت زمان است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینیان با اشاره به اینکه قیام امام حسین(ع) نهضتی در راستای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امور امت رسول الله(ص) بود، اضافه کرد: امام حسین(ع) نه تنها در محرم بلکه تمام ایام عمر از ما می خواهد اعمال و وجود خود را تطهیر کنیم، حق مداری و ظلم ستیزی را از او بیاموزیم، نماز، خمس، زکات و واجبات الهی را سبک نشماریم، امر به معروف و نهی از منکر کنیم و اخلاق نبوی را الگوی رفتاری خود قرار دهیم./201/977/ب1

ارسال نظرات