۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۴۵۷۴۶۹
رییس سازمان بسیج مساجد و محلات:

پنجمین جشنواره خلاقیت‌ها و ابتکارات بسیج برگزار می‌شود

سردار بهشتی از جزئیات طرح آموزش فرماندهان بسیج در سال جاری و همچنین از پنجمین جشنواره خلاقیت‌ها و ابتکارات بسیج در سطح 3 هزار حوزه مقاومت خبر داد.
سردار حسین بهشتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری رییس سازمان بسیج مساجد و محلات، سردار حسین بهشتی، امروز در پاتوق خبر خبرگزاری بسیج برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سردار بهشتی در مورد گستره پایگاه‌های مقاومت بسیج گفت: ما متولی 40 هزار پایگاه در کشور هستیم که 25 هزار مورد آن در روستاها هستند، همچنین در 500 شهر کشور گستره داریم.

وی با بیان این‌که 3 هزار حوزه مقاومت در محلات کشور هستند که این 40 هزار پایگاه را تحت پوشش دارند، افزود: افرادی در حوزه‌های مقاومت هستند که تحصیلات عالی در حد دکتری دارند از این رو برنامه‌ریزی برای این 40 هزار پایگاه کار بزرگی است و کار مدیریتی بزرگی می‌خواهد به همین دلیل، هر پایگاه معاونانی دارد که این‌ها به فرمانده‌ها کمک می‌کنند که این معاونان در حوزه‌های علمی، آموزشی، فرهنگی، خدمت‌رسانی، ورزشی، طرح صالحین هستند.

رییس سازمان بسیج مساجد و محلات در مورد آموزش فرماندهان بسیج در سال 1395 بیان کرد: در سال 95 برنامه گسترده‌ای داشتیم که در 40 هزار پایگاه با هر پایگاه 17 معاون کار را انجام دادیم و 500 هزار نفر بسیجی منتخب را آموزش دادیم. این افراد حکم مسؤولیتی دارند و آموزش‌های عمومی بسیج را دیده‌اند و در این دوره، آموزش اداره بسیج در سطح 32 استان، 500 شهرستان و در 40 هزار پایگاه انجام شده است.

وی افزود: برای محتوای آموزشی همه بسیج شدند که نیازسنجی بشود چون ما ارگانی هستیم که نسخه مشابهی در تمام دنیا نداریم و مطالب را از خود بسیجیان گردآوری کردیم و در کارگروه‌ها بررسی کردیم و نهایتاً تصویب شده است و الان محتواهای مورد نیاز معاونان گردآوری و چاپ شده و در تمام سطح کشور ارسال شده است و همه آمادگی دارند با این محتوا کار را شروع کنند و امیدواریم که با نیم میلیون معاون در سطح کشور، پیشرفت قابل توجهی را شاهد باشیم.

سردار بهشتی در مورد نیاز محتوایی امروز بسیج اظهار کرد: الان تهدیدات نرم، تحریم و فشار اقتصادی داریم از این رو پایگاه‌ها را برای پاسخگویی به تهدیدات آماده می‌کنیم و 40 هزار پایگاه را به پایگاه اقتصاد مقاومتی تبدیل خواهیم کرد و پایگاه‌ها نیز در انتظار طرح‌های اقتصاد مقامتی هستند تا بتوانند به نظام کمک کنند. همچنین دستگاه‌هایی که می‌توانند از ظرفیت بسیج استفاده کنند غافل نباشند.

وی در مورد تاریخ برگزاری دوره‌های آموزشی سال 1395 گفت: دوره‌ها از 15 آبان تا 15 اسفند بر گزار می‌شود، هر شهرستانی برنامه‌ریزی می‌کند و ناظرینی نیز اعزام می‌شوند تا کنترل و ارزیابی داشته باشند، ضمن اینکه نظرسنجی نیز می‌کنیم و در سیستم شبا نیز امکان نظرسنجی و ارزیابی داریم، در پایان سال نیز فرماندهانی که تلاش ویژه کردند تشویق می‌شوند که همین، رقابتی نیز به وجود می‌آورد. در نمایشگاه پایان سال نیز جمع‌بندی خواهیم داشت و همگان از دستاوردها می‌توانند بازدید کنند.

رییس سازمان بسیج مساجد و محلات در مورد همکاری دیگر سازمان‌ها با بسیج برای دوره‌های آموزشی بیان کرد: در این آموزش‌ها از ظرفیت همه دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش استفاده می‌کنیم و ما با تعاملی که داریم ظرفیتمان چندبرابر می‌شود. سال گذشته نیز برنامه‌ای داشتیم که آموزش و پرورش، مدارس و دانشگاه‌ها کمکمان کردند که جای تشکر دارد.

