۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۴۵۷۵۷۲
آیت الله حسینی بوشهری:

وظیفه روحانیان در قبال نظام اسلامی بیش از مردم عادی است

عضو شورای عالی حوزه با بیان این که همه انسان ها در برابر جامعه خود مسؤولیت دارند، گفت: در این میان مسؤولیت خاصی برای عالمان در دین بیان شده و اگر انسانی عالم شد به تناسب علمی که دارد مسؤولیت او دو چندان می شود بنابراین مبلغان باید تبلیغ به ویژه تبلیغ چهره به چهره را جدی بگیرند.
آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری نماینده فعلی مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه فرهنگی و هنری سفیران انقلاب با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) قم در بین 675 خانواده تحت پوشش این کمیته طرحی را با عنوان «مددکاری اسلامی» جهت انجام امور فرهنگی و اجتماعی به زودی اجرا خواهد کرد.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در مراسم افتتاحیه این طرح که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های کمیته امداد امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به مسؤولیت پذیری به عنوان یکی از مسائل مورد تأکید در دین اسلام اظهار داشت: مسؤولیت پذیری یکی از مفاهیم اساسی در قرآن، روایات نورانی اهل بیت(ع) و آموزه های دینی است که در مورد آن تعبیرات مهمی در مواضع مختلفی بیان شده است.

مسؤولیت انسان در قیامت

وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می فرماید: «و قفوهم إنهم مسؤولون» به این معنا که عده ای باید در روز قیامت نگاه داشته شوند تا مشخص شود در دنیا چه کردند و از فرد عالم یک نوع پرسش می شود و از غیر عالم طور دیگر؛ از غیرعالم می پرسند چرا یاد نگرفتی؟ و به عالم می گویند چرا آنچه یادگرفتی عمل نکردی؟ بنابراین هیچکس نمی تواند از زیر مسؤولیت شانه خالی کند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که نقطه مقابل مسؤولیت پذیری مسؤولیت گریزی است، تأکید کرد: برخی انسان ها به راحتی از وظایف خود شانه خالی می کنند، بنابراین اگر بخواهیم از کل عالم هستی یک تعریف جامعی ارائه دهیم این است که تمام انسان ها یکی از این دوحالت را دارند یا مسؤولیت پذیرند و یا مسؤولیت گریز.

وی یادآور شد: همه ما انسان ها سه نوع مسؤولیت داریم؛ نخست در برابر خدا مسؤولیم چون او خالق است و هستی ما از او است و از باب شکر منمعم باید احساس مسؤولیت کرده و در برابر اوامر او گردن بنهیم و دوم مسؤولیت در مقابل خودمان است که باید منافع و مضرات دنیوی و اخروی را در نظر بگیریم و آنچه موجب منفعت است کسب کنیم؛ اما مهم تر مورد سوم است که ما در برابر جامعه هم مسؤول هستیم، چراکه ما اجتماعی هستیم و کل جامعه را همانند یک پیکر می دانیم.

انسان موجودی اجتماعی است

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر این که در کلام خدا و اهل بیت(ع) نیز بیان شده که انسان موجودی اجتماعی است، تصریح کرد: هیچ فردی بدون ارتباط نمی تواند زندگی کند، چراکه انسان هم باید تأثیر بگذارد و هم تأثیر بپذیرد؛ بحث ما در این مجال مسؤولیت خدا و خودمان نیست و بلکه مسؤولیت ما در برابر جامعه است؛ هرچند مسؤولیت در برابر جامعه دو نوع دیگر را را هم در نظر دارد و وقتی جامعه سالم باشد منفعت به خود انسان هم می رسد.

وی عنوان داشت: این نکته را باید بگوییم در مقابل مسؤولیتی که نسبت به دیگران داریم یک سری وظایف هدایت گری عام داریم که به عنوان نمونه برای سالم سازی جامعه امر به معروف و نهی از منکر کنیم ولی یک مسؤولیت خاص برای عالمان در دین نیز هست و اگر انسان عالم شد به تناسب علمی که دارد مسؤولیت او دو چندان می شود و همواره نسبت به تمام شرایط جامعه علامت سؤالی برای او درست می شود که در اینجا وظیفه من چیست؟.

