۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۴۵۷۳۵۱

دستگیری دو امام جماعت در اسپانیا به اتهام حمایت از داعش

وزارت کشور اسپانیا امروز (سه شنبه) اعلام کرد، پلیس این کشور دو امام جماعت مسجدی را در جزیره «ایبیزا» در ایالت شرقی 'بالئارس' به اتهام حمایت از گروه تروریستی داعش دستگیر کرده است.
اسپانیا


به گزارش خبرگزاری رسا، وزارت کشور اسپانیا با اعلام این خبر در اطلاعیه ای افزود: این دو، که 31 و 35 ساله و مراکشی هستند، در سال 2012 و همزمان با پدیده موسوم به بهار عربی و هجوم گسترده جنگجویان خارجی برای پیوستن به صفوف داعش در سوریه و عراق، فعالیت های خود را در اینترنت و شبکه های اجتماعی آغاز کردند.

پلیس و نیروهای امنیتی اسپانیا، با احتساب دستگیری این دو، از زمانی که سطح هشدار ضد تروریستی در اسپانیا از سال 2015 به درجه 4 از مجموع 5 درجه افزایش یافت ، 156 اسلامگرای افراطی را دستگیر کرده اند.

وزارت کشور اسپانیا در بخش های دیگری از اطلاعیه خود افزود: 'یکی از جنبه هایی که بیش از هر چیز محققان را نگران کرده بود، تاثیری ایت که این دو فرد بر اعضای جامعه اسلامی این جزیره داشتند. مساله کودکانی که به کلاس هایی می رفتند که توسط این دو در مسجد تدریس می شد، بطور ویژه ای جدی بود.

بر اساس تحقیقات یکی از این دو فرد از مشخصات شخصی خود در فیسبوک به عنوان مجمعی برای گسترش تبلیغات داعش استفاده می کرد و این در حالیست که از همان صفحه برای انجام اقدامات مربوط به جامعه اسلامی که اداره می کرد، نیز سود می جست.

این فرد با استفاده از این مشخصات، بطور علنی حمایت خود را از گروه تروریستی ابراز داشته و دسترسی به محصولات رسانه ای داعش را نظیر ویدئوها و لینک نشریات مختلف تسهیل می کرد.

به نوشته ایرنا، دستگیرشدگان افزون بر این پیوستن پیروان خود را به ایدئولوژی سلفی تندرو تسهیل می کردند و به ترویج احساساتی چون نفرت، تبعیض نژادی و حتی خشونت علیه آنها که دشمنان اسلام می نامند، می پرداختند. آنها همچنین از ستودن رفتار آن دسته از مسلمانانی که تصمیم گرفته بودند به سناریوهای جنگی مختلف سفر کنند و به صفوف داعش ملحق شوند، دریغ نمی ورزیدند.

محققان پلیس اکنون همه تلاش خود را بر تجزیه و تحلیل اسناد و داده های یافته شده در دستگاه های الکترونیکی متمرکز کرده ا ند، تا که به روشن شدن ارتباطات ممکن دستگیر شدگان با دیگر عناصر تندرو، کمک کنند'/982/ب102/د

ارسال نظرات