۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۴۵۶۱۴۲
استاد حوزه علمیه بابل:

امر به معروف و نهی از منکر سلامت جامعه را تضمین می کند

استاد حوزه علمیه بابل تنها راه برای مقابله با فساد و انحراف را اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر سلامت جامعه را تضمین می کند و این وظیفه در مراتب مختلف بر عهده خواص و عوام است.
محمد علی حاجی زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام محمد علی حاجی زاده، استاد حوزه علمیه بابل امشب در مسجد مقدس محدثین بابل با اشاره به علت اصلی قیام سیدالشهدا(ع)، گفت: امر به معروف و نهی از منکر مهمترین فلسفه قیام امام حسین(ع) بود و آنقدر اهمیت داشت که ایشان جان خود و بهترین عزیزانش را در این راه فدا کند.

وی با اشاره به مصادیق منکرها در عصر سیدالشهدا(ع)، افزود: اوضاع جامعه اسلامی با روی کار آمدن یزید به گونه ای بود که وی به عنوان خلیفه جامعه اسلامی در مقابل مظاهر اسلام به صراحت به مقابله پرداخت تا زوال اسلام را به تدریج رقم بزند.

امام جمعه بندپی غربی با بیان این مطلب که یزید حتی در مقاطعی به صورت آشکار با اصل وحی، قرآن و اسلام به مخالفت پرداخت، اظهار داشت: امویان بدنبال ترویج اندیشه غلط جبر گرایی بودند و هر عمل ناپسند از خود را به خداوند متعال نسبت می دادند و این رو انحرافی بزرگ را در جامعه اسلامی پایه ریزی کردند.

وی افزود: حاکمانی مانند یزید خلافت و سلطنت را هدیه ای از جانب خداوند می دانستند و با توجیه جبرگرایی به راحتی در اموال و امور مسلمانان تصرف می کردند.

حجت الاسلام حاجی زاده یکی دیگر از عوامل مهم منکرهای بزرگ در جامعه عصر سیدالشهدا(ع) را انحراف شخصیتهای بزرگ و مطرح و به قدرت رسیدن آقازاده های منحرف عنوان و تصریح کرد: عمده اصحاب پیامبر(ص) بعد از رحلت ایشان دچار دچار لغزش ، انحراف و حتی غرض ورزی شدند و دنیاگرایی و مطامع دنیایی آنان نه تنها موجب مسامحه کاری بلکه مقابله با جبهه حق شد.

وی افزود: روحیه برتری طلبی، اشراف گری، ریاست طلبی، ویژه خواری، سهم خواری و گرفتن حقوقهای نجومی در میان اصحاب خاص و مدیران ارشد جامعه اسلامی موجب انحراف بزرگی مانند تغییر نگرش عموم مردم گردید و به تبع مدیران و اصحاب خاص، پدیده ای مانند آقازاده ها هم در جامعه اسلامی رخ نمود.

استاد حوزه علمیه مبارزه با فساد را مورد تاکید قرار داد و گفت: فساد در ابعاد مختلف خود موجب فروپاشی یک جامعه خواهد شد و اگر با افکار و عقاید انحرافی مقابله شایسته نشود، رسوب فکری آن سالها در جامعه گریبانگیر خواهد شد.

وی تنها راه برای مقابله با فساد و انحراف را اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر سلامت جامعه را تضمین می کند و این وظیفه در مراتب مختلف خود بر عهده هر عضو این جامعه است.

حجت الاسلام حاجی زاده با بیان این مطلب که قرآن نخستین وظیفه پیامبران را امر به معروف و نهی از منکر می داند، گفت: سیدالشهدا(ع) بر اساس رسالت خود تنها راه حفظ اسلام را قیام در برابر حکومت یزید می دانست تا درخت نیمه خشکیده اسلام را با خون خود و بهترین مردمان عصر خود آبیاری کند.

وی ادامه داد: یکتا پرستی از بزرگترین معروف ها و نهی از طاغوت از بزرگترین منکرها است از این رو پیامبران و ائمه اطهار(ع) بر اساس وظیفه خود بنا بر مقتضیات زمان بهترین شیوه را برای اجرای این واجب الهی به کار می بردند.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر فراگیر و عام بودن واجب امر به معروف و نهی از منکر، تاکید کرد: افرادی مانند طلبه شهید خلیلی تکلیف امر به معروف و نهی از منکر را از مکتب حسینی فرا گرفتند و سعی کردند تا آن را در جامعه امروز به منحصه ظهور برسانند.

وی گفت: شهدا در دوران دفاع مقدس بر اساس پیروی از مکتب سید و سالار شهیدان برای دفاع از معروف آن عصر یعنی نظام اسلامی و مقابله با منکر رژیم صدام جان خود را تقدیم کردند و امروز نیز پیروان حقیقی مکتب حسینی برای سلامت جامعه اسلامی و مبارزه با انواع فساد در این جبهه حاضر خواهند بود./202/1313/ب1

ارسال نظرات