امام جمعه قم با اشاره به طرح «مددکاری اسلامی» مؤسسه سفیران انقلاب ابراز داشت: این حرکت مددکاری نوینی است که منتج به نتایجی خواهد شد که به عنوان کاری جالب برای کشور به عنوان مبنا می شود و امروز نقطه آغازین برای کل کشوراست که باید همراه با حسن معاشرت، هدایتگری، مسؤولیت فکری، تعلیم و مشاوره همراه باشد.

تبلیغ چهره به چهره اثر گذارتر از منبر است

وی تبلیغ چهره به چهره را اثر گذارتر از منبر دانست و تأکید کرد: ما روحانیون یک مسؤولیت کلی داریم، روی منبر قرار می گیرد و برنامه ای کاملا یک طرفه است، تأثیر خود را دارد و تحولاتی را هم حقیقتا ایجاد کرده است ولی اقتضائات امروز به صورت دیگری است که اثری گذاری کامل تبلیغی در فعالیت های چهره به چهره شکل می گیرد.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: دشمنان نیز از همین راه استفاده می کنند و مخاطبان آنها اندوه نیستند بلکه یکی یکی افراد را نشانه می کنند و لشکر انبوه را درست می کنند؛ ولی ما با انبوه صحبت می کنیم و یکی یکی افراد را از دست می دهیم و برخی از این افراد به صف دیگران می پیوندد و برای این که این مسائل پیش نیاید باید هم کار انبوه به شکل درست ادامه پیدا کند و هم این که تبلیغ چهره به چهره را پیگیری کنیم.

وی با بیان این که کمیته امداد در طول دورانی که تأسیس شده همواره نام مقدس امام راحل(ره) را همراه خود می بیند، عنوان کرد: همین نام مبارک جاذبه خودش را دارد و همان مقدار کم مالی که در اختیار نیازمندان قرار می دهند ارزش زیادی دارد ولی مسأله مهم آن است که باید کارهای فرهنگی خوبی را انجام دهید و کسی که بی تفاوت باشد نمی تواند خودش را مسلمان بداند، نمی تواند بگوید من به وظایف دینی خودم عمل کرده ام.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تعابیر بلند روایات در مورد دستگیری و کمک به دیگران عنوان داشت: من تعبیر عجیبی دیدم که حضرت موسی بن جعفر(ع) می فرماید: «هرکس نمی تواند به ما اهل بیت دسترسی پیدا کند به فقرای شیعیان ما رسیدگی کند»؛ نکته مهم آن است که این رسیدگی فقط مالی نیست بلکه مشاوره، هدایت، پای درد دل نشستن و افق های پیش رو را نشان دادن هم همین ارزش را دارد، و اصلا فقر هم فقط فقر مالی تنها نیست.

وی ادامه داد: روایت دیگری هم داریم «اگر کسی به شما مراجعه کرد و مشکلی داشت و شما به داد او رسیدید همانند مجاهد در راه خدا خواهید بود» و روایت دیگری نیز داریم که پیامبر می فرماید: «هرکسی مشکل برادر دینی خود را حل کند من در روز قیامت موقع رسیدگی به اعمال کنار میزان می ایستم و اگر این فرد وضع خوبی داشت که هیچ و اگر شرایط خوبی نداشت من خودم شفاعت او را می کنم».

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر این که در هنگام گره گشایی باید کرامت انسانی شخص نیازمند حفظ شود، خاطرنشان کرد: شخصی خدمت امام صادق رسید و گفت من در راه مانده ام حضرت داخل اتاق رفت داخل و مبلغی پول را برداشت و بدون این که در را کامل بازکند دست مبارک را از بالای در به سمت نیازمند گرفت و فرمود هرچه قدر می خواهی بردار؛ شخصی علت این کار را سؤال کرد، حضرت فرمود: «انسان نیازمند خجالت می کشد که به چهره کسی که می خواهد به او کمک می کند نظر کند، من خواستم او را شرمنده نبینم»؛ ببینید برخوردهای اهل بیت(ع) چقدر روانشناسانه است و آنها ملاحظه ظریف ترین و دقیق ترین برنامه ها را داشتند.

وی در پایان تصریح کرد: شما مبلغان گرانقدر نیز اگر با کسی صحبت کردید، برخوردهای عاطفی و با محبت داشته باشید و سعی کنید به افراد مقابل خود شخصیت بدهید همچنانکه ائمه معصومین(ع) نیز زمانی که می خواستند مسأله ای خطا یا اشتباه را به اصحاب خود گوشزد کنند، با نهایت نرمی و عطوفت این کار را می کردند./1330/پ201/ج

ارسال نظرات