۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۴۵۵۷۹۹

نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی برای بررسی وضعیت قدس

وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی چهل و سومین نشست خود که طی روزهای 18 و 19 ماه اکتبر جاری در تاشکند ـ پایتخت ازبکستان ـ برگزار خواهد شد، تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مقدسات و فرهنگ اسلامی در اراضی اشغالی فلسطین را مورد بررسی قرار خواهند داد.
بیت المقدس

به گزارش خبرگزاری رسا، وزرای خارجه کشورهای عضو در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی راه های حفظ هویت اسلامی شهر مقدس قدس و حمایت از میراث انسانی و حقوق دینی آنرا مورد بررسی قرار می دهند.

در این نشست سندی مورد بررسی قرار خواهد گرفت که بر لزوم حفظ هویت اسلامی قدس و میراث انسانی آن و تداوم تحرک موثر در تمامی عرصه های اسلامی و بین المللی برای وادار کردن رژیم صهیونیستی به عنوان طرف اشغالگر سرزمین فلسطین به لغو تصمیم خود برای الحاق قدس شریف به اراضی تحت اشغال خود و تاکید بر هویت عربی و اسلامی آن و نیز مخالفت با یهودی سازی آن تاکید دارد و به قطعنامه های بین المللی مربوط به شهر قدس و به ویژه قطعنامه های شماره 465 و 478 هم اشاره کرده است.

در این سند از جامعه بین المللی و یونسکو خواسته شده است که به مسؤولیت های خود در حمایت از اماکن فرهنگی و باستانی فلسطین عمل کرده و رژیم صهیونیستی را وادار به اجرای قوانین بین المللی و کنوانسیون های ژنو و نیز دیگر توافقنامه های بین المللی مربوطه کنند و تلاش های آن برای الحاق حرم شریف حضرت ابراهیم (ع) در شهر الخلیل و مسجد بلال بن رباح در بیت لحم به فهرست دروغین آثار باستانی رژیم صهیونیستی را محکوم کنند.

سند مذکور همچنین از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی خواسته است که از تلاش های فلسطین برای ثبت مجموعه ای از آثار فلسطینی از جمله حرم حضرت ابراهیم در لیست میراث جهانی حمایت کرده و به مرمت و بازسازی بخش قدیمی الخلیل و حفظ میراث آن و حمایت از خانواده های فلسطینی در برابر تجاوزات و اقدامات شهرک سازی و یهودی سازی رژیم صهیونیستی کمک کنند.

در این سند از دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی و کشورهای عضو خواسته شده است که طرح حمایت الی از طرح راهبردی چند بعدی در بخش شرقی قدس را اجرا کنند تا ملت فلسطین بتوانند با تجاوزات و طرح های رژیم صهیونیستی برای حذف آثار دینی قدس شریف مقابله کنند. علاوه بر این، از دبیرخانه این سازمان خواسته شده است که همکاری ها و هماهنگی های لازم با نهادها و سازمان های بین المللی برای اجرای طرح مدیر کل یونسکو برای مرمت و بازسازی قدس و حفظ بناهای تاریخی این شهر و ساختمان های قدیمی اطراف مسجد الاقصی را انجام دهد و تلاش کند ضمن تعطیلی تونل های احداث شده در زیر مسجد الاقصی، جلوی حفاری های بیشتر را هم بگیرد و مانع از اجرای طرح های شهرک سازی و یهودی سازی با هدف ضربه زدن به مسجد مبارک الاقصی و تخریب آن شود.

به نوشته مرکز اطلاع رسانی فلسطین، تشکیل کمیته ویژه متشکل از کارشناسان حقوقی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای بررسی تجاوزات خطرناک رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و حفاری های صورت گرفته و تهیه لیست اسامی شرکت های بین المللی که به سیطره رژیم صهیونیستی بر قدس اشغالی کمک می کنند، به منظور فراهم شدن زمینه تحریم این شرکت ها، از جمله درخواست های دیگر از دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی است.

سند مذکور همچنین احداث دیوار حائل به منظور جداسازی قدس از محیط پیرامونی عربی و فلسطینی، یهودی سازی و تلاش برای تغییر چهره فرهنگی، تمدنی و تاریخی این شهر و کمک برخی کشورها به تداوم این رفتار غیر قانونی رژیم صهیونیستی را محکوم کرده است./847/ب102/د

ارسال نظرات