۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۴۵۵۹۹۸

رای گیری مجدد یونسکو پیرامون قطعنامه صادره پیرامون مسجد الاقصی

کمیته اداری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل "یونسکو" امروز سه شنبه مجددا در مورد قطعنامه ای که هفته گذشته در مورد قدس و مسجد الاقصی صادر و تاکید کرد که هیچ ارتباطی میان این مسجد و یهودیان وجود ندارد، رای گیری خواهد کرد.
یونسکو

به گزارش خبرگزاری رسا، یونسکو به درخواست مکزیک بار دیگر در مورد صادره پیرامون مسجد الاقصی رای گیری می کند. کشورش مکزیک با استناد به بندی که اجازه رای گیری مجدد در مورد قطعنامه های صادره در مدت زمانی مشخص را می دهد، خواستار رای گیری دوباره شده تا به این قطعنامه رای ممتنع بدهد که با این حال چیزی عوض نخواهد شد و قطعنامه مذکور همانند دفعه اول به تصویب خواهد رسید.

پایگاه خبری روزنامه عبری زبان هاآرتص به نقل از یک مسوول ارشد صهیونیستی نوشت که دلیل تغییر موضع مکزیک و تصمیم این کشور به رای ممتنع به قطعنامه یونسکو پیرامون مسجد الاقصی اعتراض شدید اقلیت یهودی ساکن مکزیک است.

اقلیت یهودی مقیم مکزیک مدعی شدند که رییس جمهور مکزیک در جریان سفر به فلسطین اشغالی و مشارکت در تشییع جنازه شیمون پرز به دولت و مسوولین رژیم صهیونیستی تعهد داده بود که به قطعنامه یونسکو پیرامون قدس رای مثبت ندهد اما اکنون به وزارت خارجه این کشور دستور داده که به قطعنامه مذکور رای مثبت بدهد.

پیش بینی می شود که اکثریت اعضای یونسکو مجددا به این قطعنامه رای مثبت بدهند و دیگر کشورها بر موضع خود ثابت بمانند اما با این وجود، رژیم صهیونیستی امیدوار است که برخی کشورها تغییر موضع داده و از رای مثبت به این قطعنامه خودداری کنند.

از سوی دیگر، شبکه دهم تلویزیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد که برخی کشورهای عربی تلاش های این رژیم در یونسکو  برای به تعویق انداختن رای گیری در مورد قطعنامه صادره پیرامون مسجد الاقصی را ناکام گذاشته اند، به گونه ای که قرار است یونسکو فردا به منظور رسیدگی به پاره ای قطعنامه ها که اخیرا صادر شده، تشکیل جلسه دهد.

به نوشته مرکز اطلاع رسانی فلسطین، هیات اداری یونسکو روز پنجشنبه گذشته پیش نویس قطعنامه فلسطینیان که مسجد الاقصی را تنها متعلق به مسلمانان می دانست و هرگونه ارتباط میان این مسجد و یهودیان را رد می کرد، به تصویب رساند.

24کشور به این قطعنامه رای مثبت و 6 کشور رای مخالف دادند و 26 کشور هم به آن رای ممتنع دادند و نمایندگان 2 کشور هم در جلسه رای گیری در پاریس حاضر نبودند. به موجب این قطعنامه، مسجد الاقصی تنها متعلق به مسلمانان است و یهودیان هیچ حقی در این مسجد ندارند.

علاوه بر این، یونسکو تصمیم به اعزام یک کمیته حقیقت یاب به فلسطین اشغالی به منظور تحقیق پیرامون تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه اماکن مقدس فلسطینیان در قدس اشغالی گرفت./982/ب102/د

ارسال نظرات