۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۴۵۶۰۵۶
فضل الله:

مصادره حقوق و آزادی شهروندان عامل بحران در جوامع است

امام جمعه بیروت تأکید کرد که مصادره حقوق و آزادی شهروندان از سوی دولت ها سبب به وجود آمدن بحران در جامعه می شود.
سید علی فضل الله امام جمعه بیروت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از النشره، حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت در نشستی که در بیروت برگزار شد، از عملکرد حکام برخی کشورها انتقاد کرد و گفت: اوضاع بحرانی در جوامع از اختلال در روابط میان دولت و ملت و مصادره حقوق و آزادی شهروندان و عدم احترام به انسانیت آنان از سوی نظام ها نشأت می گیرد.

وی افزود: اوضاع زمانی خطرناک تر می شود که این مصادره در پوشش طایفه ای و عقیدتی انجام شده و احساسات قشرهای مختلف ملت را برمی انگیزد. این مساله تهدیدی برای تنوع اجتماعی و طایفه ای به شمار می آید.

این روحانی لبنانی با اشاره به تفاوت میان طایفه و طایفه گرایی تصریح کرد: طایفه به مجموعی از افراد وابسته به یک دین اطلاق می شود که طی آن دارای ارزش های اخلاقی و انسانی هستند و شیوه خاصی از زندگی اجتماعی و سیاسی را دنبال می کنند.

وی ادامه داد: طایفه زمانی به مشکل تبدیل می شود که از مضمون ارزشی و انسانی عاری شده و به یک حالت تعصبی بسته تغییر حالت دهد.

حجت الاسلام فضل الله اظهار داشت: عاری شدن طایفه از ارزش و انسانیت سبب تولید طایفه گرایی می شود، حالتی که دربردارنده هجمه ای است که دیگران را به حاشیه رانده و با سوء استفاده از دیگران به قدرت دست می یابد.

امام جمعه بیروت تأکید کرد که طایفه گرایی به سدی بزرگ در برابر ثبات سیاسی و اجتماعی باقی مانده و اجازه پیشرفت و نوآوری اقتصادی و فرهنگی به کشورها را نمی دهد و از عوامل اساسی توقف بنای دولت عدالت و مساوات به شمار می آید./980/ب902/د

محمدرضا جایروند
ارسال نظرات