۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۴۵۶۰۹۴
سخنران حرم رضوی:

مسجود فرشتگان بودن یک توان بالقوه است

استاد حوزه علمیه در حرم رضوی گفت: مسجود فرشتگان واقع شدن یک توان و استعداد بالقوه است که انسان با طی کردن مسیر کمال آن را به فعلیت می رساند.
حجت الاسلام رضایی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه علمیه خراسان، امروز در سلسله برنامه های تبلیغی ـ مذهبی دهه دوم محرم حرم امام رضا(ع) در رواق امام خمینی(ره) اظهار کرد: خداوند ظرفیت و قدرت اطاعت و عصیان را به انسان عطا کرده است تا در این میانه شخصیت «انسان» شکل بگیرد.

حجت الاسلام رضایی تهرانی تصریح کرد: تمام امتیاز انسان به این است که می تواند اطاعت و یا عصیان کند؛ اگر انسان توان عصیان نداشت، او هم یا فرشته و یا حیوان بود؛ به عبارتی ‌اگر عقل کامل بود، فرشته می شد و اگر غریزه کامل بود حیوان می شد؛ اما خداوند ترکیبی از عقل و غریزه را در انسان گرد آورد و او را از یک سو خاکی و از یک سو آسمانی خلق کرد، خاک او را به سمت پایین و ملکوت او را به سمت بالا می کشاند.

استاد حوزه علمیه به آیه هشت سوره مبارکه شمس که می‌فرماید: «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا»، «سپس پليدكارى و پرهيزگارى‏ اش را به آن الهام كرد» اشاره و ابراز کرد: انسان با وجود این جنگ و درگیری دائمی بین پلیدی و پرهزکاری، می تواند خود را به مرحله فعیلت برساند؛ اگر عصیان را کنار بگذارد، عبد الله می شود و به صف ملائک می‌رسد و اگر اطاعت را کنار بگذارد و به عصیان روی آورد به صف حیوانات می‌پیوندد و حتی از آنها هم در مرتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد زیرا حیوانات عقل، خرد، قدرت انتخاب و اختیار ندارند اما انسان این ویژگیها و مزایا را دارد و آنها را زیر پا می گذارد.

وی عنوان کرد: برخی این شبهه را مطرح می کنند که حیوانات که عقل ندارند، پیامبری هم در میانشان نیست اما انسان که به عقل و خرد مجهز است چرا باید پیامبر داشته باشد؟ در پاسخ باید گفت حیوانات هم پیغمبر دارند اما پیغمبر آنها درونی است و به آنها الهام می شود و فعالیتشان را بر اساس آن الهام پیگیری می کنند.

سخنران حرم رضوی با بیان اینکه خداوند می‌آفریند و هدایت می کند و «هادی» یکی از اسامی خداوند است، ادامه داد: برای تثبیت این سخن می توان به کلام خداوند در قرآن کریم اشاره کرد که در آن خداوند تأکید می فرماید ما به زنبور عسل چگونه عسل و خانه ساختن را الهام کردیم؛ به عبارتی زنبور عسل پیامبری درونی دارد که به او الهام می شود و این الهام نه فقط به زنبور که به تمام موجودات و هستی صورت می گیرد.

حجت الاسلام رضایی تهرانی تأکید کرد: اما انسان این پیامبر درونی را ندارد بلکه در درونش پیامبر شناسی دارد و به پیامبر بیرونی محتاج است.

استاد حوزه علمیه افزود: حیوانات، گیاهان و فرشتگان مورد تهدید دشمن و شیطان واقع نمی شوند زیرا پیغمبر و الهام در درونشان قرار دارد، بنابراین تخلف و گناهی مرتکب نمی شوند و در نتیجه بهشت و جهنمی هم ندارند؛ آنها حشر دارند اما دوزخی برایشان تصور نیست زیرا تکلیف، قدرت اختیار و حرکت اختیاری کمالی ندارند.

وی تصریح کرد: انسان بر اساس دو جاذبه در درونش یعنی پلیدی و تقوا و دو قطب جاذب در بیرون یعنی انبیاء و شیاطین مدام در حال درگیری است و برتری در همین درگیری است که او را به مقام خلیفة اللهی می رساند.

سخنران حرم رضوی با بیان اینکه خلیفه به معنای جا پر کردن است، اظهار کرد: خلیفة اللهی انسان یعنی او این قابلیت را پیدا می کند که صفات و اسماء خداوند را در خودش بروز و ظهور دهد و به انسان کاملی تبدیل شود، هر کاری که از ذات خداوند برمی‌آید او هم می‌تواند به اذن الهی انجام دهد و به همین دلیل و ظرفیت بالای اوست است که مسجود فرشتگان نیز واقع می شود.

حجت الاسلام رضایی تهرانی تأکید کرد: مسجود فرشتگان بودن یک توان است که باید از سوی انسان نقد شود، فرشته‌ها بر ما سجده نکردند اما اگر در جایگاه انسان کامل قرار گیریم، این کار را خواهند کرد، سجده بر انسان منحصر به حضرت آدم(ع) نیست بلکه ایشان یک نمونه هستند، دلیل این سخن آیه 11 سوره مبارکه اعراف است که خداوند تأکید می کند ما «شما» را خلق و صورت بندی و به «آدم» اشاره کردیم و به فرشته‌ها گفتیم بر «آدم» سجده کنند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: همچنین شیطان پس از رانده شدن از بهشت، تهدید می کند که من انسان و نسل آدم را از مسیر هدایت دور می کنم؛ در نتیجه این نشان می دهد انسان و نه تنها حضرت آدم(ع) مسجود بوده است که شیطان بر آنها سجده نکرده و قصد انتقام گرفتن از آنها را دارد.

وی عنوان کرد: ما می توانیم انسان کامل و آدم باشیم، ما ظاهر، ظرفیت و توان آدمیت را داریم و  اگر نیّت و  خواستن قوی در ما ایجاد شود، می توانیم این ظرفیت را به فعیلت برسانیم؛ امام علی(ع) در این رابطه تأکید می کنند «هیچ بدنی از هیچ نیّتی کم نمی‌آورد.»

حجت الاسلام رضایی تهرانی تصریح کرد: برای رسیدن به این جایگاه باید طبق آخرین پیام امام حسین(ع) به دین متمسک شویم زیرا حرکت در مسیر الهی و دین است که می تواند انسان را به کمال نهایی و خلیفة اللهی برساند و در این بین مسیر هم از سوی پیامبر اکرم(ص) مشخص شده است، آنجا که تأکید کردند قرآن را به عنوان متن زندگی و عترت را به عنوان مربی انسان در نظر بگیریم./201/1308/ب1

ارسال نظرات