۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۴۵۸۱۴۰
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم:

روحانیان در منابر و مجالس برای حفظ منابع طبیعی تبلیغ کنند

سجادی با بیان اینکه بیش از 40 درصد مراتع استان قم بیابانی شده اند، گفت: همه ما منابع طبیعی را از انفال می دانیم بنابراین برای حفظ منابع طبیعی روحانیان و مبلغان در سراسر کشور مردم را راهنمایی کنند و از آنها بخواهند تا در حفظ و حراست از منابع طبیعی کوشا باشند.
سیدمحمد تقی سجادی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیدمحمد تقی سجادی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم به همراه جمعی از معاونان این اداره با حضور در بیت حضرت آیت الله علوی گرگانی با این استاد برجسته درس خارج دیدار و گفت‌وگو کردند.

کم آبی غیرمتعارف در استان قم

سجادی در این دیدار به ارائه گزارشی درباره منابع طبیعی استان قم پرداخت و عنوان کرد: قم از نظر شرایط طبیعی در شرایط خاصی است و منابع آبی این استان در یک دهه گذشته از حد متعارف هم کم تر شده است و آورد رودخانه ها به دلایل مختلف کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: همین رودخانه قمرود که سالانه بالای چهارصد میلیون متر مکعب آورده آبی داشت در یک دهه نزدیک به صفر رسیده است و یک محدودیت بزرگی برای گیاهان مرتعی و کشاورزی نیز پیش آمده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم افزود: بالای چهارصد هزار هکتار یعنی بیش از 40 درصد مراتع استان قم وضعیت بیابانی پیدا کرده و بخش های زیادی از آن به شدت آسیب پذیر شده است، بنابراین برای جبران این کمبودها با برنامه ریزی های انجام شده قرار است که در پروسه ای 10 ساله در بخش های خاص اقدامات خوبی صورت بپذیرد.

جلوگیری از ریزگردها با نهال کاری

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در جهت احیای مراتع استان قم، عنوان داشت: یکی از مسائل تأسف بار بعد از زیاد شدن بیابان ها تولید ریزگردها است که برای جلوگیری از این مسأله نهالکاری هایی آغاز شده که تا حد زیادی از ریزگردها جلوگیری می کند ولی در جهت حفظ منابع طبیعی به شدت باید مردم کمک کنند، به ویژه افرادی که از گذشته مجوز برای چرای دام دارند باید همکاری کنند تا بتوانیم تا حد زیادی جلوی از بین رفتن مراتع را گرفته و از ریزگردها نیز جلوگیری کنیم.

سجادی با بیان اینکه قم مرکز تشیع و اسلام است، خاطرنشان کرد: همه ما منابع طبیعی را از انفال می دانیم، بنابراین برای حفظ منابع طبیعی روحانیان و مبلغان در سراسر کشور مردم را راهنمایی کنند و از آنها بخواهند تا در حفظ و حراست از منابع طبیعی کوشا باشند.

وی یادآور شد: از آنجایی که مردم ما در سراسر کشور و به ویژه استان قم اعتماد خاصی به روحانیت دارند اگر مبلغان در این زمینه ورود داشته باشند امیدوار خواهیم بود تا شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم./1330/202/ب3

ارسال نظرات