۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۴۵۶۴۱۵
با حضور اساتید و پژوهشگران حوزوی؛

چیستی ضرورت و اهداف فلسفه مضاف بررسی شد

نشست علمی «چیستی، ضرورت واهداف فلسفه مضاف» با حضور حجج اسلام والمسلمین رشاد و جمع کثیری از پژوهشگران فلسفه و حکمت حوزه علمیه قم و به همت مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.
فلسفه مضاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «چیستی، ضرورت و اهداف فلسفه مضاف» پیش از ظهر امروز با حضور جمع کثیری از پژوهشگران، اساتید فلسفه و حکمت و طلاب حوزه علمیه در سالن نشست های مجمع عالی حکمت اسلامی قم برگزار شد.

کارشناسان و سخنرانان این نشست حجج اسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد رییس و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حمید پارسانیا دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران و رئیس کمیسیون حوزوی شورای انقلاب فرهنگی و عبدالحسین خسروپناه استاد و پژوهشگر فلسفه دین و رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه بودند.

در این نشست که دو ساعت و نیم به طول انجامید، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح یزدی، دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برعهده داشت که در ابتدای این دیدار به بیان نکاتی از هستی و چیستی فلسفه مضاف و ضرورت آن در تولید علوم انسانی اسلامی پرداخت و درادامه سؤالاتی را مبنای کار قرار داد تا کارشناسان بر اساس این پرسش ها سخنان خود را سازماندهی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی در این نشست به تبیین فلسفه مضاف پیشینی و پسینی پرداخت و اظهار داشت: در هنگام مطالعه فلسفه مضاف به هر دو نظر می توان دست یافت ولی در کل فلسفه مضاف پیشینی بیشتر به چشم می آید.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره دوباره به سیر تکون فلسفه مضاف ابراز کرد: می توان در کل نتیجه گرفت که مبانی فکری و معرفت شناختی در غرب تأثیر زیادی در پیدایش این اصطلاح داشته است و اگر در برخی مبانی تفاوت های اساسی داریم نمی توانیم فلسفه های مضاف را با آن تلقی بپذیریم بلکه باید تعریف متفاوتی از فلسفه مضاف را بپذریم که با مبانی ما سازگار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه نیز در این نشست که مقام تبیین معنای اسلامی بودن فلسفه های مضاف و دوم نقش فلسفه های مضاف در اسلامی سازی علوم انسانی بود به ایراد سخنرانی پرداخت و پس از بیان سه مقدمه به این نتیجه رسید که هم علوم و امور اسلامی دارای فلسفه هستند و هم اصل علوم و امور را می توان از دید فلسفی بررسی کرد./1330/پ203/ی

ارسال نظرات