۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۴۵۶۶۰۰

چند خبر کوتاه از نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تبریز

اعتبار بن های الکترونیکی بعد از نمایشگاه کتاب تبریز، حضور پرشور دانش‌آموزان و دانشجویان، بازدید یک گردشگر جمهوری چک و رونمایی از قرآن چرمی از مهم‌ترین اخبار کوتاه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز است.
نمایشگاه کتاب تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمدحسن چمیده‌ فر، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مدیر اجرایی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز از اعتبار بن های الکترونیکی نمایشگاه تبریز بعد از برگزاری نمایشگاه خبر داد و گفت: دستگاه های کارت خوان برخی از کتاب فروشی های منتخب تبریز به گونه ای تنظیم شده که مردم بتوانند از بن کتاب خود، هم در زمان نمایشگاه و هم بعد از نمایشگاه استفاده کنند.

وی افزود:‌ 12 میلیارد ریال بن خرید کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دوستداران کتاب و کتابخوانی در نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز عرضه می شود که بن کارت های الکترونیکی با قیمت های مختلف ارایه می شوند که 20 درصد یارانه ارشاد و 80 درصد از سوی خود متقاضیان پرداخت می شود.

چمیده‌فر گفت: بر این اساس برخی از شهروندان که نمی توانند تمامی مبالغ بن کارت الکترونیکی کتاب را در دوران برگزاری نمایشگاه خرج کنند، می توانند تا 17 روز بعد از پایان نمایشگاه نیز مانده بن کارت خود را از دستگاه های متصل به شتاب و عابربانک شهر دریافت کنند.

وی افزود: این کتابفروشی‌ها شامل کتابفروشی دهخدا، کتابفروشی ارک، کتابفروشی شایسته، کتابفروشی دریا، کتابفروشی شهر کتاب تبریز، بانک کتاب تبریز شعبه‌ی یک و دو، پاتوق کتاب شعبه ی یک و دو،‌ کتابفروشی فروزش و کتابفروشی خوروش شعبه‌ی یک و دو است.

رونمایی از قرآن کریم چرمی در نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز
همزمان با چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز از قرآن چرمی با خط سعید بنای بخشایش در رونمایی شد. این اثر وزین در طول ۸۷۶۰ ساعت و در ۴۷۰ صفحه خلق و تمام صفحات این قرآن با همکاری خانم کاظمی در طول ۸۲۰۰ ساعت تذهیب کاری شده است.

چرم این اثر به رنگ سفید است که بعد از دباغی چرم، رنگ طبیعی آن است، شفق ترکیبی نیمه مات مراحل تهیه چرمها با مشاوره مهندسان شیمی و چرم انجام شده است و بطور کلی چرم این اثر در برابر نفوذ هوا، رطوبت و آفت های احتمالی چوب چرم و رنگ ایمن بوده و دارای عمری طولانی است.

گیره چرمهای صحافی این اثر به تعداد ۹۴۰ عدد است که در طول ۱۹۰ ساعت ساخته شده است، جنس این گیره ها استیل نگیر برای صحافی و ورق زدن صحفات قرآن کریم و با ابتکار خاصی بکار رفته است به طوری که برای تهیه این گیره ها از ۱۰ قالب صنعتی استفاده شده و لفظ جلاله الله روی آنها حک گردیده است.

گفتنی است، این اثر برروی یک صفحه زرین چوبی و ۴۰ نام از اسماء الحسنی الهی و به هنر معرق قرار گرفته و ۳۸۰ ساعت برای طراحی و ساخت این اثر زمان سپری شده است؛ سعید بنای بخشایش خالق این اثر ۱۹ سال با علاقمندی و ذوق وافر در زمینه های هنری از جمله خوشنویسی فعالیت کرده است.

حضور پرشور دانش‌آموزان و دانشجویان در نمایشگاه کتاب تبریز
دانش‌آموزان و دانشجویان استقبال پرشوری از چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز دارند، کودکان و نوجوانان با حضور در غرفه‌های این نمایشگاه از برنامه‌های متنوع و متعدد با محوریت کتاب و کتابخوانی بهره‌مند شده و کتابهای مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند.

