۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۴۵۸۰۸۹
مدیر مؤسسه فرهنگی مذهبی راه حق:

کتاب دینی تنها راه اسلامی شدن آموزش‌ و پرورش نیست

حجت‌الاسلام نخاولی با بیان این‌که کتاب دینی، آموزش‌ و پرورش ما را اسلامی نمی‌کند، گفت: آموزش ‌و پرورش اسلامی آن است که قالب و محتوا و روش آموزش خود را از اسلام گرفته باشد.
حجت الاسلام نخاولی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمدمهدی نخاولی، مدیر مؤسسه فرهنگی مذهبی راه حق شب گذشته در مسجد النبی(ص) در سلسله جلساتی با موضوع علل و عوامل دین گریزی، با بیان این‌که سنگ بنای هر شخصیتی ادراک او است، گفت: ادراک آن‌قدر مهم هست که هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین آن شود، جهل مرکب دردی بی‌درمان است که سرمنشأ آن همان درک خلاف واقع و ناصحیح است.

وی افزود: آتش جهنم ممکن است آلودگی‌های افراد گناهکار را پاک کند اما فردی که جهل مرکب دارد آتش نیز حریف او نمی‌شود، بحث آموزش و پرورش اهمیت بالایش از همین نقطه سرچشمه می‌گیرد و می‌توانیم به اهمیت آن پی ببریم، باید افرادی که در اطرافمان هستند و با آن‌ها ارتباط داریم آموزش صحیح بدهیم تا دچار جهل مرکب نشوند.

مدیر مؤسسه فرهنگی مذهبی راه حق اظهار داشت: در راستای آموزش و پرورش صحیح، محتوا و قالب کتاب‌های درسی باید تغییر کند، آموزش و پرورش اسلامی این نیست که کتاب‌ها همان کتاب‌های گذشته باشد و تنها درس دینی به آن اضافه شود، این کارها کتاب‌ها را اسلامی نمی‌کند. آموزش ‌و پرورش اسلامی آن است که قالب و محتوا و روش آموزش خود را از اسلام گرفته باشد.

حجت‌الاسلام نخاولی در ادامه افزود: رکن مهم بعدی که در بحث آموزش و پرورش وجود دارد معلم خوب و مناسب است، معلم باید دلسوز، دیندار، عاقل و متخصص باشد، در روایات آمده است که از هر کسی نباید علم  آموخت، نفس معلم در متعلم(دانش‌آموز) به شدت تأثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در آغاز خدمت باید تحقیقات کاملی از نیروهایش داشته باشد،‌ تصریح کرد: این کار‌ها باید به صورت کارشناسی و صحیح صورت گیرد تا ثمره داشته باشد و گزینش‌ها صحیح صورت گیرد، گاهی به گوش می‌رسد بعضی از معلم‌ها آن‌قدر بی‌پروا بعضی از سخن‌ها را بر زبان می‌آورند که نگران کننده است.

وی در ادامه افزود: این تفکر غلط است که معلم‌ها حداقل دین را اگر داشته باشند،‌ کفایت می‌کند؛ معلم‌ها باید در سطح ایمان سیر داشته باشند، به بیان دیگر سطح دینداری و معرفت‌شناختی معلم باید از سطح احکام بالاتر باشد و به دین عشق و علاقه نشان بدهد.

حجت‌الاسلام نخاولی با اشاره به ارتقای سطح اخلاقی و دینی معلم‌ها در طول دوران تدریس، گفت: همانطور که برای معلم‌ها دوره‌هایی تنظیم می‌کنند که در آن دوره‌ها معلم‌ها ارتقای تخصصی پیدا کنند باید برای ارتقای سطح دین و اخلاق آن‌ها نیز برنامه‌ریزی صورت گیرد، همچنین باید مدام رصد شوند تا اگر انحرافی رخ داد جلوی آن گرفته شود.

گفتنی است، این سلسله جلسات با سخنرانی حجت‌الاسلام نخاولی تا تاریخ ۱۰ آبان ادامه خواهد داشت./۸۶۲/201/ب2

ارسال نظرات