۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۴۵۸۱۷۷
آیت الله موسوی زنجانی:

علم و قلم سبب جان گرفتن مکتب می شود

آیت الله موسوی زنجانی با بیان اینکه خداوند عظمت قلم را در آغاز بعثت به پیامبر گرامی اسلام متذکر می شود، گفت: اگر بخواهیم مکتب جان بگیرد باید با علم و قلم دنبال شود.
آیت الله سید محمد موسوی زنجانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید محمد حسینی موسوی زنجانی شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن کریم که در محل دفتر این عالم برگزار شد، با اشاره به آیه 44 سوره  قلم «فَذَرْنِي وَمَنْ يُكَذِّبُ بِهَذَا الْحَدِيثِ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ» به بیان عظمت قلم و ابزار نگارش و کتابت در این سوره اشاره کرد و افزود: این کتابت که به وسیله قلم انجام می شود، حقیقت علم در میان آن نهفته است.

وی با بیان اینکه خداوند عظمت قلم را در آغاز بعثت به پیامبر گرامی اسلام متذکر می شود، تاکید کرد: اگر بخواهیم مکتب جان بگیرد باید با علم و قلم دنبال شود.

آیت الله موسوی زنجانی در ادامه به مقام اخلاق و عظمت رسول گرامی اسلام اشاره کرد و ابراز داشت:  مقام اخلاق پیامبرکه در قرآن کریم ذکر شده است، بیانگر این است که رسول گرامی اسلام دارای اخلاق بسیار بزرگی است.

وی در ادامه نشانه های کافران و مستکبران، لزوم شناخت و عدم پیروی از مفسدان و نزول عذاب های الهی و بلاهای آسمانی بر طغیان گران در اثر گناه که از یاد خداوند گرفتار شدند و پشیمانی هم به درد آنان نخورد را از نکات مهم این سوره دانست و ادامه داد: شرح سرنوشت پرهیزگاران و جایگاه آنان در جهان، مقایسه پرهیزگاران با گناهکاران، شرح سرنوشت بدکاران و وضعیت سخت و مشقت آنان در جهان آخرت و سنت الهی که استدراج و امهال است را از دیگر مسائل مهم مطرح شده در این سوره دانست.

آیت الله موسوی زنجانی با بیان اینکه یکی از سوالات اساسی که برای بشر در مقابل انبیاء مطرح بود، این بوده که اگر انبیاء حق هستند چرا خداوند برایشان عذاب نمی فرستاد؟ و چرا آنهایی که گناهکارند همیشه وضعشان خوب است ؟به پاسخ آیات الهی در مقابل اینان جواب داد و افزود: پاسخ آیات الهی این است که این سنت خداوند است نه اینکه مهلت، بلکه بیشتر منقمر در عذاب الهی خواهند شد و این مهلت ها فرصتی است که اینها برگردند و متنبه شوند و اگر برنگردند عذابشان بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این سنت در نتیجه به ضرر طاغوتیان، گنهکاران و بدکاران خواهد بود و به عذاب الهی دچار خواهند شد، به آیه «امْ تَسْئَلُهُمْ أَجْراً فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ أَمْ عِندَهُمُ الْغَيْبُ فَهُمْ يَكْتُبُونَ فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلَا تَكُن كَصَاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نَادَى‏ وَ هُوَ مَكْظُومٌ لَّوْلَا  أَن تَدَارَكَهُ نِعْمَةٌ مِّن رَّبِّهِ لَنُبِذَ بِالْعَرَآءِ وَ هُوَ مَذْمُومٌ فَاجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَجَعَلَهُ مِنَ الصَّالِحِينَ» اشاره کرد و افزود: در این آیه از پیامبر در مقابل مجرمان سوال می کنند که آیا در مقابل پیغمبری که از شما اجر و مزد نمی خواهد احساس سنگینی می کنید؟

آیت الله موسوی زنجانی با اشاره به اینکه رسالت حق پیغمبر است و اینکه از سوی خداوند مبعوث شده است و به سمت بدکاران رفته است، ادامه داد: همینکه پیامبر هدایت می کند و مزدی از بدکاران و گنهکاران نمی خواهد، از علائم خلوص و حسن نیت پیامبر است.

وی با بیان اینکه یکی از نشانه های صداقت انبیاء این بود که مزدی در مقابل رسالتی که د اشتند دریافت نمی کردند، به ادامه آیه فاصبر لحکم ربک اشاره کرد و افزود: صبر و مقاومتى  که در این آیه مورد سفارش است این است كه براى فرمان خدا باشد. 

آیت الله موسوی زنجانی در پایان با بیان اینکه در هرجا صبر هست یقین هم در کنار آن هست و یقین با صبر همراه است و زاییده استقامت است، اظهار داشت: توحید اساس دین است و بدون استقامت و فراز و نشیب امکان ندارد./859/202/ب3

 

 

 

 

ارسال نظرات