گفتنی است بیش از یک هزار ناشر داخلی و خارجی در طول یک هفته، در این نمایشگاه آخرین آثار خود را در معرض اهالی فرهنگ، دانشگاهیان، حوزویان، دانش‌آموزان و دیگر اقشار جامعه قرار می دهند این نمایشگاه همزمان با چهارمین نمایشگاه قرآن و عترت در محل نمایشگاه بین المللی تبریز و در ۶ سالن به فضای ۲۱ هزار و ۵۰۰ مترمربع برپا شده است.

ارایه آموزش‌های قرآنی برای کودکان در نمایشگاه کتاب تبریز
فرید حسن‌پور، مدیر مؤسسه جامعه القرآن الكريم و اهل البيت(ع) استان آذربايجان شرقي اظهار داشت: در غرفه مؤسسه که در سالن شهریار میزبان علاقه‌مندان به علوم و معارف اسلامی هستیم، با بهره‌مندی از جدیدترین ابزارها و وسایل کمک‌آموزشی به دنبال ارایه آموزش های قرآنی برای خردسالان و کودکان هستیم.

وی با بیان این‌که نام‌نویسی کلاس‌های متنوع طرح حفظ قرآن کریم با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در این نمایشگاه صورت می گیرد، ادامه داد: با توجه به وجود ظرفيت غني و توانمندي‌هاي بالاي مؤسسه در تقويت آموزه هاي قرآنی، استقبال شهروندان از برنامه‌های غرفه بسیار مطلوب بوده است.

حسن پور با بیان این‌که غرفه مؤسسه دارای بخش های متنوع برای ایجاد نشاط معنوی میان کودکان و نوجوانان است، گفت: واحدهای مختلف مؤسسه از قبیل انتشارات، پژوهش، نشريه نسيم وحي و مركز رسانه اي امام رضا(ع)، كودكان و خردسالان، آموزش بصري، ايستگاه‌هاي جذب و عرضه محصولات فرهنگی در فضاي ٢٠٠ مترمربع حضور یافته‌اند.

بازدید یک گردشگر جمهوری چک از نمایشگاه کتاب تبریز
لوکاس پوریشوا، فارغ التحصیل رشته معماری و جهانگرد اهل کشور جمهوری چک در بازدید از بخش ناشران خارجی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز با ابراز شگفتی از استقبال مردم از این رویداد فرهنگی اظهار داشت: تعدادی از کتاب‌های دوران نوجوانی خود را در این بخش از نمایشگاه یافتم که برایم بسیار جذاب بود.

وی که از حضور پرشور جوانان، دانش‌آموزان و دانشجویان در نمایشگاه کتاب تبریز حیرت‌زده بود، خاطرنشان کرد: هر یک از بخش‌های مختلف نمایشگاه کتاب مخاطبان خاص خود را دارد، که بخش ناشران خارجی نیز با استقبال جوانان مواجه بود، انتظار نداشتم که در ایران و شهر تبریز نمایشگاه کتاب با این وسعت و گستره برگزار شود.

پوریشوا با بیان این‌که نمایشگاه‌های کتاب در سراسر جهان همواره با استقبال اهالی فرهنگ مواجه می شود، گفت: تراکم جمعیت در سالن های نمایشگاهی فراتر از انتظارم بوده است، خوشحالم که روزهایی که در تبریز حضور دارم، مقارن با ایام برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز بوده است.

این جهانگرد اهل جمهوری چک؛ مردم آذربایجان و تبریز را بسیار مهمان‌نواز و فرهنگ‌دوست دانست و افزود: ایران کشوری با تاریخ و تمدن بسیار غنی و کهن است، مردم این کشور به ویژه شهر تبریز رفتاری انسان‌دوستانه و محبت‌آمیز با گردشگران دارند که در برخورد نخست برایم جالب بوده است.

وی با بیان این‌که در کشورهای اروپایی تبلیغات نادرستی علیه کشور ایران صورت می گیرد، گفت: مشاهداتم طی روزهایی که در شهر تبریز حضور داشتم؛ نشان داد که مردم ایران بسیار بامحبت، صمیمی و مهمان‌نواز هستند، کشور ایران نیز از امنیت پایدار و مطلوبی برخوردار است./935/203/ب2

ارسال نظرات