۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۴۵۷۸۱۴
به میزبانی مشهدالرضا؛

همایش بین المللی «عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت» برگزار می شود

همایش بین المللی «عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت(ع)» با محوریت سیره امام رضا(ع) فروردین ماه 96 با حضور هشت میهمان ویژه از اروپا و آمریکا در مشهد برگزار می شود.
همایش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، جعفر مروارید، دبیر علمی همایش بین المللی «عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت(ع)» با محوریت سیره امام رضا(ع) صبح امروز در نخستین پیش نشست این همایش در تالار اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، گفت: عدالت و اخلاق گمشده جهان معاصر است و تبیین مبادی اخلاق و عدالت در تفکر شیعی ضرورتی انکارناپذیر محسوب می شود.

اهداف و ضرورتها

وی، معرفی زیباییهای معارف اهل بیت(ع) به دنیای معاصر را مهم ترین هدف همایش بین المللی «عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت(ع)» با محوریت سیره امام رضا(ع) برشمرد و افزود: مشکلات کنونی جهان اسلام و افراطی گریهایی که به نام دین انجام می شود، ضرورت توجه به مبانی مشترک دینی، توجه ویژه امام رضا(ع) به راهبرد گفتگو نیز از ضرورتهای برگزاری این همایش است.

مروارید تصریح کرد: در این همایش درصدد معرفی و بازخوانی میراث معنوی فرهنگی مشهد و الگوی بایسته سبک زندگی رضوی در جهان متکثر کنونی و توجه به نقش نهادهای حوزوی و دانشگاهی در معنابخشی به زیست دینی در جهانشهر مشهد هستیم.

مشارکت بیش از 20 پژوهشکده های داخلی و خارجی در کمیته علمی

وی افزود: این همایش سومین همایش از سلسله همایش های علمی پژوهشی سیره و معارف رضوی است که با حمایت وزارت علوم، بنیاد امام رضا(ع) و دانشگاه فردوسی 26 و 27 فروردین ماه 96 در مشهد برگزار می شود.

دبیر علمی همایش بین المللی «عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت(ع)» با اشاره به حضور سی تن از اساتید دانشگاه های داخل و خارج کشور و مؤسسات آموزشی پژوهشی در کمیته علمی همایش گفت:

از میان دانشکده ها و پژوهشکده های داخلی و خارجی مکاتبه، 21 نهاد جهت همکاری با همایش در زمینه های تدوین مقاله، مشارکت در برگزاری پیش نشست ها، معرفی نماینده در کمیته علمی و مشارکت در چاپ مقالات همایش اعلام امادگی کرده اند.

مروارید اضافه کرد: در همایش اصلی شش پنل با موضوعات منابع بنیادین مفاهیم اسلامی عدالت و اخلاق، نقش عدالت در تعاملات اسلام و دیگر تمدنها، نسبت گفتمانی اخلاق اسلامی و اخلاق حقوقی، مشهد خاستگاه معنویت فرهنگی، اخلاق گفتگو و همزیستی عادلانه در تعاملات امام رضا(ع) و قرائتهای کلامی، فقهی و فلسفی از عدالت و پیامدهای اخلاقی ان تشکیل می شود.

برگزاری شش پیش نشست در داخل و خارج کشور

وی یادآور شد: همایش بین المللی «عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت(ع)» شش پیش نشست تخصصی دارد که چهار پیش نشست در شهرهای مشهد، قم و تهران و دو پیش نشست نیز در لبنان و بیرمنگام برگزار خواهد شد.

حضور هشت میهمان ویژه از اروپا و آمریکا

دبیر علمی همایش بین المللی «عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت(ع)» با بیان اینکه علاقه مندان می توانند برای ارسال مقالات خود به سایت همایش مراجعه کنند، افزود: فراخوان همایش از اواسط خرداد آغاز شده و تاکنون 40 چکیده مقاله به زبانهای فارسی، انگلیسی و عربی در سایت به ثبت رسیده که در حال بررسی و ارزیابی است.

مروارید با اشاره به حضور هشت میهمان ویژه از اروپا و آمریکا در این همایش یادآور شد: دبیرخانه همایش در حال مذاکره با برخی ناشران انگلیسی زبان برای چاپ مقالات به زبانهای مختلف و توزیع در دانشگاه های سطح جهان است./202/930/ب1

ارسال نظرات