سردار بهشتی در پاسخ به پرسش خبرنگار رسا در مورد محتوای آموزشی بسیج در سال جاری گفت: مدیران بسیج باید بدانند با چه کسانی تعامل داشته باشند، از نظر الگوی رفتاری نیز در کارگاه توجیح بشوند که مثلاً وقتی می‌خواهند اردوی جهادی ببرند هزینه‌ها را کم کنند چون بسیج می‌خواهد با امکانات کم، کارهای بزرگی بکند و راهش این است که مدیران این توانایی را داشته باشند. ما معتقدیم اگر مدیران این توانایی را داشته باشند کشور متحول می‌شود. ما معتقدیم بسیج زیرساخت‌ها را دارد و باید توانایی فنی و مدیریتی را نیز بالا ببریم تا کار ارتقا پیدا کند. ما 50 هزار معاون فرهنگی در کشور داریم که این‌ها باید وحدت رویه داشته باشند. همچنین ما ابلاغیه‌هایی داریم، که این وحدت رویه ایجاد بشود.

در ادامه این نشست، سردار بهشتی در مورد برگزاری پنجمین جشنواره خلاقیت‌ها و ابتکارات بسیج در سطح 3 هزار حوزه مقاومت بسیج گفت: بسیج سازمانی است که مشابهی ندارد و اقداماتی که در حوزه برنامه‌ریزی انجام می‌شود، برگرفته از ایده‌ها و خلاقیت خود بسیجیان است. ما شبکه جمع‌آوری ایده‌ها در سطح 3 هزار حوزه داریم، این‌ها مأموریت دارند ایده‌های مبتکرانه بسیجیان که خلق، اجرا و اثرسنجی می‌شود را مورد ارزیابی قرار بدهند و آن را به مقامات بالاتر ارجاع بدهند تا در سطح جشنواره برگزار شود که از ماحصل آن بهترین ایده‌ها و طرح‌ها شناسایی بشود و با حضور بسیجیان مبتکر مورد تقدیر قرار بگیرد.

رییس سازمان بسیج مساجد و محلات در مورد فرآیند انتخاب طرح‌های خلاقانه و مبتکرانه برتر در بسیج بیان کرد: به این منظور، تیم داوری داریم که می‌دانند طرح جدید است و پس از بررسی به سازمان بسیج منعکس می‌کنند، ما نیز مورد تشویق قرار می‌دهیم و هدفمان این است که به بسیجیان بگوییم ستاد بسیج خود بسیجیان هستند و همانطور که مدیران از همین 22 میلیون بسیجی می‌جوشند، طرح‌ها نیز از خود بسیج است.

وی افزود: آن طرحی که قابلیت گسترش داشته باشد در برنامه‌های سال آینده عملی می‌شود. ما دبیرخانه‌ای داریم که از ابتدای سال فعال است و سایت هم داریم و در سایت خبری نیز مبدعان طرح‌های جدید را معرفی می‌کنیم. مثلاً نخستین بار راهیان نور به همت خود بسیجیان طراحی شد و امروز ستاد دارد که هر ساله 6 میلیون نفر از مردم به مناطق جنگی اعزام می‌شوند.

سردار بهشتی برگزاری پنجمین جشنواره خلاقیت‌ها و ابتکارات بسیج تأکید کرد: مشاکرت بسیجیان در این جشنواره مورد علاقه و پیگیری ماست چون هرچقدر مشارکت جدی‌تر باشد ما واقعی‌تر و اثربخش‌تر می‌توانیم اقدام بکنیم. این جشنواره برای پنجمین سال متوالی است که اجرا می‌شود و در پایان سال، اختتامیه آن برگزار خواهد شد. هدف ما از برگزاری این جشنواره، اداره ارتش ده‌ها میلیونی است.

رییس سازمان بسیج مساجد و محلات در پایان سخنانش افزود: پوستری نیز به همه پایگاه‌ها ارسال می‌شود که آگاهی جشنواره است و تا هفته آینده در تمامی پایگاه‌ها نصب می‌شود که زمان و سطح برگزاری به عنوان یک راهنما در آن پوست قرار دارد تا مشارکت جدی صورت بگیرد. چند سطح دارد؛ 30 آبان سطح حوزه‌ای است، 15 آذر سطح استانی و سطح کشوری نیز در دهه فجر است که منتخبین از سطح پایین‌تر به سطح بالاتر می‌روند./201/805/ب1

ارسال نظرات