۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۴۵۸۰۵۸
کارشناس مذهبی:

امر به معروف و نهی از منکر لازمه کاهش گناه در جامعه است

کارشناس مذهبی گفت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات دین اسلام است که امام باقر(ع) در مورد آن می فرماید: «به وسیله امر به معروف و نهی از منکر واجبات الهی در جامعه به اجرا در می آید»؛ در واقع بواسطه انجام این واجب الهی گناه در جامعه کاهش می یابد و بسیاری از اموری که برخلاف قوانین دین اسلام است از جامعه رخت می بندد.
امر به معروف و نهی از منکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، حجت الاسلام قاسم واعظی، کارشناس مذهبی امشب در مسجد الزهرا(س) شهر اراک و در جمع نمازگزاران، ابراز کرد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات دین اسلام است که امام باقر (ع) در مورد آن می فرماید: «به وسیله امر به معروف و نهی از منکر واجبات الهی در جامعه به اجرا در می آید»؛ در واقع بواسطه انجام این واجب الهی گناه در جامعه کاهش می یابد و بسیاری از اموری که برخلاف قوانین دین اسلام است از جامعه رخت می بندد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف امام حسین(ع) در قیام عاشورا امر به معروف و نهی از منکر بود و ایشان طی نامه ای به برادرشان نوشتند من تصمیم گرفتم امر به معروف و نهی از منکر کنم، افزود: امر به معروف و نهی از منکر دو فرع از فروع دین مبین اسلام است.  

کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه فروع دین شامل نماز، روزه، خمس، زکات، حج و امر به معروف و نهی از منکر می شود، اظهار داشت: زمانی که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه صورت بگیرد امنیت برقرار می شود و با برقراری امنیت نیز آرامش و آسایش مردم تامین می شود.

حجت الاسلام واعظی ادامه داد: جامعه مانند بدن انسان دارای اعضا و جوارح است و اگر یکی از اعضای بدن عفونی شود فرد برای ادامه حیات و جلوگیری از سرایت عفونت به سایر نقاط بدن به پزشک مراجعه می کند؛ از این رو اگر در جامعه شخصی گناهی را مرتکب شود و کسی جلوی آن را نگیرد این گناه کم کم به بدنه جامعه سرایت کرده و تمام جامعه را به گناه آلوده می کند.

کارشناس مذهبی گفت: گاهی کسی گناهی را مخفیانه انجام می دهد که آن به خودش و خدا مربوط می شود ولی اگر شخصی گناهی را علنی و به قصد ترویج در جامعه انجام دهد باید با آن فرد به وسیله امر به معروف و نهی از منکر برخورد شود تا از سرایت گناهش به جامعه جلوگیری به عمل آید.

حجت الاسلام واعظی مهمترین گناه را امر به معروف و نهی از منکر نکردن دانست و عنوان کرد: پیامبر(ص) فرمود: چه می شود بر شما زمانی که زن هایتان به دنبال فساد و جوان ها به دنبال فسق و فجور بروند و امر به معروف و نهی از منکر نکنید؟ و مردم با تعجب از ایشان پرسیدند مگر می شود امر به معروف و نهی از منکر نکرد؟

کارشناس مذهبی افزود: در حال حاضر در جامعه امر به معروف و نهی از منکر گاهی به دلایل برخوردهای بد مردم انجام نمی شود، بنابراین باید حکومت در این مورد ورود کرده و امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهد تا جامعه از آلوده شدن به گناه در امان بماند.

حجت الاسلام واعظی با بیان اینکه بعضی از مسائل خوب دین اسلام در جامعه به دلیل کم توجهی به دین در حال کمرنگ شدن است، خاطرنشان ساخت: در آیات قرآن کریم به صورت متعدد به قرض الحسنه دادن و ثواب آن اشاره شده و خداوند در قرآن فرموده کسی که قرض الحسنه بدهد 18 برابر به او پاداش می دهم، اما متاسفانه امروزه در جامعه به دلیل بی اعتمادی این موضوع کمرنگ شده است.

کارشناس مذهبی گفت: اگر کسی قرض الحسنه می گیرد و وعده می دهد که در فلان زمان پول را برمی گرداند باید در موعد مقرر آن پول را به صاحبش بازگرداند و اگر چنین نکند به دین کم توجهی کرده و باعث از بین رفتن اعتماد در جامعه و ایجاد ربا خواری شده است.

حجت الاسلام واعظی در پایان تصریح کرد: جامعه اسلامی جامعه ای است که در آن به مسائل دین اسلام همچون امر به معروف و نهی از منکر، قرض الحسنه دادن و رعایت حقوق دیگران توجه شود تا در این جامعه گناه کمرنگ شده و مردم بیشتر به خداوند نزدیک شوند. /842/202/ب2

ارسال نظرات