۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۴۵۶۳۸۸
عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه بررسی کرد؛

تاثیر سوء محصولات تراریخته در اقتصاد و سلامت جامعه

حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه محصولات تراریخته در معنای عرفی محصولاتی هستند که در ژن محصول غذایی دستکاری شده باشد، گفت: این بحث بسیار مهمی است که باید با وسواس خاصی دنبال شود.
حجت الاسلام غلامی

حجت الاسلام نجف علی غلامی، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، پیرامون محصولات تراریخته از چند منظر به موضوع پرداخت و اظهار اشت: نخست اهمیت جایگاه غذا در قرآن و روایات است که خداوند در قرآن می‌فرماید «فلینظر الانسان الی طعامه» انسان باید به غذایی که می‌خورد نگاه کند یا در سوره انعام خداوند می‌فرماید که چهار پایان حلال برای شما قرار داده شد که از آنها تناول کنید؛ بنابراین مساله غذا و طعام در قرآن اشاره شده است.

وی ادامه داد: طعامی که انسان می‌خورد در روحیات او موثر است و به حسب روایت ممکن است انسان به واسطه خوردن غذای خاصی از بعضی توفیقات معنوی محروم شود، همچنین نوع غذا تأثیر ژنتیک می‌تواند بر سعادت یا شقاوت فرزندی که از نطفه غذای پاک یا نا پاک منعقد می‌شود، داشته باشد؛ بنابراین تأثیر غذا در مساله نطفه در مساله روحیه انسان مساله مهمی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران با بیان اینکه محصولات تراریخته که در معنای عرفی یعنی محصولاتی که در نوع ژن محصول غذایی دستکاری شده بحث بسیار مهمی است، بنابراین باید با وسواس خاصی دنبال شود و از چند جهت قابل ملاحظه هست.

تأثیر منفی محصولات تراریخته در سلامت جامعه

وی اضافه کرد: نخست تأثیر منفی این محصولات می‌تواند در سلامتی جامعه نقش داشته باشد، یکی از معضلات امروز جامعه ما مساله ناباروری زوج‌های جوان است که در دهه اخیر جهش بسیار غیر عادی و تعجب برانگیزی داشته و طبق آمار هم اکنون پنج میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد.

حجت الاسلام غلامی اظهار داشت: یکی از دلایل نابارور شدن جوانان تغییرات شیمیایی در صنایع غذایی است، حتی برخی کارشناسان با توجه به اهمیت مقوله جمعیت این مساله را تأملی و مرتبط با برنامه دشمنان می‌دانند.

وی در پاسخ به این سؤال که محصولات تراریخته چه تأثیری می‌تواند در نابارور شدن جوانان داشته باشد، گفت: با توجه به نظر متخصصان این امر می‌تواند در بحث ناباروری تأثیر منفی بسیاری داشته باشد و این روند را افزایش دهد.

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه ادامه داد: این محصولات از بعد سلامتی جامعه می‌تواند تأثیراتی روی بچه‌ها و افراد داشته باشد و بیماری‌های جدید را به ارمغان بیاورد؛ بنابراین از بعد سلامتی جامعه این مساله باید مورد دقت قرار بگیرد.

تأثیر منفی محصولات تراریخته در اقتصاد

حجت الاسلام غلامی مساله دوم این محصولات را از لحاظ اقتصادی دانست و اظهار داشت: در محصولات تراریخته از بعد اقتصادی باید دقت بیشتری شود و محل تأمل و کنکاش بیشتری قرار بگیرد قطعاً واردات محصولات تراریخته در تضاد با اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی یکی از بخش‌های مستعد برای مقاوم سازی اقتصادی و افزایش تولید و بهره‌وری است، ابراز داشت: با ورود محصولات تراریخته به کشور، بخش کشاورزی با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد و بخش کشاورزی ضربه شدیدی خواهد خورد.

