۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۴۵۵۹۳۷
آیت الله حائری شیرازی مطرح کرد؛

ضرورت استفاده از علوم در راستای منافع اسلام و مقابله با کفار

آیت الله حائری شیرازی با بیان اینکه مسلمانان با کشف علوم، از آن برای منافع اسلام و دشمنان در جهت کفر بهره می‌برند، گفت: علم همانند یک شمشیر است اگر در دست کفار باشد از آن برای قتل و کشتار مسلمانان استفاده می‌کنند اما اگر همان علم در دست مسلمانان قرار بگیرد در مسیر دفاع از اسلام بهره برده و کفر را نابود می‌کنند.
 آیت الله محی الدین حائری شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری شامگاه 26 مهرماه در کلاس درس اخلاق که در حسینیه اثنی عشری شهرری برگزار شد درباره تفاوتهایی که علوم انسانی در نزد مسلمانان و کفار دارد، اظهار داشت: اسلام انسان را به سوی عقل هدایت می‌کند تا بتواند به وسیله آن علوم مورد نظر را کشف کند.

وی افزود: مسلمانان با کشف علوم، از آن برای منافع اسلام و دشمنان در جهت کفر بهره می‌برند.

آیت الله حائری شیرازی با بیان اینکه علم همانند یک شمشیر است، گفت: اگر علم در دست کفار باشد از آن برای قتل و کشتار مسلمانان استفاده می‌کنند اما اگر همان علم در دست مسلمانان قرار بگیرد در مسیر دفاع از اسلام بهره برده و کفر را نابود می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه علم به دو دسته علوم انسانی و تجربی تقسیم می‌شود، ابراز کرد: تفاوت علم تجربی و انسانی در آن است که در علم تجربی رابطه حکم و موضوع از انسان شناسی عبور نمی‌کند اما در علوم انسانی رابطه حکم و موضوع به انسان شناسی مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه انسان موجودی بسیار پیچیده است، گفت: خداوند همه امور دنیوی را متناسب با وجود انسان خلق کرده به همین دلیل هیچ عارضه‌ای متحمل او نمی‌شود اما اموری که انسان خلق می‌کند مخرب است به همین سبب لازم است انسان به فرمایشات شارع مقدس توجه کند تا متحمل زیان و خسران نشود.

آیت الله حائری شیرازی ادامه داد: خداوند دو راهنمای بیرونی «انبیای الهی» و درونی «عقل» برای هدایت و نجات انسان قرار داده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بخشی از کتاب توحید مفضل، اضافه کرد: امام به مفضل می‌فرماید: ای مفضل عبرت بگیر، آنچه را که برای بشر مقدور نبود خداوند انجام داد و آنچه را که برای انسان مقدور بود به دو دلیل بر عهده انسان نهاد، نخست آنکه او بیکار نماند و از بیکاری دست به اعمال ناهنجار نزند و دیگر آنکه با انجام این کارها کسب تجربه کند تا مسائل پیرامون خود را بهتر درک کند.

وی افزود: برای مثال خداوند می‌دانست که انسان توانایی خلق گندم را ندارد، گندم را خلق کرد اما چون قدرت انجام کاشت، داشت و برداشت در نهاد انسان موجود بود به او سپرد تا با این عمل تجربه کسب کرده و بیکار نماند که مرتکب خطا شود.

آیت الله حائری شیرازی ادامه داد: خداوند به سبب آنکه علوم تجربی در راستای قدرت انسان قرار دارد در این زمینه راهنمایی برای هدایت انسان ارسال نکرد، اما در زمینه کسب علوم انسانی هادیانی را برای هدایت بشر مبعوث کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه خلق عالم اموری است که به علوم انسانی مربوط می‌شود، تصریح کرد: در علوم انسانی اسلامی درباره ابعاد مختلف وجودی انسان، حلال و حرام او و اینکه انسان باید چگونه مدیریت شود سخن به میان می‌آورد اما در علوم انسانی کفار چنین بیان می‌شود که امروز دوران مجازات و اعدام و ... تمام شده بلکه باید شرایط مورد لازم را برای تربیت انسانها فراهم کرد تا آنها رشد کنند همچنین دین در این علوم به عنوان امور دست و پاگیر مطرح می‌شود.

آیت الله حائری شیرازی اضافه کرد: علوم انسانی غربی شرایط را علت و انسان را معلول معرفی می‌کند اما علوم انسانی اسلامی معتقد است که انسان می‌تواند شرایط را مدیریت کند تا بتواند بر آن محیط شود مانند جریمه که سبب بازدارندگی انسان از تخلف می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان با بیان اینکه همه مجازاتها در اسلام انسان را از جرم باز می‌دارد، خاطرنشان کرد: انسان معتقد یا به بهشت و جهنم خداوند و یا به وجود مقدس حضرت حق اعتقاد دارد و یا این که هیچ اعتقادی به این امور نداشته و تنها از روی ترس که مبادا مجازات شود مرتکب جرم نمی‌شود به همین سبب این امور عامل بازدارنده‌ای است که سبب مدیریت شرایط می‌شود./813/201/ب2

ارسال نظرات