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه عنوان کرد: سؤال ما از دولت محترم و شخص رئیس جمهور این است، آیا فقط شعار اقتصاد مقاومتی درد را دوا خواهد کرد، متأسفانه در صحنه عمل و رفتار دولت، عکس اقتصاد مقاومتی قابل رویت است نمونه های آن را می‌توان در قرارداد سنگین چند میلیاردی اخیر در بخش واردات برنج از تایلند دید.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران با اشاره به اینکه محصولات تراریخته می‌تواند بخش کشاورزی را در بعد اقتصاد مقاومتی با چالش جدی مواجه کند، گفت: قطعاً دولت باید پاسخ دهد که آیا این قراردادها برای عده خاصی رانت محسوب می‌شود و آن‌ها به سود بیشتری خواهند رسید یا در مسیر اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم، اگر در امر شناسایی نوع عملیات و دفع پاتک های دشمن درست عمل نکنیم، متأسفانه می‌توان گفت متحمل شکست سختی خواهیم شد.

چرایی اصرار دشمنان بر محصولات تراریخته

حجت الاسلام غلامی افزود: بخش بعدی مساله توجه به اصراری است که از طرف مقابل روی محصولات تراریخته صورت می‌گیرد، جای بحث دارد که آن‌ها چه اصراری دارند کشور ما زیر بار این مساله برود، باید به این توجه شود که آن‌ها دشمن ما هستند و اخلاق خاص خودشان را پی گیری می‌کنند، بنابراین مسؤولان باید به این مساله توجه داشته باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران در پاسخ به این سؤال که در حل این مساله وظیفه چیست، تصریح کرد: وظیفه برای حل این مساله در دو قسم قابل تحلیل است، وظیفه دولت، وظیفه غیر دولتی‌ها که بخش‌های مختلف از جمله بخش نخبگان جامعه کسانی که صاحب تریبون عمومی هستند فضلا و طلاب حوزه علمیه اهل منبر ‌صاحبان قلم کسانی که دارای مخاطب هستند را می‌تواند شامل شود.

وی ادامه داد: همه باید در حوزه کاری و مخاطب خود مساله محصولات تراریخته را تبیین کنند، جا بیندازند، آگاهی بخشند و مردم را از این مساله مطلع کنند.  

 حجت الاسلام غلامی در خصوص وظیفه مردم در این مسأله گفت: مردم باید به این مساله توجه لازم را داشت باشند، مطالبه عمومی شود که این محصولات که می‌خواهد وارد کشور شود چه هستند و به سادگی این مساله قبول نشود.

نقش رسانه ها در معرفی محصولات تراریخته

 عضو مجمع نمایندگان جایگاه و وظیفه رسانه‌ها را در این بحث مهم دانست و اظهار داشت: در این زمینه رسانه‌ها در بحث آگاهی بخشی جایگاه بسیار مهمی دارند و جای تشکر دارد از خبرگزاری رسا و همه رسانه‌ها و همه خبرگزاری‌هایی که به این مهم پرداخته و کسانی که در عرصه فرهنگ و رسانه فعال هستند، این مساله را باید به عنوان یک مساله جدی پی گیری کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران افزود: در نهایت از دولت و در رأس آن وزارت بهداشت توقع این است که با یک نگاه تخصصی و جدی این مسأله را پیگیری کنند.

حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه در بخش محصولات تراریخته دولت باید به دو مساله مهم توجه کند، ابراز داشت: یکی بخش سلامت جامعه هست که آیا این محصولات چقدر می‌تواند در روند سلامت جامعه تأثیرگذار باشد، اگر تأثیر منفی دارد بدون هیچ نگاه سیاسی، جناحی و منفعتی جلوی واردات آن را بگیرند.

عضو مجمع نمایندگان در پایان گفت: بحث بعدی بحث اقتصاد مقاومتی است که این مساله می‌تواند مسائل اقتصاد مقاومتی را با چالش جدی مواجه کند؛ بنابراین دولت باید به این موارد توجه کند./875/ت301/ی

ارسال نظرات